OŠ ZADARSKI OTOCI, ZADAR

Tragom „Pronađenog blaga” Nade Iveljić upoznali dvorce Zagorja

srijeda, 20. veljače 2019.

Stotine dvoraca, utvrda i ljetnikovaca čine kulturnu baštinu Hrvatske. Neki dvorci, poput Trakošćana, pretvoreni su u muzej i privlače svojom ljepotom brojne posjetitelje. Nažalost, mnogi vape za restauracijom…

… kako bi povratili stari sjaj, a oni bi isto postali pravi biseri hrvatske povijesti. Dvorci, stari burgovi svojom tajanstvenošću, zadivljujućom arhitekturom, prekrasnim perivojima bili su, a mogu biti i danas, divna inspiracija za priče, legende, bajke.

Upravo takav poticaj dobila je i hrvatska književnica Nada IVELJIĆ [1931. – 2009.] kad je 1993. objavila slikovnicu s pričom PRONAĐENO BLAGOkoju je likovno ilustrirala Pika VONČINA i našla se na polici za lektiru drugog razreda.

Pronađeno blago dinamična je, šaljiva i napeta priča do samoga kraja. Učenik drugog razreda čita je s golemom pozornošću, gdje se može poistovjetiti s dječacima Hrvojem, Lukom i Markom koji su u potrazi za blagom u dvorcima. Nedjeljni izleti s Hrvojevim ocem pretvorili su u istraživačku pustolovinu. Uporni dječaci u nekoliko nedjelja obilaze četiri dvorca. To su Trakošćan, Veliki Tabor, Januševec i Medvedgrad. Hrvojev se otac pokazao kao izvrstan učitelj i pripovjedač, a dječaci su se pokazali kao izvrsni učenici. Susretali su mnoge životinje koje su ih upozoravale kako u dvorcima ne postoji nikakvo skriveno blago. Na kraju priče dječaci su razumjeli da je otac govorio o dvorcima kao najvećem blagu.

Književnica Nada Iveljić željela je upoznati učenike s dvorcima Hrvatskog zagorja koje treba cijeniti, voljeti i čuvati. To je poruka cijele priče koju učenici, ali i odrasli moraju zapamtiti. Ova je priča veoma važna i poučna lektira. Pruža im ljubav prema kulturno-povijesnim spomenicima, zemlji, narodu i jeziku. Proširiti se može i obogatiti i s tradicijom, tj. običajima svojih predaka.

Tim tragom, učenici 2. b razreda i ja kao učiteljica u OŠ Zadarski otoci u Zadru krenuli smo u pustolovinu. Željeli smo i mi pronaći, otkriti i naučiti nešto novo.

Pokazat ću vam primjer takve integracijske nastave i tematske povezanosti iz hrvatskog jezika sa sadržajima drugih predmeta koje sam ukomponirala u nastavu. Predočit ću vam tekstom i fotografijom.

Sve su se te aktivnosti održavale postupno, u tri tjedna.

Nakon pročitane i na satu obrađene priče Pronađeno blago, učenici su s roditeljima sudjelovali u izradi dvorca od kartona. Roditelji su dali svoje srce i slobodno vrijeme da sa svojim djetetom naprave dvorac. Učenici su ih donijeli u razred i mogu reći da sam se iznenadila njihovom ljepotom i veličinom. To su bila mala remek-djela. Roditelji otvorena srca prihvaćaju takav oblik suradnje ako je ono za dobrobit i napredak njihova djeteta. Djeca ovakvim praktičnim radom upravo stječu strpljivost, upornost i krijepost.

Nastala je izložba u školskom holu pod nazivom Hrvatsko narodno blago – dvorci. Učenici i učiteljica postavili su izložbu maketa i likovne uratke s temom dvorci.

U tom su tjednu učenici na satu slobodnih aktivnosti izradili kraljevske krune od tvrđeg papira i aluminijske folije. „Sagradili” su dvorce, a sad su postali i „kraljevi”.

Zatim smo nastavili s otkrivanjem. U školi se već četiri godine zaredom u sklopu Noć muzeja održavala Zadarska alka. To je viteška igra koja se održavala u Zadru prije 673 godine. To je najstariji podatak o održavanju alke u Hrvatskoj. Učenici su 1. veljače u školskoj dvorani kopljem gađali alku, ali bez konja, trčećim korakom do cilja. U natjecanju su sudjelovali vrtići, naša škola i Atletski klub Alojzije Stepinac. Nastupale su mažoretkinje, KUD-ovi, alkari i alkarski momci, stručni žiri i poznati zadarski voditelj Toto. Bilo je veselo i napeto. Alkarska skupina 2. b razreda odabrala je naziv „Vitezovi glagoljaškog stola”. Osvojili su prvo mjesto među drugim razredima. Bili su sretni i ponosni.

Na satu hrvatskog jezika dobili su mapu s uputama za skriveno blago u školi. Trebalo je otkriti šifrirane upute tako da sve jesne rečenice pretvore u niječne, a sve niječne u jesne. I tad su došli do rješenja i pronašli u školi blago. To su bili skriveni slatkiši. Slatko blago. Širio se duh radosti i smijeha. Na vrećici blaga pisala je poslovica: Nije zlato sve što sja! Morali su razmišljati što bi to značilo. Pitala sam ih što bi za njih bilo blago. Odgovori su bili svima isti. Obitelj, prijatelji i dom. Nadopunila sam ih riječima kako je blago MIR, LJUBAV, DOBROTA, RAD, POŠTENJE I SLOGA U OBITELJIMA I U NAŠIM SRCIMA važnije od materijalnih stvari. Upravo je to zlato koje treba sjati u našim srcima i na licu.

Sljedeći tjedan učenici su dobili novi zadatak. Krenuti su u potragu za blagom u Zadru ili izvan Zadra. Djeca su u enciklopediji ili na internetu morala pronaći zanimljive podatke o neprocjenjivom povijesnom blagom u svome mjestu kao što su crkve, bedemi, bunari, kule, spomenici ili zaviriti u muzeje. S roditeljima su trebali otkriti novo povijesno blago i fotografirati ga.

Nakon obavljenog zadatka, svaki je učenik na satu prirode i društva pokazao svoju fotografiju i pričao cijelom razredu što je vidio i otkrio. Bile su tu fotografije: crkva sv. Donata, sv. Šime, sv. Krševana, Glagoljaška ulica i crkva sv. Ivana, Pet bunara, Kopnena vrata i dijelovi bedema. Fotografije izvan Zadra bile su iz Nina i s otoka Paga. Zaključili su kako Zadar i okolica ima mnogo kulturno-povijesnih spomenika. Čekat će nas još mnogo posla. Treba mnogo toga zapamtiti i naučiti.

Na satu likovne kulture izradili su okvir za svoju fotografiju. Dizajn slike. Rub okvira učenici su popunili slamkama s pravilnim nizom boja. Velika uspomena za male istraživače.

Sve korake istraživanja i rada učenika 2. b razreda pratila sam fotoaparatom. Bili su kraljevi, vitezovi, gradili i crtali dvorce, tražili skriveno blago po školi, upoznavali svoj grad i šire… Učenici uče otkrivanjem, gledanjem, slušanjem, istraživanjem i analiziranjem ostvarenoga. Upravo je tako i ostvareno. Korak po korak do cilja.

Dodala bih na kraju zaključak. Kad primijetiš građevine, ljude ili predmete oko sebe, tad i ono postane dio tebe. Vrijeme je da shvatimo kako na hrvatskoj prošlosti treba graditi sadašnjost i budućnost. Kada znaš tko si i kome pripadaš, možeš napredovati i živjeti dalje. Dok ne shvatimo da su nam biseri nadohvat ruke u našoj Hrvatskoj, cijeloga života neuspješno ćemo ih tražiti u tuđini, izvan Hrvatske.

Svoje, hrvatsko zanemarujemo i ne cijenimo dovoljno. Primijetila sam kako učitelji sve više uzimaju ideje s Pinteresta i sličnih stranica. Učenici slikaju šareni snijeg i pingvine, šablonizirane snjegoviće, afričke maske… To su šablone! Sliči na bojanku. Imitacija i kopiranje modernih trendova i tuđih ideja. To nije likovna kultura. Djeca ne razvijaju maštu. Zato, krenimo u potragu za hrvatskim narodnim vezom, čipkom, bakinom škrinjom, narodnom nošnjom svog zavičaja, crkvama, glagoljicom, kamenim ulomcima i ostalom kulturnom baštinom Hrvatske. U našoj zemlji postoje prekrasne i zanimljive lokacije koje treba istražiti. Upoznajmo učenike s narodnim blagom. Napravimo to malim, ali pravim koracima.

…………

Piše Željka DIKLAN, učiteljica mentorica, OŠ Zadarski otoci – Zadar

Vezani članci
Školski portal: Javite se na IV. Likovni natječaj 'ISKONI BJE SLOVO'  za osnovne škole RH

Javite se na IV. Likovni natječaj 'ISKONI BJE SLOVO' za osnovne škole RH

… od ranoga srednjeg vijeka pa do danas. Kao takva,…

Školski portal: Objavljujemo rezultate trećega likovnog natječaja „Iskoni bje Slovo”

Objavljujemo rezultate trećega likovnog natječaja „Iskoni bje Slovo”

…a natjecali su se u četiri kategorije: prvi i drugi…

Školski portal: Likovni natječaj ISKONI BJE SLOVO za hrvatske osnovne škole

Likovni natječaj ISKONI BJE SLOVO za hrvatske osnovne škole

Vodeći računa o povijesnoj i kulturnoj baštini svojih predaka, želimo…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…