MATEMATIČKI POJAM FUNKCIJE

Nastavničko akcijsko istraživanje u matematici

ponedjeljak, 4. veljače 2019.

Razmotrimo uvodno primjer poštara. Poštar se, raznoseći pisma, svakodnevno bavi pojmom funkcije. Njegova je torba skup pisama. (Matematičari taj skup zovu domenom funkcije.)

Nastavničko akcijsko istraživanje u matematici

[ Piše Petar MLADINIĆ, Zagreb ]  Svako pismo ima samo jednu jedinu adresu za isporuku. (Matematičari kažu: svaki član domene ima pridruženi jedan jedini element iz kodomene.) Dakle, njegov kvart (ljudi koji u kvartu stanuju) kodomena je funkcije.

U torbi nema ni jednog pisma bez adrese, niti pisma s dvije različite adrese.

Naravno da svi ljudi u kvartu ne moraju isti dan dobiti pismo, a neki mogu dobiti više pisama.

Sve su ovo značajke koje matematički pojam funkcije ima u svojoj definiciji i da je taj pojam, na određeni način, „ugrađen” u ljudsko promišljanje i rješavanje realnih/svakodnevnih problema i postupaka.

  • U čemu je problem?

Moje iskustvo rada u nastavi upućuje na niz problema u poučavanju i učenju pojma funkcije. Međunarodna PISA i TIMSS ispitivanja također upućuju da učenici s tim pojmom „dobro ne stoje”.

Nažalost, u RH nitko ni sustavno, ni sporadično ne istražuje našu nastavu i njezine rezultate. Prijedlozi koji ugledaju dnevno svjetlo prijedlozi su „od oka”. Tek je nedavno NCVVO objavio pokretanje nacionalnih ispita kojima će dobiti objektivniji uvid u stanje i temeljem tih ispita predložiti promjene.

Sadašnje su promjene kurikuluma promjene „od oka” u svakom smislu: sadržajno i formalno.

Dakle, problem je što nema objektivnijeg uvida u očite probleme, a predlažu se poboljšanja ili promjene kurikuluma.

  • HUNI kao početak promjena

U proljeće ove godine napisao sam elaborat Van Hieleove razine matematičkih postignuća učenika u RH (zajedničko akcijsko djelovanje nastavnika i učenika) koji je napisan na temelju sedam svjetskih doktorskih disertacija i 40-ak znanstveno-stručnih članaka. Uputio sam zamolbu MZO-u koji je nakon preporuke AZOO-a dao odobrenje za ulazak u škole.

Branko BOGNAR s Filozofskog fakulteta u Osijeku napisao je o akcijskim istraživanjima nastavnika:

U školi usmjerenoj na promjene učitelji bi trebali preuzeti aktivnu ulogu u procesu istraživanja za razliku od dosadašnje prakse gdje su u najboljem slučaju bili samo korisnici rezultata tuđih istraživanja. S obzirom na taj zahtjev, akcijska istraživanja u mnogočemu odgovaraju potrebama učitelja. Kroz proces akcijskih istraživanja učitelji mogu rješavati uočene probleme i unapređivati praksu u skladu s autonomno postavljenim ciljevima. U središtu akcijskih istraživanja nalazi se akcija, a prikupljeni podaci služe kao povratna informacija na temelju koje je moguće prilagođavati i mijenjati planirane aktivnosti. Time cijeli proces istraživanja postaje fleksibilan i kreativan odgovor na potrebe sudionika istraživanja. Unatoč tome što akcijska istraživanja podrazumijevaju intrinzičnu motivaciju onih koji ih ostvaruju, važno je da u školama postoji poticajno ozračje za ostvarivanje te vrlo zahtjevne profesionalne uloge…

Tradicionalni pristupi stručnom usavršavanju polaze od pretpostavke da je za ostvarivanje promjena dovoljno informirati praktičare o novim mogućnostima koje su vrlo često osmišljene i ispitane izvan njihova profesionalnog konteksta. Za razliku od toga akcijska istraživanja podrazumijevaju aktivnu ulogu praktičara u svim etapama ostvarivanja promjena polazeći od sljedećih pretpostavki:

1. Odgoj je kompleksna djelatnost za koju je vrlo rijetko moguće unaprijed predvidjeti i propisati odgovarajuća rješenja.

2. Za ostvarivanje suštinskih promjena presudno je povoljno društveno ozračje i potpora praktičarima – agentima promjena.

3. Učenje se ostvaruje putem djelovanje i (samo)kritičke rasprave praktičara u okviru zajednica prakse ili zajednica učenja o rezultatima vlastitog djelovanja.

4. Za evaluaciju i prezentaciju vlastitog djelovanja odgovorni su prije svega praktičari.

U akcijskim istraživanjima učitelji problematiziraju uvjete svoga odgojnog djelovanja nastojeći osmisliti, primijeniti i istražiti prikladna rješenja koja su u velikoj mjeri rezultat njihove inovativnosti. Upravo takva, stvaralačka rješenja učitelja, predstavljaju vrlo često najprimjerenije odgovore za probleme s kojima se učitelji u praksi suočavaju.

Ovaj je projekt usmjeren na nastavničko utvrđivanje i povećanje razina postignuća učenika u temeljnom matematičkom pojmu – u pojmu funkcije i konkretnih funkcija koje se poučavaju u školskoj matematici (linearne, kvadratne, eksponencijalne, logaritamske i trigonometrijske).

Te su funkcije i temelj uporabe matematike u prirodoslovlju (fizici, biologiji i kemiji). Pojam funkcije usko je povezan s računalnom znanošću, računalnim razmišljanjem i programiranjem i kao takav vrlo je važan segment informatike.

U svjetskoj znanosti prevladale su Bloomova taksonomija i Van Hieleova teorija (uz Freudenthalova promišljanja koja su izvor RME-a – Realistic Mathematics Education).

RME koristi pravi problem i kontekstualnu situaciju kao početnu točku učenja. Fenomeni u kojima se matematički pojmovi pojavljuju u stvarnosti trebaju biti izvor koncepcije.

Istraživanja Van Hieleovih razina mnogo bolje daju uvid u matematička postignuća učenika od Bloomove taksonomije (koja je danas u nastavi u RH).

Ovim projektom želimo akcijskim istraživanjem nastavnika saznati/uočiti/naslutiti Van Hieleove razine učeničkih postignuća i usporediti ih s teoretskim modelom. Naslućujemo da će naši učenici dostizati jednu razinu, a preskakati neku drugu i da će u tom smislu trebati intervenirati u poučavanje i učenje.

Od objavljivanja, ova je teorija znanstveno potvrđena raznim metodama i danas više nema sumnji u njezinu valjanost. Svatko od učenika (i ne samo učenika!) na određenoj je Van Hieleovoj razini mišljenja, a učenici iste dobi često su na različitim razinama. Pritom je većina učenika nižih razreda osnovne škole na prvoj razini, a rijetko koji učenik osmog razreda na razini višoj od druge. Pravilno prepoznavanje o kojim se razinama radi i usklađivanje poučavanja s tim razinama pridonijet će kvaliteti nastave i učeničkom uspjehu u svladavanju koncepata.

Istraživanja koja su provedena u svijetu upućuju na to da učenici u prva tri razreda gimnazije mogu dostići najviše 3. Van Hieleovu razinu. Tek u četvrtom razredu gimnazije mogu dostići 4. Van Hieleovu razinu. Najviša Van Hielova 5. razina „rezervirana” je za studente.

Ovim akcijskim istraživanjem, uz aktivno sudjelovanje i nastavnika i učenika, želimo utvrditi može li se predstavljanjem i rješavanjem zadataka koji su strukturirani prema Van Hielovim razinama povećati postotak učenika koji dostižu 3. i 4. razinu.

Ovim akcijskim istraživanjem načinit ćemo mali, početni korak nastavničkih promišljanja nastave i činjenica vidljivih na dijagramu.

Za provođenje ovog projekta (kao i u drugim predmetima) utemeljili smo udrugu Hrvatska udruga nastavnika istraživača (HUNI) (http://www.huni.hr s e-adresom huni.cro@gmail.com) i pokrenuli smo crowdfonding kampanju (http://croenergy.eu/projekt/cudesni-svijet-matke) za prikupljanje sredstava za realizaciju istraživanja.

  • Zadatke/testove rješavat će se u sljedećim školama:

gimnazije: I. osječka, XV. i XII. zagrebačka, III. splitska, zadarska F. Petrića, riječka A. Mohorovičića, pulska, vukovarska i metkovićka te Tehnička škola Vinkovci

osnovne škole: osječka F. K. Frankopan, zagrebačka M. Gubec, splitska Skalice, zadarska S. Budinića i pulska Vidikovac.

Anonimno će se testirati u osnovnim školama po jedan 8. razred, a u gimnazijama po jedan 1., 2., 3. i 4. razred.

Škole i nastavnici koji se još žele uključiti u istraživanje mogu se prijaviti na adresu HUNI-ja.

Za aktivne sudionike istraživanja organizirat će se 25. i 26. travnja 2019. godine znanstveno-stručni skup i radionice na Sveučilištu u Zadru na kojima će biti prihvaćeni testovi za pojedini razred. Sudjelovati na skupu mogu i svi ostali hrvatski nastavnici zainteresirani za ovo istraživanje.

U kreiranje testova (s nastavnicima) i u analizu rezultata uključeni su kao kritički prijatelji naši sveučilišni nastavnici iz Zagreba, Splita, Zadra i Pule i svjetski stručnjaci Michael de Villiers i Hannah Barnes.

Test bi se proveo u svibnju 2019. godine. Sukladno rezultatima istraživanja test bi se doradio i sljedeće školske godine proveo u istim školama, ali s drugim učenicima.

Sukladno rezultatima rješavanja zadataka i iskustvu nastavnika u ovom akcijskom istraživanju „standardizirali” bi se zadatci (tj. primjeri zadataka) sukladno Van Hieleovim razinama i dobi učenika. Na ovaj bi se način moglo upozoriti na transparentno ujednačavanje znanja učenika u RH i povezanost dostignute razine sa znanjem iz matematike.

Nakon akcijskog istraživanja zadatci, postignute razine i iskustva uobličit će se u Priručnik za nastavnike, učenike i roditelje i na taj način povećati ujednačavanje znanja i ishoda samih učenika. Priručnik bi drugim zainteresiranim učiteljima/nastavnicima omogućio da se i sami okušaju u promišljanju rješavanja problema u svojoj nastavi (poučavanju i učenju).

Napisani bi se priručnik o razinama naše djece sa zadatcima za pojedinu funkciju za nastavnike, roditelje i ostalu javnost stavio na uporabu na mrežnoj stranici HUNI-ja. Napisalo bi se i stručno izvješće za MZO i AZOO.

■  ETIČNOST PROVEDBE ISTRAŽIVANJA

Uz suglasnost ministarstva o realizaciji u projektu će se poštivati sve etičke uzance istraživanja: dragovoljnost sudjelovanja, pristanak roditelja (pisani), učenika, nastavnika i škole, anonimnost rješavanja zadataka, objava izvješća u stručnoj periodici, slanje integralnog izvješća svim sudionicima (školama, AZOO-u, NCVVO-u, ministarstvu i kritičkim prijateljima) te drugi zahtjevi.

■  UPITNIK

Vrlo je važan dio ovog istraživanja i upitnik koji će učenici, ali i njihovi nastavnici, popuniti nakon rješavanja zadataka.

Cilj je upitnika:

  1.) prosudba zadataka

  2.) prosudba raspoloživog vremena za rješavanje

  3.) mišljenje o samom projektu

  4.) mišljenje o ostalim činjenicama i prijedlozi sudionika.

Posvetit će se posebna pozornost ovome cilju kao i uvažavanju rezultata u rješavanju zadataka.

Sadržaj upitnika, tj. pitanja u upitniku ovise o dobi učenika i sadržaju/zadatcima koji će se odabrati za rješavanje. Pitanja će biti usklađena sa sadržajem zadataka i pojedinom dobnom skupinom.

■  NEKOLIKO PRIMJERA

Kao ilustraciju drukčijeg pristupa zadatcima navedimo nekoliko primjera.

  • PRIMJER 1. Ako je u tablici y proporcionalan s x, koliki su onda P i Q?
  • PRIMJER 2. Dane su stube koje se grade pomoću kvadrata sa stranicom 1 cm (v. sl.).

Q1. Kako se mijenja opseg promjenom uzlaznog broja koraka? Zašto mislite da je to tako?

Q2. Kako se mogu povezati broj koraka i opseg?

Q3. Koliki je opseg ako imamo 10 koraka?

  • PRIMJER 3. Napišite što možete uočiti u sljedećim tablicama.
  • PRIMJER 4.

A) Pod pretpostavkom da se logaritmi na slici ponašaju kao i uobičajeni, možete li odrediti logaritme koji nedostaju na slici?

B) Naš brojni sustav temelji se na broju deset. Na kojem se broju temelji logaritamska funkcija na slici dolje?

C) Koji broj u tom sustavu ima logaritam jednak 2?

  • PRIMJER 5. Ovo je primjer iz zagrebačke svakodnevice. Treba ga se rješavati uporabom koordinatnog sustava i grafičkih prikaza gibanja tramvaja. Rješenje zadatka očita se na grafu.
  • PRIMJER 6. U slučaju kvadratne funkcije možemo uočiti sljedeće razine.

1. razina: Učenici ne mogu jednostavno usporediti situacije. Ne mogu na odgovarajući način razlikovati kvadratnu od ostalih situacija ako koristimo samo svakodnevni jezik.

2. razina: Kvadratne funkcije i kontekstualne situacije mogu se opisati u tablici gdje su druge razlike (razlike razlika) konstantne.

3. razina: Kvadratne funkcije opisane su algebarski s y=ax^2+bx+c i geometrijski pomoću parabola. Tangenta se razmatra pomoću b^2- 4ac.

4. razina: Kvadratna funkcija opisana je derivacijom kubne funkcije i primitivnom funkcijom linearne funkcije. Tangenta se razmatra pomoću derivacije. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Piše , Zagreb ]  

Vezani članci
Školski portal: Potrči, uskoči!

Potrči, uskoči!

Ispod stolova nožice cupkaju, olovke se vrte, ispadaju iz ručica...…

Školski portal: Korisni savjeti čak i za iskusne učitelje

Korisni savjeti čak i za iskusne učitelje

… i gomila radnih listova kradu dragocjeno vrijeme za poučavanje,…

Školski portal: Matematičke žabice

Matematičke žabice

Pomoću takvih „matematičkih” žabica možemo uvježbavati zbrajanje, oduzimanje, množenje i…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…