KONSTRUKCIJE TROKUTA

Kako se služiti digitalnim šestarom i digitalnim ravnalom na interaktivnoj ploči

četvrtak, 19. srpnja 2018.

U nastavi matematike služim se interaktivnom bijelom pločom SMART Board SB 680 sedam godina. Interaktivna bijela ploča je posebna vrsta ploče koja uz pomoć računala i projektora (za interaktivne ploče)…

Kako se služiti digitalnim šestarom i digitalnim ravnalom na interaktivnoj ploči

… omogućuje učiteljima i učenicima visok stupanj interakcije i suradnje tijekom nastave. Uvođenje interaktivne ploče u klasične učionice potiče na uporabu informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT), a samim time i na mogućnost provođenja interaktivne multimedijske nastave.

Interaktivna ploča spojena je s računalom, a računalo je spojeno s projektorom koji projicira sliku na ploči.

Postoje dvije vrste interaktivnih ploča: optičke interaktivne ploče i infracrvene (IR) interaktivne ploče. Glavna je razlika u tehnologiji detekcije pokreta. Optičke interaktivne ploče u gornjim kutovima imaju optičke kamere koje lociraju položaj i pokrete na ploči. Infracrvene interaktivne ploče lociraju položaj i pokrete prsta (ili olovke) putem mreže infracrvenih zraka koje izviru iz okvira ploče.

CILJ KORIŠTENJA INTERAKTIVNE PLOČE

Cilj je korištenja interaktivne ploče motivirati sudionike nastavnog procesa na poboljšanje kvalitete učenja i poučavanja, kombinacijom jednostavnosti interaktivne ploče i mogućnosti računala. Budući da je zaslon interaktivne ploče osjetljiv na dodir te je na taj način poveznica između računala i digitalnog projektora, rad računala može se kontrolirati izravno sa zaslona ploče. Drugim riječima – znate li se koristiti računalom, znat ćete se koristiti i interaktivnom pločom.

Prije sedam godina u mojoj školi učionica matematike nije imala pristup internetu pa sam, da bih naučila upotrijebiti interaktivnu ploču, kod kuće pregledala mnoštvo online vodiča o njezinoj uporabi u nastavi te vodiča za korištenje s videosnimkama (videotutorijala), videoprezentacija, online priručnika o uporabi interaktivne ploče u nastavi, a zatim prije ili poslije nastave na interaktivnoj ploči vježbala uporabu digitalnih alata.

Bitni su izvori o uporabi interaktivne ploče materijali objavljeni na internetskoj stranici SMART Technologies.  

Po interaktivnoj ploči može se pisati interaktivnom olovkom koja ostavlja digitalni trag u bilo kojoj boji. Digitalni trag možemo zamisliti i kao „digitalnu tintu”. Interaktivna ploča ima mogućnost snimanja svih bilješki koje ste napisali pomoću „digitalne tinte”.

Napisane bilješke mogu se poslati učenicima na njihove mail-adrese.

Uporaba interaktivne ploče u nastavi matematike učenicima uvelike olakšava učenje i pamćenje gradiva, a učiteljima omogućuje uporabu vizualnog i auditivnog sadržaja koji je već prilagođen za nastavne potrebe.

Također, učiteljima olakšava formuliranje i pripremanje gradiva, a učenicima bolji pregled onoga što moraju naučiti. Zbog velikog broja mogućnosti olakšava učenje učenicima s teškoćama u razvoju. 

NAČINI UPOTREBE INTERAKTIVNE PLOČE U NASTAVI

Danas postoji mnogo načina upotrebe interaktivne ploče u nastavi, a neki su od najčešćih:

  • prikazivanje prezentacijskog sadržaja
  • snimanje lekcija i bilješki te slanje učenicima putem e-maila – snimanje sadržaja i bilješki može pomoći učenicima u ponavljanju gradiva, a i učenicima koji su izostali s nastave
  • uporaba animacija i interaktivnog materijala – programi dinamične matematike
  • dijeljenje nastavnih materijala putem cloud-platformi – npr. putem Dropboxa, Google diska itd.
  • uporaba Googleove tražilice 
  • interaktivnost u nastavi – na nastavi matematike učenik ispred ploče pomoću digitalnog šestara crta kružnice ili pomoću digitalnog ravnala mjeri dužinu od točke A do B
  • edukativne igre – osobito učinkovite u radu s učenicima nižih razreda
  • naglašavanje i označavanje – npr. interaktivnom olovkom ili prstom označite dio slike ili teksta koji želite posebno naglasiti
  • videopredavanje / videokonferencija – videopredavanja u školama mnogih stranih zemalja, uz pomoć interaktivne ploče i Skypea, postala su uobičajena stvar.

Interaktivna ploča pretvara tradicionalnu školsku ploču u interaktivan uređaj za poučavanje. Svojim karakteristikama ploča može unaprijediti nastavu, što se posebno odnosi na lakše razumijevanje i povezivanje gradiva matematike. Raznim animacijama i primjerima podiže se kvaliteta i raznolikost nastavnog predmeta, ali i nastavnog procesa. Prikaz gradiva putem takve ploče znatno je poboljšan te se povećava zainteresiranost i motivacija učenika za matematiku.
Ploča nam daje mogućnost crtanja, pisanja, konstruiranja, što pogoduje interaktivnoj nastavi kakvoj težimo. Uporabom digitalnih alata interaktivne ploče dobivene su konstrukcije pregledne, uredne i precizne.

IDEJA NASTANKA VIDEOMATERIJALA

U svakoj generaciji učenika pojavi se barem jedno dijete koje pokaže dodatan interes za rad na interaktivnoj ploči. U generaciji učenika šestih razreda 2017./2018. Osnovne škole Popovača u radu na interaktivnoj ploči posebno se ističe učenik Ivan Bingula.

Učenik se vješto koristi digitalnim materijalima interaktivne ploče i detaljno objašnjava svoj rad, pa smo dobili ideju da izradimo obrazovni materijal o konkretnoj uporabi interaktivne ploče u nastavi matematike. Uz pisano odobrenje roditelja krenuli smo u projekt. Budući da se učenik već istaknuo u radu na interaktivnoj ploči u redovitoj nastavi u temi Tri osnovne konstrukcije trokuta, konstrukcije prema poučku o sukladnosti SSS, SKS i KSK odlučili smo snimiti videomaterijal upravo o toj temi.

Izvođenje konstrukcije u bilježnicama učenicima zadaje glavobolje, a kamoli na ploči koristeći se digitalnim šestarom i digitalnim ravnalom.

Važno je napomenuti da je ovaj materijal nastao iz prvog pokušaja snimanja, jer nisam željela dijete dodatno izlagati stresu. Svakako treba uzeti u obzir da se radi o dvanaestogodišnjaku koji 40 minuta izvodi konstrukcije na interaktivnoj ploči i pritom svaki svoj korak konstrukcije temeljito opisuje. Za svaku pojedinu konstrukciju zajedno smo odabrali primjere koje će učenik predstaviti. Pripremila sam tekstove analize, konstrukcije te dokaza i rasprave, a na učeniku je ostala izvedba konstrukcija.

IZVEDBA VIDEOMATERIJALA

Ivan BINGULA, učenik šestoga razreda Osnovne škole Popovača izvodi tri osnovne konstrukcije trokuta, konstrukcije prema poučku o sukladnosti SSS, SKS i KSK.

Učenik temeljito objašnjava svaki korak konstrukcije: analizu, konstrukciju te dokaz i raspravu. Prilikom konstruiranja vješto se koristi digitalnim alatom interaktivne ploče. Postupak konstruiranja učenik detaljno opisuje, a dobivene konstrukcije matematički su precizne i točne.

Prema dobivenoj suglasnosti roditelja videozapis se može objaviti na nekom od portala za učenje kako bismo učenicima olakšali učenje i izvođenje triju konstrukcija trokuta.

Nastalim materijalom postignut je jedan od ciljeva obrazovanja da učenici što bolje upoznaju i razvijaju svoje sposobnosti te se njima i služe.

Učenik je aktivni sudionik nastavnog procesa, a ne pasivni slušatelj.

Ovakvim načinom rada razvijamo i matematički rječnik, a ne samo uporabu interaktivne ploče.

DALJNJI KORACI

Želja nam je nastaviti s izradom digitalnih materijala za nastavu matematike u 7. razredu koristeći se interaktivnom bijelom pločom, jer su učenikove sposobnosti rada na interaktivnoj ploči zaista velike.

Vjerujemo da će snimanjem većeg broja videozapisa za nastavu matematike i trema potpuno nestati, a s njom i pogreškice koje su se potkrale prilikom snimanja ovog videomaterijala.

Poveznica na digitalni materijal.

..................................

Piše: Zvjezdana MARTINEC, profesorica matematike i informatike, učiteljica savjetnica Osnovna škola Popovača, Popovača [ Izvori: pogledkrozprozor | avr | eglas ]  

Vezani članci
Školski portal: Kako nastava glazbene kulture može biti zanimljiva

Kako nastava glazbene kulture može biti zanimljiva

Svaki učitelj želi da učenici obožavaju njegove satove. A danas…

Školski portal: Čitateljski kutići – poticaji spontanom čitanju

Čitateljski kutići – poticaji spontanom čitanju

Preduvjet za stjecanje novih znanja svladavanje je tehnike čitanja koja…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir dječaci stavljaju na glavu…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…