PET STVARI KOJE UČITELJI TREBAJU ZNATI O POUČAVANJU NOVIH RIJEČI
Na koji način učenici najbolje usvajaju i razumiju novi vokabular?
Netko mi je, na mome blogu, postavio to pitanje. Počeo sam pisati odgovor u kojem sam naumio informirati korisnika kako sam o tome već pisao te da će, ako pogleda moju internetsku stranicu, naći odgovor na svoje pitanje.
Kad sam malo bolje razmislio, poželio sam mu udovoljiti i ponuditi mu poveznice na kojima se može detaljno informirati o ovoj temi. Konačno sam shvatio da se još uvijek nigdje ne može naći jasno obrazloženje na koji točno način funkcionira uspješno poučavanje vokabularu. Riješimo to sada.
- Prvo nekoliko uvodnih riječi.
S VREMENOM SAM NAUČIO DA NISU SVE RIJEČI JEDNAKE. Poznavati značenje riječi „kleveta” očigledno se manje isplati od poznavanja riječi „stid”.
Čitatelji moraju poznavati riječi koje se upotrebljavaju. Nemate vremena za bacanje, pobrinite se da ga iskoristite za poučavanje riječi koje će učenicima otvoriti najviše vrata za bolje razumijevanje.
Drugo, PRETPOSTAVKA KOJU TREBA IMATI NA UMU JEST RAZLIKA IZMEĐU RIJEČI I POJMA. Riječi su oznake koje povezujemo s određenim konceptima i idejama.
Riječi poput „svjetlucav” djeca će lako naučiti ako su vidjela svjetla koja se pale i gase, ali ako nisu doživjeli ovu pojavu bit će potrebno uložiti dodatan trud kako bi im se dočaralo značenje.
Završna uvodna misao jest činjenica da se veliki dio vokabulara uči bez formalnog poučavanja.
RIJEČI UČIMO IZ RAZGOVORA, PROMATRANJA, GLEDANJA TELEVIZIJE, PUTEM MEDIJA, ČITANJEM itd.
Neki školarci čak ismijavaju ideju eksplicitnog poučavanja rječnika. Ipak, istraživanja pokazuju da izravno poučavanje riječi poboljšava razumijevanje ako ih ispravno poučavamo.
Nekoliko je ključnih načela u učinkovitom poučavanju vokabulara.
USREDOTOČITE SE NA BOGATSTVO ZNAČENJA UMJESTO NA DEFINICIJU IZ RJEČNIKA.
Učenje riječi prečesto se svodi na prepisivanje definicija iz rječnika. Istraživači su ustanovili nekoliko pristupa poučavanju i pojašnjavanju značenja riječi. Potaknite djecu da se usmjere na objašnjenja iz enciklopedije umjesto na definicije iz rječnika.
Kad poučavam nove riječi, često zamolim djecu da pokušaju pronaći nekoliko različitih definicija iste riječi:
- definicija iz rječnika
- sinonimi riječi
- antonimi (ako postoje)
- dijelovi teksta
- klasifikacija (kojoj semantičkoj skupini pripada riječ, npr. alat ili način govora)
- usporedba (to je poput ..., ali različito od ...)
- primjeri iz stvarnog života
- grafičke inačice (crteži, slike, prezentacije).
Dok pronađete nekoliko različitih objašnjenja, već ćete upamtiti novu riječ.
NAGLASITE POVEZANOST MEĐU RIJEČIMA
Smatram da je, prilikom poučavanja novih riječi, razumno navesti djecu da razmišljaju o konceptima koje su već svladali. Povezati riječ s poznatim konceptom različito je od učenja i povezivanja cijele skupine riječi. Izbjegavao bih istodobno poučavanje riječi poput obilje, oskudica, manjak, suvišno, obilno. Skupljajte riječi s vremenom te možete kasnije zamoliti djecu da ih usporede ili svrstaju u određenu skupinu ili kategoriju. Učiteljica koju poznajem svakog tjedna razvrstava nove riječi u mape na oglasnoj ploči, a zatim se osvrće na svaku skupinu riječi pojedinačno.
POTAKNITE UPOTREBU NOVIH RIJEČI
Nije dovoljno proučavati značenje riječi, već ih treba primjenjivati u pisanju, čitanju, govoru i slušanju. Potrebno je dati učenicima priliku da upotrijebe nove riječi na sve navedene načine. Često podijelim razred u skupine i svakoj od njih dodijelim mali skup riječi. Zamolim ih da jedni drugima pojasne riječi koje su im dodijeljene. Na taj način imaju priliku govoriti i slušati. Isabel BECK i Moddy McKEOWN osmislili su metodu koju su nazvali „Čarobnjaci riječi”, koja dodjeljuje dodatne bodove djeci koja uspiju dokazati gdje su se susrela s novom riječi koju se poučavalo na nastavi. Djeca se jako obraduju kad u televizijskoj emisiji ili čak igrajući videoigre naiđu na novu riječ koju su naučili u školi.
PONAVLJANJE JE VRLO VAŽNO
Može biti teško usvojiti novi rječnik ako ga nemate priliku upotrebljavati. Možda ćemo prilikom poučavanja istaknuti određene riječi u tekstu, ali ih djeca nakon toga dugo neće nigdje sresti. Zagovornik sam uključivanja novih riječi koje smo naučili prethodnog tjedna u kvizove, a volim i upotrebu posebne bilježnice za vokabular kako bih naveo djecu na to da pamte pišući. Još jedan način za bolje pamćenje riječi jest navesti djecu da dodaju prefikse i sufikse novim riječima.
UKLJUČITE UČENIKE U PREPOZNAVANJE RIJEČI KOJE JE POTREBNO PROUČITI
Kako bismo pridonijeli razvoju svijesti o riječima moramo uključiti učenike u prepoznavanje nepoznatih riječi prilikom čitanja u učionici ili izvan nje. Kad se učenici naviknu primjećivati nedostatak znanja, češće će se samostalno potruditi razriješiti nepoznanice prilikom čitanja.
..................
NAPOMENA
- SAD: Reading Rockets – portal koji prati najbolje strategije temeljene na istraživanjima za poticanje djece na čitanje.
- Izvor: readingrockets.org
Djeca kojoj roditelji ne čitaju nedostaje milijun riječi
„Jaz od milijun riječi” mogao bi biti ključan za objašnjavanje…
Raspored online nastave za utorak, 17. ožujka 2020.
Isto kao i danas i u utorak će učenici razredne…
Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj
… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava bez uljepšavanja komunicirati probleme…