10. STRUČNO-METODIČKI SKUP

Modeliranje i matematika

ponedjeljak, 20. studenoga 2017.

Tema 10. stručno-metodičkog skupa, metodika nastave matematike u osnovnoj i srednjoj školi, bila je modeliranje i matematika.

Iz predavanja i radionica s tom temom očito je da je matematičko modeliranje proces , a ujedno i alat za razumijevanje problema iz stvarnog života i put otkrivanja odnosa i veza. Iz prakse je očito da učenici teško primjenjuju školsko znanje na rješavanje problema iz stvarnog života, a upravo im modeliranje u matematici može olakšati primjenu naučenoga u školi na rješavanje problema iz svakodnevnog života koji se mogu prevesti na matematički jezik.

Ovaj skup očito pridonosi davanju važnosti modeliranju u izvođenju nastave matematike i važnosti povezivanja matematike s drugim predmetima, posebice fizikom. Skup je održan u suorganizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje i Matematičkog društva „Istra“.

Na stručno-metodičkom skupu u Puli (2017.) „Modeliranje i matematika“ bilo je 50 predavanja i 30 radionica koje su održali sveučilišni profesori, viši savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje, učitelji i nastavnici matematike te gosti iz Srbije. Posebno su me se dojmile sljedeće teme.

  Matematičko modeliranje, digitalni udžbenici i digitalno podržana nastava matematike (Neven Elezović)

U ovoj temi istaknuta su obilježja uporabe digitalne tehnologije u budućemu edukativnom procesu . Iz ove teme mogu se izvući zaključci da učitelj matematike, da bi odgovorio na sve izazove koje donosi razvoj tehnologije, mora biti voljan prihvatiti nove metode i biti osposobljen za primjenu modernih tehnologija , a nadasve biti motiviran kao nositelj promjena.

  Kako učenici (ne) znaju procijeniti rješenje (Zrinka Korbar)

U temi je naglašeno da je učenicima najteže rješavati problemske (tekstualne) zadatke. Problematika rješavanja takvih zadataka povezana je s modeliranjem u matematici, a pojavljuju se problemi čitanja s razumijevanjem i traženje odgovora na koji način modelirati rješenje. Nakon rješenja očekuje se i procjena rješenja odnosno ima li rješenje uopće smisla. O toj temi nastavila je govoriti u svojem izlaganju i viša savjetnica za matematiku Neda Lesar i objasnila kako ne modelirati.

  Modeliranje nastavnih sadržaja fizike uz korištenje matematike kao alata (P. Nikolaus, D. Hribar)

Osim korelacije unutar samog predmeta u izvođenju nastave korisno je uključiti i korelaciju među predmetima. Osim pronalaženja odgovarajućega matematičkog prikaza (modela) za neki stvarni objekt ili proces na temelju načela matematike modeliranje pretpostavlja i poznavanje modeliranih pojava (fizikalnih zakona). Naglasak u ovoj temi upravo je bio na korelaciji matematike i fizike.

  Matematika u samoborskim legendama (J. Otmačić, M. Šarić Benčević)

U ovoj temi upoznati smo kako su predavači proveli projekt „Kroz legendu do rješenja“ i učenicima na zanimljiv način približili samoborske legende i modeliranje u matematici u korelaciji s drugim predmetima. Prema jednoj od legendi nakon molitve Samoboraca okamenila se zla kornjača i na temelju mjera okamenjene kornjače i mase kamena određenog volumena uz pomoć modeliranja i primjene alata matematike učenici su izračunali masu okamenjene kornjače.

  Matematičari u muzeju – Koliko su visoki orlovi u Muzeju (Ž. Zorić, J. Jovanović, J. T. Mikulić)

Matematičari u muzeju zajednički je projekt Arheološkog muzeja u Splitu i Odjela za matematiku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Splitu. Projekt je namijenjen učenicima osnovnih škola, a za svaki razred radionica je bila povezana uz pojedinoga starogrčkog matematičara. Projekt je spoj naizgled nespojivoga: arheologije i matematike.

  Nacionalni e Twinning projekt „Moja, a Tvoja-MaTeMaTika“ (Gordana Divić i dr.)

eTwinning je mrežna platforma koja nastavnicima i stručnim suradnicima Europe omogućuje međusobnu komunikaciju,ostvarivanje zajedničkih projekata te stručno usavršavanje. Ta platforma omogućuje organiziranje i održavanje međunarodnih i nacionalnih projekata. Cilj projekta je da učenici otkriju zanimljivosti i ljubav prema matematici izvan školskih udžbenika i učionica škola te pronaći matematiku u svijetu koji ih okružuje. U tijeku školske godine 2016./2017. stotinjak učenika iz sedam srednjih škola RH sudjelovalo je u takvu nacionalnom projektu, a aktivnost učenika uglavnom se odnosila na modeliranje u matematici radi povezivanja nastavnog sadržaja sa svakodnevnim životom. 

Osim navedenih tema, važno je spomenuti da su sudionici stručno-metodičkog skupa bili upoznati s projektima „Matematika +“ i „Pula +“.

„ Matematika +“ je smotra malih znanstvenoistraživačkih radova učenika osnovnih i srednjih škola čiji je smisao pokazati kako učenici vide svoj grad/zavičaj kroz njegovu povijest, kulturu, umjetnost, arhitekturu, književnost, jezike... i jedna je od aktivnosti koja se provodi u sklopu Festivala matematike.

Projekt „Pula+“ također je  smotra malih znanstveno-istraživačkih radova učenika osnovnih škola grada Pule koji obrađuju temu o Puli.

Ti projekti svakako su svima poticaj kako se na zanimljiviji način učenici mogu podučavati matematici i drugim predmetima, a smatram da će modeliranje imati sve veću ulogu i u osnovnoškolskom obrazovanju. 

………………

Nina KALIN, dipl. ing. matematike, učitelj mentor

 

Vezani članci
Školski portal: Potrči, uskoči!

Potrči, uskoči!

Ispod stolova nožice cupkaju, olovke se vrte, ispadaju iz ručica...…

Školski portal: Korisni savjeti čak i za iskusne učitelje

Korisni savjeti čak i za iskusne učitelje

… i gomila radnih listova kradu dragocjeno vrijeme za poučavanje,…

Školski portal: Matematičke žabice

Matematičke žabice

Pomoću takvih „matematičkih” žabica možemo uvježbavati zbrajanje, oduzimanje, množenje i…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…