DVA SU PRISTUPA POUČAVANJU ALI TREBA NAĆI NAČIN KOJI ĆE BITI NAJBOLJI U KORIST UČENIKA
Obrazovanje usmjereno na učitelja ili na učenika?
Kao učitelj razmišljate na koji način pristupiti poučavanju, želite se koristiti metodom koja će biti na dobrobit svim vašim učenicima. Želite da uživaju u procesu učenja, a istodobno želite da u vašoj učionici vladaju red i disciplina.
Vjerojatno ste u svojim istraživanjima naišli na jednu od najvećih dvojbi s kojom se suočavaju današnji učitelji: obrazovni proces s učiteljem u središtu pažnje ili obrazovanje koje polazi od učenika?
POUČAVANJE KOJE POLAZI OD UČITELJA
Kod ovog je pristupa pažnja svih učenika usmjerena na učitelja. Učitelj govori, a učenici slušaju. Za vrijeme aktivnosti učenici rade samostalno, ne potiče se suradnja među učenicima.
✿ PREDNOSTI:
- Učionica u čijem je središtu učitelj vrlo je disciplinirana. Učenici su tihi, učitelj ima potpunu kontrolu nad razredom i svim aktivnostima u učionici.
- Učenici se uče samostalnom radu i donošenju odluka.
- Budući da učitelj usmjerava sve aktivnosti, nema straha, ne morate se brinuti da će učenici promašiti glavnu pouku lekcije.
✿ MANE:
- Učenici ne surađuju s kolegama i zapostavljaju razvoj komunikacijskih vještina.
- Nastava u čijem je središtu učitelj za učenike može biti dosadna. Njihovi umovi mogu lutati i propustiti važne činjenice.
- Nastava usmjerena na učitelja umanjuje mogućnost učenika da se slobodno izražavaju i usmjeravaju vlastito učenje.
POUČAVANJE U ČIJEM JE SREDIŠTU UČENIK
U ovom slučaju učitelj i učenik dijele glavnu ulogu. Učenici i učitelj podjednako komuniciraju, potiče se grupni rad, a učenici uče surađivati i međusobno komunicirati.
✿ PREDNOSTI:
- U grupnom radu učenici vježbaju važne vještine suradnje i komunikacije.
- Učenici uče usmjeravati vlastito učenje, postavljati pitanja i samostalno ispunjavati zadatke.
- Učenici imaju veći interes za učenjem kad aktivno sudjeluju u procesu učenja i međusobno komuniciraju.
✿ MANE:
- Učionica može postati prebučna i kaotična.
- Učitelji će pokušati upravljati aktivnostima svake grupe učenika, što može biti teško s obzirom na to da će učenici biti u različitim stadijima procesa.
- S obzirom na to da je učiteljeva pažnja podijeljena, neki će učenici možda propustiti najvažnije instrukcije.
- Neki učenici radije rade samostalno i za njih grupni rad može biti problematičan.
DONOŠENJE ODLUKE
Posljednjih se godina sve više učitelja približava poučavanju koje polazi od učenika. Međutim, mnogi učitelji i dalje smatraju da je poučavanje u čijem je središtu učitelj učinkovitije.
Preporučljivo bi bilo isprobati oba pristupa kako biste ispitali na koji način izvući najveću korist za svoje učenike.
Vi poznajete svoj razred bolje od ikoga, stoga bi odluka o pristupu poučavanju trebala biti isključivo na učitelju.
..................
NAPOMENA
- SAD: Concordia University-Portland – posvećeno pripremi učenika za život i življenje te podršci učiteljima.
- Izvor: education.cu-portland.edu
Kako vas vaši hobiji mogu učiniti boljim učiteljem
Primjerice, dobitnici Nobelove nagrade u znanosti u većini slučajeva imaju…
Ja volim poučavanje, čak i kad poučavanje ne voli mene
Na podu se mogu vidjeti olovke i razni papirići. Učitelj…
Poboljšajmo naše poučavanje
Projektna koordinatorica i učiteljica Hrvatskoga jezika Gorana Babić sudjelovala je…