GLAGOLJAŠKA SKUPINA OSNOVNE ŠKOLE VUKOVINA

Čuvari kulturne i povijesne baštine

utorak, 3. ožujka 2020.

Ma što se u školi radilo, učitelji će uvijek reći da se radi zbog djece, njihove dobrobiti, da im se prenesu znanja, vještine, kompetencije, vrijednosti i pozitivni stavovi odnosno sve ono što će im koristiti u životu bez obzira na to čime se bavili.

Jedna je od takvih aktivnosti i proučavanje kulturne i povijesne nacionalne baštine čije je ishodište glagoljica. Danas je još uvijek relativno malo škola u kojima se proučava glagoljica, a jedna je od njih Osnovna škola Vukovina, u kojoj od 2011. godine djeluje povijesno-glagoljaška skupina Vukovinski glagoljaši. Skupinu od samog početka vodi i nastavu glagoljice kao izvannastavnu aktivnosti četiri sata mjesečno održava profesorica povijesti Nina MULC i, kako kaže, grupom je tijekom devet godina prošlo oko 180 učenika od petog do osmog razreda. 

– Bitan poticaj učenju glagoljice dao je projekt Otvorena vrata zagrebačke glagoljske riznice koji je učenike osnovnih škola trebao upoznati sa Zagrebom kao riznicom hrvatske glagoljske baštine, njezinom vrijednošću i značenjem i u koji se je uključilo mnogo škola. I zato smo ponosni što nas je Ministarstvo kulture 2014. godine uvrstilo na popis društava koja poučavaju, čuvaju i promiču glagoljicu, jer to nam je veliko priznanje. Budući da škola radi u dvije smjene satovi glagoljice mogući su samo kao predsat ili sedmi sat. Poučava se putem predavanja, posjetima izložbama, muzejima, međupredmetnom i međuškolskom suradnjom, radom u glagoljaškim radionicama u kojima učenici čitaju i pišu glagoljične tekstove, slikaju na staklu i svili, narodnim vezom vezu inicijale, zatim rade quilling, decoupage božićnih kuglica i pisanica, rade u glinamolu, izrađuju straničnike s glagoljičnim inicijalima – kaže profesorica Mulc te podsjeća da su članovi skupine u sklopu međunarodnog projekta suradnje s hrvatskom Osnovnom školom Mihovil Naković u Koljnofu u Mađarskoj svoje gradišćanske vršnjake poučavali azbuku, zajedno ispisivali svoja imena te su crtali i oslikavali glagoljične inicijale.

UČENICIMA UVIJEK ZANIMLJIVO

U potrazi za bogatom glagoljaškom baštinom mladi su glagoljaši sa svojom profesoricom proputovali i posjetili brojna mjesta – otok Krk, Senj, Novi Vinodolski, Knin, Zadar, Nin, Grobnik, Križevce, Kalnik, Rijeku, Bakar, Pakrac, Lipik, Hum, Roč te proučavali glagoljske spise i spomenike. Sva su ta putovanja jako korisna i zanimljiva, o čemu svjedoče i sami učenici. Pa Marija kaže: „Zanimljivo je pismo, na glagoljašima radimo kreativne stvari, puno putujemo i baš nam je zabavno, a usput i proučavamo hrvatsku povijest i kulturu”, a Gabriel se nadovezuje: „Glagoljica je zanimljiva, učimo je putem pisanja, u radionicama, na terenskoj nastavi. Dosta putujemo pa upoznajemo nove prijatelje i prijateljice, otkrivamo krajeve i mjesta na koja možda nikad ne bismo otputovali.” Ivona kaže: „Učimo mnogo o prošlosti i zabavljamo se na lijepim izletima. Učiti glagoljicu znači na zabavan način naučiti nešto novo, a to je staro hrvatsko pismo. Usput i crtamo, šivamo i svladavamo neke vještine koje inače u školi ne bismo naučili.”

I doista, ova je izvannastavna aktivnost zanimljiva učenicima, koji dobro znaju kad im je nešto privlačno i osjete kad im učitelj sve to prenosi s velikom ljubavlju.

– Djeca osjete da im poklanjate svoje slobodno vrijeme, da im osmišljavate radionice. Vole dolaziti na glagoljicu i divim im se da imaju i volje i snage i ljubavi nakon šest sati nastave doći na grupu često i umorni i gladni. Ali, nikad ne izostaju. Upravo nas suradnja, razumijevanje i ljubav prema glagoljici drži zajedno. Učenici vole putovati, likovno se izražavati, proučavati i istraživati hrvatsku pismenost i kulturu, jer glagoljica je dio naše povijesti i nacionalnog i kulturnog identiteta koji treba očuvati i prenositi mladim naraštajima. Proučavaju i povijest i tradiciju i produbljuju ono što im nudi kurikulum povijesti u sat ili dva, a oni se time bave cijele nastavne godine – kaže profesorica Mulc te ističe kako su učenici lani radeći cvjetove od filca prvi put u ruci imali iglu i konac.  

– Tako uz učenje glagoljice razvijamo i neke svakodnevne vještine kod učenika. Sudjelovali smo na saboru malih glagoljaša Slovo rogovsko u Svetom Filipu Jakovu, na Otvorenim vratima zagrebačke glagoljaške riznice, na mnogim manifestacijama te čak dvaput na Maloj glagoljskoj akademiji Jurij Žakan u Roču. Tamo je na povijesnoj radionici sudjelovala naša učenica Lorena SEVER i uz vodstvo mentora napravila tekst o Aleji glagoljaša te pripremila prezentaciju o Aleji glagoljaša i bila najmlađa izlagačica u knjižnici HAZU-a na velikom stručnom skupu.

PREDAVANJE ZA ODRASLE

A Lorena, danas sedmašica, o tome kaže: „Privukla me glagoljica, staro hrvatsko pismo koje upoznajemo kroz različite radionice. Idemo na terensku nastavu i zahvaljujući glagoljici proputovali smo dobar dio Hrvatske. U radionicama učimo o glagoljici i proučavamo povijest. Od petog sam razreda u glagoljašima, zanimljivo mi je proučavati glagoljicu i stalno otkrivati nešto novo o njoj. Držala sam prezentaciju u HAZU-u i osjećaj je bio sjajan. Bila sam zadovoljna što svoja znanja i otkrića mogu prenijeti drugima pogotovo zato što su sve bili odrasli.”

Dan hrvatske glagoljice, su vukovinski glagoljaši obilježiti na svoj način.

– Drago mi je da su učenici prepoznali glagoljicu, da vole dolaziti na izvannastavnu aktivnost i baviti se njome. Zahvalni smo ravnatelju i svim učiteljima bez čije bi nam pomoći bilo mnogo teže, a također i roditeljima učenika koji su puno pridonijeli našim aktivnostima, jer se uvijek uključe, voze djecu na različite manifestacije u okolici. I divim se svim svojim kolegicama i kolegama diljem Hrvatske koji vole i promiču glagoljicu – zaključuje profesorica Nina Mulc. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Marijan ŠIMEG ]

Vezani članci
Školski portal: Učenici proveli Zadrane Stazom glagoljaša

Učenici proveli Zadrane Stazom glagoljaša

… prolaznicima predstavljaju svoju stazu u središtu Zadra, postavljajući  štandove…

Školski portal: „Glagoljica u dječjem oku i srcu”

„Glagoljica u dječjem oku i srcu”

… Danas, u doba globalizacije – u kojemu je na…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir dječaci stavljaju na glavu…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…