PRIMJERI NAJČEŠĆIH POGREŠAKA U UČENIČKIM RADOVIMA

Logičke pogrešake koje mogu upropastiti esej

ponedjeljak, 18. studenoga 2019.

Napisati sastav ili esej bez ijedne pogreške može biti vrlo teško. Čak i kad je sve u redu s pravopisom i interpunkcijom, možete nehotice napraviti logičku pogrešku.

Logičke pogrešake koje mogu upropastiti esej

Naša blogerica, studentica pedagoškog fakulteta Katja STARČENKOVA govori upravo o takvim pogreškama i kako ih ispraviti.

Logika je znanost o zakonima ispravnog mišljenja. Uvijek ima jasnu strukturu: jedna misao slijedi drugu, a kad se te veze iskrive nastaje logična pogreška. Navest ćemo nekoliko pogrešaka koje se najčešće pojavljuju u učeničkim radovima.

OBJEDINJAVANJE RELATIVNO UDALJENIH ILI SUPROTSTAVLJENIH MISLI U JEDNOJ REČENICI

„Nataša Rostova junakinja je čiste duše koja umije osjećati i suosjećati. Izdala je ljubav prema Andreju Bolkonskom, podlegnuvši utjecaju Anatolija Kuragina.”

Gdje je pogreška? Nepovezane (često čak i suprotstavljene) misli jedna su uz drugu u istoj rečenici.

Kad se pojavljuje? Kad nismo osmislili plan eseja i žurimo što prije izložiti sve što znamo.

Kako to ispraviti? Prokomentirajte svaku misao ili dodajte riječi koje povezuju navedene misli.

„Nataša Rostova junakinja je čiste duše koja umije osjećati i suosjećati. Unatoč tome, izdala je ljubav prema Andreju Bolkonskom, podlegnuvši utjecaju Anatolija Kuragina. Nažalost, čak i dobar čovjek može pogriješiti. Najvažnije je biti u stanju priznati pogrešku i pronaći u sebi snagu ispričati se učinjeno zlo.”

KRŠENJE REDOSLIJEDA REČENICA

„Rostov i Kuragin međusobno su suprotstavljeni likovi koji obilježavaju najrasprostranjeniji oblik obiteljskih sukoba. Rat i mir jedno je od najvećih djela ruske književnosti koje je i danas važno. To se posebno odnosi na prikaz obiteljskih odnosa.”

Gdje je pogreška? Nedosljednost u strukturi stavki. Rečenice su pobrkane (jedna misao ne slijedi drugu).

Kad se pojavljuje? Kad nije promišljena opća logika eseja. Često se događa zbog nepažnje. Pažljivo slijedite pripremljenu skicu!

Kako to ispraviti? Zamijenite redoslijed rečenica, rasporedite ih od opće prema specifičnoj misli.

„Rat i mir jedno je od najvećih djela ruske književnosti koje je i danas važno. To se posebno odnosi na prikaz obiteljskih odnosa ovoga epskog romana. Rostov i Kuragin međusobno su suprotstavljeni likovi koji obilježavaju najrasprostranjeniji oblik obiteljskih sukoba.”

NEDOSLJEDNOST

„Dobrota je jedna od najvažnijih čovjekovih kvaliteta. Zli ljudi okružuju Aljošku u djelu Gorkoga 'Djetinjstvo'. Dobar čovjek nikad neće izdati bližnjega, neće prekršiti obećanja, neće pristati na pakost. Stoga zlo uvijek biva kažnjeno.”

Gdje je pogreška? U jednom je odlomku nekoliko misli koje su međusobno nepovezane, a ovako nabacane čine „kašu”.

Kad se pojavljuje? Kad ne razumijemo temu dovoljno dobro, ne znamo što reći ili pokušavamo povećati opseg eseja jer nam treba minimalno 350 riječi.

Kako to popraviti? Jasnije formulirati osnovnu tezu eseja (koja stane u rečenicu ili dvije) i postupno je otkrivati.

„Dobrota je jedna od najvažnijih čovjekovih kvaliteta, jer vam pomaže da ostanete vjerni sebi u bilo kojoj životnoj situaciji. Dobar je čovjek uvijek dosljedan: on nikad neće izdati bližnjega, neće prekršiti obećanja, neće pristati na pakost. Upravo je takav Petar Grinev u Puškinovu romanu 'Kapetanova kći'. Pročitavši ovo djelo, postajemo uvjereni kako zlo uvijek biva prokazano, a dobrota pobjeđuje.”

POOPĆAVANJE NEPOVEZANIH POJMOVA

„Sreća, bliski ljudi, omiljen posao, zdravlje – sve to pomaže čovjeku preživjeti teška vremena. Zaista je teško održati dobro raspoloženje i boriti se za svoju sreću.”

Gdje je pogreška? Povezujemo heterogene elemente, gomilamo misli, izjednačujemo pojmove (često se koristeći veznikom „i”).

Kad se pojavljuje? Kad nismo sigurni što želimo reći ili ne razumijemo točno značenje riječi koje upotrebjavamo.

Kako to ispraviti? Razmislite o tome je li moguće jednom riječju imenovati sve pojmove koje objedinjujemo, ako nije, potrebno ih je jasno razgraničiti.

„Podrška najmilijih, uspjeh na poslu, dobro zdravlje – sve to pomaže čovjeku ostati sretan. Međutim, održavati uspjeh i spremnost u borbi za svoju sreću može biti vrlo teško.”

PRESKAKANJE VEZE U OBRAZLOŽENJU (LOGIČKI SKOK)

„Mnogi ljudi ne pridaju važnost opasnostima koje ih čekaju na životnom putu. Stoga smatram da dobrota treba ići sa čvrstoćom.”

Gdje je pogreška? Zamisao je nerazumljiva, jer nije dovoljno obrazložena.

Kad se pojavljuje? Kad žurimo s izražavanjem misli ili se ne trudimo pisati tako da nas razumije druga osoba.

Kako to ispraviti? Provjerite na koji način jedna misao vodi drugoj, postoje li sve potrebne karike ovog lanca objašnjenja.

„Mnogi ljudi ne pridaju važnost opasnostima koje ih čekaju na životnom putu. Laži, izdaja, gubitci – sve to može uvelike promijeniti čovjeka, traumatizirati ga. Stoga smatram da dobrota treba ići sa čvrstoćom. Dobra osoba mora ostati snažna i znati se založiti za svoju istinu.”

POREMEĆAJ UZROČNO-POSLJEDIČNE VEZE

„Internet je zavladao našim vremenom i pažnjom pa je u modernom svijetu nemoguće pronaći pravu ljubav.”

Gdje je pogreška? Odabir lažnih uzroka i posljedica. Razlog je pojava, okolnost koja služi kao osnova za nastanak nekog fenomena ili uzrokuje pojavu drugog fenomena. Na primjer: „Požar se dogodio zato što netko nije ugasio svijeće”, dakle svijeće su uzrok požara. Posljedica je okolnost, situacija, koja je rezultat nečega, proizišla je iz nečega. Na primjer: „U kući je došlo do požara stoga moramo tražiti privremeni smještaj”, dakle promjena smještaja posljedica je požara.

Kad se pojavljuje? Kad ne razumijemo što želimo reći, previše smo kategorični u svojim izjavama ili nismo sigurni u svoju procjenu.

Kako to ispraviti? Promislite je li jedna misao zaista uzrok ili posljedica druge misli ili nijedno od toga.

„U modernom svijetu ljudi često preferiraju komunikaciju putem interneta nad sastankom uživo. Zbog toga im može biti teško uspostaviti pravi odnos i nekoga istinski zavoljeti.”

ZAMJENA LICA KOJE VODI PRIPOVIJEDANJE

„Šolohov detaljno govori o kozačkim tradicijama i ja se divim prirodi donskoga kraja.”

Gdje je pogreška? Kad se glavno lice rečenice naglo i neosnovano promijeni.

Kad se pojavljuje? Zbog nepažnje ili nedovoljne provjere napisanoga.

Kako to ispraviti: Pažljivo pročitajte svoje djelo nakon što ste završili s pisanjem.

„Šolohov detaljno govori o kozačkim tradicijama, diveći se prirodi donskoga kraja.”

..................

NAPOMENA

  • RUSIJA: Mel.fm – portal posvećen obrazovanju i odgoju.
  • Izvor: mel.fm
Vezani članci
Školski portal: 25 odličnih tema za eseje u 2020. godini

25 odličnih tema za eseje u 2020. godini

Međutim, često previdimo jedan od najtežih koraka u pisanju eseja,…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir dječaci stavljaju na glavu…

Školski portal: Brz način da smirite svoj razred

Brz način da smirite svoj razred

Također ćete primijetiti veću zahvalnost, povjerenje te želju učenika da…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…