UČESTALOST OCJENJIVANJA

Kad je pravo vrijeme za provjeru i ocjenjivanje

petak, 15. veljače 2019.

Kad i koliko često procjenjivati učenike već je dulje kontroverzna tema u obrazovanju. Neki tvrde da se učenici previše procjenjuju i da trošimo previše vremena na „poučavanje za ispite”.

Kad je pravo vrijeme za provjeru i ocjenjivanje

Drugi tvrde da učenike treba češće procjenjivati kako bi nastavnici stekli što više informacija te radi veće učinkovitosti. Iako se mišljenja razlikuju, jedna je stvar jasna: procjena je nužna za obrazovni proces. Ostaje jedino da škole, nastavnici i obrazovni stručnjaci utvrde kad i koliko često treba procjenjivati učenike.

Učiteljima težak zadatak može biti odrediti kad ocjenjivati. Pritom treba imati na umu dvije stvari: vrijeme za poučavanje gradiva i vrijeme za prikupljanje i procjenu rezultata.

Ne želite ocjenjivati učenike prije nego što im date vremena za svladavanje gradiva, ali istodobno ne želite čekati predugo i raditi procjenu kad više nitko od nje nema nikakve koristi.

UČESTALOST OCJENJIVANJA

Jedna je od najvećih roditeljskih briga učestalost ocjenjivanja. Mnogi su se od njih u online raspravama žalili, tvrdeći da njihova djeca mrze školu jer su izložena prekomjernom ocjenjivanju. Za učitelje i škole to je prava zagonetka. Morate se pobrinuti za potrebe učenika, ali da biste shvatili koje su to potrebe morate ih procijeniti.

Kad planirate kako ocijeniti učenike, postavite si sljedeća pitanja:

  • Što želim dobiti ovom provjerom?
  • Jesu li učenici spremni prihvatiti ocjenu?
  • Mogu li prikupiti potrebne informacije i bez formalnog ocjenjivanja?
  • Prije planiranja procjene učenika, morate uzeti u obzir i druge obvezatne procjene.

Razmotrite sljedeću situaciju.

Učitelj završava nastavnu jedinicu i nakon toga ispituje i ocjenjuje učenike. Sljedeći je dan kraj prvog polugodišta, tako da učenici moraju polagati i završni test. Kraj polugodišta ujedno znači da učenici moraju obaviti i provjeru postignuća kako bi se lakše pratio njihov napredak tijekom cijele školske godine. U učeničkim glavama to su tri važna ispita u jednom tjednu.

Učiteljica misli: „Ne procjenjujem baš često, ispitujem ih samo na kraju nastavne jedinice.”

Škola misli: „Ne procjenjujemo baš često, samo ispitujemo njihov napredak na kraju svakog polugodišta.”

Školski okrug misli: „Ne procjenjujemo baš često, samo obavljamo provjeru postignuća tri puta godišnje.”

Nitko ne uzima u obzir što drugi rade pri planiranju procjena. Svi pojedinci i organizacije koji ocjenjuju učenike (državni odjeli, obrazovni dužnosnici, školski administratori i nastavnici) moraju se udružiti kako bi izradili zajednički plan procjene.

IDEALNO VRIJEME ZA PROCJENU UČENIKA

Idealno je vrijeme za procjenu učenika onda kad rezultati procjena najviše koriste učenicima. Oni uključuju:

  • dijagnostiku i testiranje sposobnosti učenika na početku školske godine ili kad učenik pokazuje znakove poteškoća u učenju
  • ukupne i referentne procjene koje pomažu učenicima razumjeti njihovu trenutačnu razinu vještina i postaviti akademske ciljeve
  • dnevne formativne procjene koje pomažu nastavnicima u planiranju i prilagođavanju lekcija te provjeravanju razumijevanja.

Nastavnici i ostali koji su uključeni u ocjenjivanje učenika trebaju imati na umu da krajnja svrha svake procjene mora biti korisna za učenika. Svaka procjena koja ne pruža pravodobne korisne informacije ili koja ne pomaže napretku učenika ne bi trebala biti u rasporedu.

..................

NAPOMENA

  • SAD: BusyTeacher – usmjeren na obrazovnu tehnologiju, u vlasništvu ima portale koji izrađuju nastavne listiće i nude razradu nastavnih planova.
  • Izvor: busyteacher.org
Vezani članci
Školski portal: Tehnike koje potiču na razmišljanje i djelovanje

Tehnike koje potiču na razmišljanje i djelovanje

U tekstu možete pronaći 10 strategija koje bi vam mogle…

Školski portal: Nisu sve petice u zemlji iste

Nisu sve petice u zemlji iste

… nego ocijeniti jedan ispit, ali ako želimo izbjeći nepravde…

Školski portal: Studija otkriva da nastavnici provode više vremena ocjenjujući i planirajući nego u učionici

Studija otkriva da nastavnici provode više vremena ocjenjujući i planirajući nego u učionici

… otkriva da nastavnici provode više vremena ocjenjujući i planirajući…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…