Vršnjačko zlostavljanje na zaslonima

srijeda, 14. svibnja 2014.
Vršnjačko zlostavljanje na zaslonima

U službenom časopisu Hrvatskoga antropološkog društva „Collegium Antropologicum” objavljen je znanstveni članak Zadovoljstvo životom i uspjeh u školi djece izložene vršnjačkom klasičnom i cyber-zlostavljanju. Autori su naši vodeći stručnjaci i dugogodišnji istraživači u području vršnjačkog zlostavljanja – Vesna Bilić sa zagrebačkog Učiteljskog fakulteta, Gordana Buljan Flander iz Poliklinike za zaštitu djece grada Zagreba i Branko Rafajac s riječkoga Filozofskog fakulteta.

UčenikU članku se analizira povezanost izloženosti školske djece raznim oblicima vršnjačkog zlostavljanja i razine njihova zadovoljstva životom u školi, obitelji i među prijateljima te kako izloženost vršnjačkom nasilju utječe na uspjeh u školi. Istraživanje je obuhvatilo ukupno 562 djeteta obaju spolova, polaznika sedmih i osmih razreda osnovnih škola diljem Hrvatske.

Zlostavljanje ukorak s tehnologijom

Napredak u tehnologiji povećao je mogućnosti pokazivanja agresivnosti, pa ona nadilazi granice klasičnih oblika zlostavljanja i ozbiljno ugrožava  mentalno zdravlje, sigurnost i boljitak djece. Uporaba novih tehnologija za smišljeno neprijateljsko ponašanje i zlostavljanje pojedinaca s namjerom da im se našteti i nanese bol uobičajeno se naziva cyber-zlostavljanje ili internetsko zlostavljanje. Takvo se zlostavljanje provodi SMS-ovima i MMS-ovima, elektroničkom poštom, videoporukama, na blogovima, forumima i društvenim mrežama. Preobrazba zlostavljanja iz stvarnog u virtualno rezultirala je novim oblicima nasilja poput uznemiravanja i prijetnji na internetu, zastrašivanja i ucjena slanjem videoporuka ili stvaranjem internetskih stranica s neugodnim sadržajima. Za razliku od klasičnog oblika zlostavljanja u školi u kojem se zlostavljač može otkriti i biti kažnjen, a žrtva može potražiti zaštitu, u cyber-zlostavljanju, koje se događa neizravno i bez fizičkog dodira, žrtva se ne može  braniti i dostupna je u svakom trenutku, a minimalni su izgledi da zlostavljač bude prepoznat i izložen društvenoj osudi ili kazni.

Škola ima posljednju riječ

Autori su suglasni u mišljenju da su obje vrste zlostavljanja u temelju iste osim što je moderna tehnologija stvorila mogućnost da vršnjačko cyber-nasilje po svojim učincima bude još okrutnije, zloćudnije i štetnije od klasičnog. Istraživanje je potvrdilo da su djeca koja su tjelesno i virtualno zlostavljana manje zadovoljna prijateljima i vlastitom obitelji od djece koja nisu bila izložena takvom nasilju, a djeca izložena tjelesnom zlostavljanju pokazivala su slabiji uspjeh u školi.

Škola je mjesto na kojem je vršnjačko zlostavljanje najraširenije. Učvršćujući međusobnu povezanost, društvene vještine i nenasilnu komunikaciju, škola može znatno pridonijeti zaustavljanju zlostavljanja i stvaranju pozitivna ozračja za učenje.

Vezani članci
Školski portal: Vrijeme je za 'male podatke'

Vrijeme je za 'male podatke'

(Veliki podatci je termin koji se koristio da bi se…

Školski portal: Aplikacije za anonimu prijavu nasilja

Aplikacije za anonimu prijavu nasilja

Dvije su aplikacije prilagođene dvjema dobnim skupinama, odnosno djeci i…

Školski portal: Boja vatre i krvi, života i smrti

Boja vatre i krvi, života i smrti

U tehnološkom smislu, boje su proizvodi kemijske industrije namijenjeni bojenju…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…