ŠVEDSKA > NOVA PARADIGMA PODUČAVANJA I UKIDANJE RODITELJSKOG SASTANKA

Glömstaskolan: škola s jednim pravilom

utorak, 28. studenoga 2017.

Južno od Stockholma nalazi se škola okružena šumom i zelenilom. To je Glömstaskolan. U posjetu smo bili u lipnju, kada je većina djece otputovala na praznike, a oni koji su ostali uživali su u ljetnoj školi.

Glömstaskolan: škola s jednim pravilom

Približavamo se školi izbjegavajući mlaz prskalica oko kojih se igraju djevojčice. Ljubazna učiteljica vodi nas do ulaza, gdje nas upoznaje s našim vodičem, nastavnikom prirodnih znanosti Magnusom BLIXTOM. Već to možemo osjetiti. Ovo je vrlo posebna škola. Ovo je drugačije.

SIGURNOST I SLOBODA U DIZAJNU

Stojimo na balkonu diveći se golemom atriju sa stubama omotanima oko goleme olovke. Magnus kaže da je prema arhitektovoj viziji to srce škole, poput velikog drveta. Ključno načelo dizajna je sigurnost. Nema hodnika, toaleti su ugrađeni u učionice, postoje uske stube i mnogo prozora. Sve to znači da ne postoje skrovita mjesta na kojima djeca mogu zlostavljati jedna drugu. Dok učenici pristupaju učionicama, mogu već izvana vidjeti unutra i znati što ih očekuje. No arhitekt Asa MACHADO ipak se pobrinuo da postoje i privatna mjesta na koja djeca ( i učitelji) mogu otići kad im je to potrebno. Jedna od ključnih stvari je izbor, učenici mogu pomicati namještaj, sjediti za stolom ili ležati na podu.

Suradnja, kreativnost, kritičko razmišljanje i komunikacija stupovi su škole, objašnjava Magnus. Glazbena soba, umjesto da bude skrivena, nalazi se u središtu škole (sa zvučno izoliranim zidovima, naravno). Djeca imaju pristup zelenoj sobi kako bi mogla snimati filmove ili upotrebljavati 3D printer, a ispred škole nalazi se i betonska džungla u kojoj mogu izvoditi parkour.

S VELIKOM SLOBODOM DOLAZI I VELIKA ODGOVORNOST

Glösmtaskolan je otvoren u kolovozu 2016. s 200 učenika. Do kraja školske godine akumulirala ih je još 100. Ovog kolovoza školsku godinu je započelo 460 učenika koji su došli iz raznih škola. Mnogi od te djece imaju posebne potrebe. U Glösmtaskolanu su našli školu od koje nemaju potrebu pobjeći.

Postoji samo jedno pravilo u školi: želi biti dobra za tebe i učinit će sve da se osjećaš dobro. To je mantra inspirirana Pieom SUNDHAGE, trenericom koja je vodila ženski američki nogometni tim 2008. – 2012. godine i osvojila dvije zlatne olimpijske medalje. Možete uključiti djecu ( i učitelje) u promišljenu raspravu o bilo kojem ponašanju primjenjujući samo ovo pravilo. Na primjer, kad je došla zima, djeca su pitala smiju li se grudati u školskom dvorištu. Učitelji su zamolili učenike da razmisle o tome imajući na umu glavno pravilo i tako su počeli razmatrati opcije - možda bi bilo dobro kad bi postojalo određeno mjesto u dvorištu gdje bi bilo dopušteno grudanje pod nadzorom učitelja... naravno, bacanje leda može biti opasno, zato to ne bi bilo dobro... i tako dalje. To je pristup orijentiran na zreli razgovor između odraslih ljudi, koji daje učenicima slobodu da odlučuju sve dok prihvaćaju odgovornost za posljedice.

NOVA PARADIGMA PODUČAVANJA

Praksa podučavanja u učionici ima najveći utjecaj na učenje i uspjeh učenika, a studije otpornosti učitelja pokazuju da otpornost učitelja nije u pojedincu, nego u mogućnostima povezivanja. Glömstaskolan je stoga osmišljen kako bi katalizirao društvenu povezanost, ne samo za učenike nego i za nastavnike. Zbornica je prijateljsko, gostoprimljivo mjesto koje promiče suradnju i diskusiju. Učionice mogu imati i do 60 učenika, ovisno o aktivnosti, uz vodstvo jednog učitelja i asistiranje nekoliko drugih učitelja koji uskaču gdje mogu ponuditi vrijedne vještine ili dati potporu. To je vrlo učinkovito jer učitelji mogu dati jedan drugomu povratnu informaciju i podijeliti odgovornost u kreiranju pozitivnog akademskog ozračja za svakog učenika. Znači, ako učitelj ima teško dijete u razredu, ne mora se boriti sam. Potrebno je selo da bi se odgojilo dijete – stara izreka, klišej često izgovaran, rijetko prakticiran.

Uz učitelje, postoje i socijalni pedagozi. Oni svakog jutra pozdravljaju djecu. „Prije, kada bih ugledao dijete koje izgleda tužno, morala bih odabrati razgovarati s djetetom ili nastaviti s programom zbog druge djece. Sa socijalnim pedagozima, ne moram više činiti kompromise“, kaže Magnus.

Podučavanje na ovakav način znači prilagođivanje. Glömstaskolan ne tolerira „Zlatane“ (arogantne ljude poput švedskog nogometaša Zlatana Ibrahimovića) i često je teško učiteljima, koji su navikli biti zvijezde u svojoj školi, naviknuti se na egalitarniji i kolaborativniji način rada.

Osoblje škole prošlo je poludnevni trening procesa suradnje i trening strogog liderstva gdje su učitelji dijelili svoje „losove glave“ (metafora za dublje, tabu-teme kao što su dinamika odnosa ili ponašanja ljudi) i postigli dogovor o klimi kakvu žele stvarati. „Povjerenje je apsolutno ključno“, objasnio je Magnus. Nekoliko je učitelja otišlo, ali oni koji su ostali razumiju snagu ovakva načina rada.

DVA JEDNOSTAVNA PITANJA

Postoji mnogo aspekata Glömstaskolana koji se čine radikalnima, ali kada ih vidite u akciji, čine se potpuno smislenima. Djelomično je inspiriran arhitektom koji posjećuje školu, a ima sjajnu teoriju o dva pitanja koja trebamo postavljati u životu: „Zašto?“ i „Zašto ne?“. Mnoge se škole nikad ne zamaraju tim pitanjima, a učenici ih pak neprestano postavljaju! Tako je iskrsnula i rasprava o grudanju. Zašto se ne bi grudali? Jer je opasno. Koje se mjere mogu poduzeti kako bi postalo sigurno? U tom slučaju ne bi više bilo razloga zašto se ne bi grudali. Isto vrijedi i za djecu koja pokušavaju učiti ležeći na podu, umjesto sjedeći za stolom. „Pokušajte i ako funkcionira, onda funkcionira!“, šali se Magnus.

 

Ili uzmimo na primjer cijenjenu praksu roditeljskih sastanaka. Oni izazivaju nervozu i u učitelja i u roditelja, koštaju vremena, a donose vrlo malu korist. Zato je osoblje Glömstaskolana postavilo pitanje: „Zašto škola održava roditeljske sastanke?“ Nisu zakonski propisani. Ne donose korist. Čini se da je odgovor: „Jednostavno zato.“ Zato su ih prestali održavati. Također su prestali slati mailove u korist dijeljenja objava na Instagramu, što oduzima mnogo manje vremena i pristupačnije je.

„Ne želimo školu za sve, želimo školu za svakoga. Velika je razlika.“

Čuli smo nekoliko priča o djeci koja su, iznevjerena od tradicionalnog školskog sustava, našla novi život u Glömstaskolanu. Ovaj model dokazuje da, ako se djecu tretirate kao odrasle i date im slobodu, oni ne postaju huligani, nego upravo suprotno, postanu angažirani i odgovorni. Uzbuđena sam i nestrpljiva da vidim što nosi budućnost za ovu školu i inspirirana hrabrošću, integritetom i posvećenošću koje pokazuju svi zaposleni u školi.

..................

NAPOMENA

  • Work Futures jest zajednica koja istražuje promjenjivu realnost radnog mjesta.
  • Izvor: workfutures.io
Vezani članci
Školski portal: Tableti imaju negativan utjecaj na akademski uspjeh učenika

Tableti imaju negativan utjecaj na akademski uspjeh učenika

U prosjeku, nema dobrobiti programa „jedan na jedan” za akademski…

Školski portal: Digitalna tehnologija odsad i službeno sastavni dio švedskoga predškolskog programa

Digitalna tehnologija odsad i službeno sastavni dio švedskoga predškolskog programa

…digitalna je tehnologija i službeno postala sastavni dio predškolskoga kurikuluma.…

Školski portal: Iz škola planiraju izbaciti povijest prije 18. stoljeća

Iz škola planiraju izbaciti povijest prije 18. stoljeća

„Nema više starog Rima, drevne Grčke, nema više učenja o…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…