KONTROLIRANJE OSJEĆAJA
Strategije za vježbanje samokontrole u učionici
Samokontrola označava našu sposobnost da se smirimo kad smo uzrujani i razveselimo kad smo tužni. U učionici će učenici možda trebati pomoć u kontroliranju svojih osjećaja i upravljanju svojim ponašanjem.
Sposobnost upravljanja osjećajima i ponašanjem može biti ključna za učenje u školskom okružju.
Naučiti učenike kako primjereno izraziti svoje osjećaje, kako se odnositi prema drugima, kako se nositi sa stresom, primiti kritiku, kako se smiriti kad si ljut ili kako misliti pozitivno o sebi samo su neki od slučajeva gdje je samokontrola vrlo važna.
SAMOKONTROLA U UČIONICI
Upravljanje razredom može biti teško kad imate mnogo djece za koju ste odgovorni. Kad uz to imate djecu koja ometaju nastavu i ponašaju se neprimjereno, to može ograničiti vašu sposobnost da poučavate. Učenje samokontroli korisno je za svu djecu, posebno za onu koja imaju poteškoća na tom području.
Razmislite također kako je postavljena vaša učionica. Imate li dovoljno prostora za stanke koje uključuju fizičko kretanje, postoji li kutak u njoj gdje možete poslati djecu kad im je potrebna stanka. Odiše li vaša učionica pozitivnim ozračjem? Što imate na zidovima svoje učionice?
KAKO POUČAVATI VJEŠTINAMA SAMOKONTROLE U UČIONICI?
Prije svega, pobrinite se da se sami ponašate onako kako to očekujete od svojih učenika. Razmislite o sebi kao učitelju: jeste li sposobni nositi se sa stresom i ostati mirni kad se učionica pretvori u kaos? Nastojte pokazati mirnoću dok poučavate.
Tijekom dana pružite učenicima priliku za vježbanje samosvijesti i tehnika suočavanja s teškim situacijama. Možete poučiti samosvijesti vježbama disanja ili joge. Imate li minutu predaha između nastavnih aktivnosti? Dajte im minutu da predahnu ili se protegnu. Ako imate nešto više vremena, odradite nekoliko tjelesnih vježbi u učionici.
Gradite njihovo samopouzdanje šećući razredom i primjećujući ono što su dobro odradili. Izdvojite mjesto na zidu gdje će učenici moći upisivati poruke za podizanje morala ili zalijepiti pozitivne i ohrabrujuće plakate. Ako vaši učenici uvide da se trud i rad isplate, imat će veće izglede za uspjeh.
Poučavajte učenike osjećajima i govorite o tome kako će se možda osjećati tijekom određene aktivnosti. Prvi je korak u upravljanju osjećajima naučiti ih prepoznati. Jedan od načina prepoznavanja osjećaja može biti upotreba slikovnih kartica ili društvenih priča.
Dopustite učenicima da vam tijekom dana kažu kako se osjećaju tako što ćete postaviti plakat s različitim osjećajima, a oni će zalijepiti naljepnicu na onaj prikaz koji odgovara njihovim osjećajima.
Također savjetujemo vizualni prikaz ili raspored onoga što će se događati u učionici tijekom dana, zbog čega će se svi osjećati sigurnijima.
OSJETILNE STRATEGIJE ZA VJEŽBANJE SAMOKONTROLE
Omogućujući učenicima različita osjetilna iskustva i strategije pomažete im i u poučavanju vještina samokontrole tijekom školskog dana.
TJELESNI PRITISAK
Tjelesni pritisak uključuje aktivnosti stavljanja pritiska na djetetove zglobove ili mišiće. To su aktivnosti koje rade pritisak na njihovo tijelo. One za neke učenike mogu biti umirujuće.
- Zagrliti se, uštipnuti se
- Čišćenje stola, slaganje stolaca, spremanje knjiga
- Stiskanje gumene igračke
- Držanje nečega teškoga u krilu
- Pritiskanje dlanova na stolac
- Vježbanje joge
- Nošenje teškog ruksaka između satova
- Oralno-motorne aktivnosti
- Držanje boce s vodom uza se
- Pijenje kroz slamčicu
- Puhanje balona
- Žvakanje žvakaće gume
- Uzimanje stanke za užinu
- Cuclanje tvrdih bombona
Vizualne aktivnosti
- Vizualni raspored školske rutine
- Bojanje
- Slikanje, crtanje, modeliranje
- Pozitivni plakati na zidu
- Osvjetljenje u učionici (prigušivanje svjetla)
Slušne aktivnosti
- Slušanje glazbe
- Pjevanje pjesmica između aktivnosti
- Pjevanje pjesmica kao sastavni dio lekcije
- Pljeskanje
- Nošenje čepića za uši radi utišavanje buke
Tjelesni pokret
- Istezanje između aktivnosti
- Pjevanje pjesmica za razgibavanje te kretanje u skladu sa stihovima
- Slanje učenika u kabinet kako bi vam nešto donijeli
- Igranje igre „Slijedi vođu” u učionici
- Različite mogućnosti sjedenja
- Stolac od vreće s pijeskom
- Lopta za vježbanje
- Jastuci
- Visoki stolovi uz koje se stoji
- Prilika da legnu na trbuh i koriste podlogu za pisanje
Tijekom školskog dana izdvojite vrijeme za predah i osvješćivanje vještina samokontrole, to može biti vrlo korisno za vaše učenike. Pomažući učenicima da ovladaju svojim osjećajima i ponašanjem ostvarit ćete trajan utjecaj na njihov život i njihovu sposobnost u sudjelovanju u različitim društvenim aktivnostima u odrasloj dobi.
..................
NAPOMENA
- Minds in bloom – blog za učitelje, izvor kreativnih ideja i strategija za učionicu. Na blogu tekstove objavljuju mnogi gostujući učitelji ili blogeri.
- Izvor: minds-in-bloom.com
Kako uvježbati mozak da misli pozitivno
Stvaranje sreće nije jedna od funkcija našeg mozga, koliko god…