PROFESIONALNA DEFORMACIJA ČESTO DOVODI DO IZGARANJA
5 navika koje sprječavaju učitelja da uživa u svome poslu
Internet je prepun motivacijskih tekstova o tome što može pomoći učiteljima u radu. No, razgovarajmo i o navikama koje odmažu.
Svaka medalja ima dvije strane. Rad u učiteljskoj profesiji, kao i u svakoj drugoj, ostavlja trag na karakter i ponašanje. Često vas upravo profesionalna deformacija sprječava da uživate u poslu i dovodi do emocionalnog izgaranja te smanjene produktivnosti.
Razgovarali smo s učiteljima, prikupili mišljenja roditelja i učenika te otkrili pet razloga koji sprječavaju nastavnika da uživa u svome poslu. Počinjemo analizu i nudimo rješenja.
RAD KAO RUTINA
Posao učitelja ima jasnu cikličku prirodu. Iz godine u godinu iste teme, slične tematske aktivnosti, metode i tehnike poučavanja.
Ako je u prvim godinama nakon fakulteta mladi učitelj odlučio eksperimentirati, sada već kao iskusni učitelj rijetko preuzima inicijativu. Djeca osjete kad učiteljev rad prijeđe u rutinu. I oni pritom gube motiviranost i interes: „Zašto bih to učio kad ni nastavniku nije zanimljivo?”
SAVJET: isprobajte raznovrsne lekcije, metode, IKT inovacije i obrazovne trendove. Nešto od noviteta sigurno će vam odgovarati.
NE MOŽETE SE RIJEŠITI „UČITELJSKE INTONACIJE”
Pravilno odmjeren glas, „učiteljska intonacija” i jasna dikcija su divni. Oni pomažu uspostavljanju discipline, pridobivanju pozornosti ili opominjanju ljenjivaca. No, druga je stvar ako na taj način razgovarate s učenicima za vrijeme nastave ili nasamo. Učeniku mora znati da učitelj nije samo mentor već i čovjek koji razumije ljudske probleme i osjećaje.
SAVJET: predlažemo malo proširiti znanje. Pročitajte nekoliko članaka, primjerice o načinima rada s učenicima različitih osobnosti.
PERFEKCIONIZAM
Ako je običaj ostaviti tri retka razmaka između dva zadatka iz matematike, nedajbože da to budu dva ili četiri retka. Učenje u školi skup je pravila i zabrana. Međutim, pretjerano inzistiranje na njima može umanjiti znatiželju i motiviranost učenika.
SAVJET: učitelji trebaju razumjeti da su greške dopuštene svima i u tome nema ništa loše.
„HIPERODGOVORNOST”
Treba pripremiti aktivnost za Dan nezavisnosti. Potrebno je ukrasiti razred prije Nove godine. Treba što prije razgovarati s roditeljima učenika koji zaostaju. Treba napisati plan lekcije. Ne smiju se zaboraviti ponijeti zadaćnice od kuće. Treba suprugu ispeglati košulju i staviti odjeću u perilicu. Ne zaboraviti otići po namirnice. I još sto stvari koje padaju na učiteljeva pleća.
„Moram” – moto koji dovodi do fizičkog i emocionalnog izgaranja.
SAVJET: pokušajte ograditi odgovornosti. Zatražite pomoć učenika u ukrašavanju učionice. Pošaljite supruga u trgovinu. Neće se ništa loše dogoditi ako dio obveza obavi netko drugi.
EMOCIONALNA UŠTOGLJENOST
Učitelji nemaju vremena za razbibrigu. Oni su uvijek primjer kolegama i učenicima. Ne trebaju odgovarati na provokacije učenika, nepristojnošću odgovarati na nepristojnost, agresijom na agresiju. Sve je to točno. Samo što potisnute emocije ili njihov nedostatak uzrokuje niz psihosomatskih oboljenja.
SAVJET: ne boj te se biti čovjek od krvi i mesa. Recite učeniku da se sramite njegovih riječi. Javite roditeljima koji vas gnjave da ste umorni od njihovih zahtjeva i da ste i vi samo čovjek. Taktično uručite otkaz kolegici koja vas izluđuje.
..................
NAPOMENA
- Mega Talant – ruskicentar za razvoj talenta, organizira tečajeve, olimpijade, kreativne radionice, turnire.
- Izvor: mega-talant.com
- Photo by Ayo Ogunseinde on Unsplash
Moramo imati povjerenje u učitelje i škole, rezultati će sigurno uslijediti!
… odbijanje svjetskih vlada da se prema učiteljima ponašaju kao…
Otvoreno pismo supružniku učitelja / učiteljice
Udana sam za divnog čovjeka, ali činjenica da se ponekad…