Kreativni kutak učionice

KREATIVNI KUTAK UČIONICE

O krvotoku nauči sve kroz igru

srijeda, 14. veljače 2018.

Obožavam s učenicima četvrtog razreda obrađivati cjelinu vezanu uz čovjeka. Te sate uvijek jedva čekam, a takve emocije očitavam i na licima svojih učenika.

U mojoj je učionici, u vrijeme učenja o ljudskome tijelu, pravi – spektakl. Kosturi vise sa svih strana [i to nema nikakve veze s Noći vještica], kape u obliku mozga, imamo model zuba, oka, razne knjige, igre… Učionica odiše čovjekom.

Prije nekoliko sam godina na internetu naletjela na aktivnost koju ću danas predstaviti. Na internetskoj stranici [poveznica je pri dnu ovog članka] pronašla sam zanimljive materijale koje bih mogla rabiti pri obradi teme o kojoj danas pišem. Cijela igra koja je ponuđena na internetskoj stranici sastoji se od 15 listova A4 papira, od kojih su upute za sastavljanje i igranje na četiri stranice, a od ostatka se sastavi ljudsko tijelo sa skicom krvotoka.

Ispisala sam si 11 stranica [za igru], izrezala sve dijelove, nalijepila na veći papir te sve obojila flomasterima. Srce i strjelicu sam nalijepila na čvršći karton i izrezala, a venu i arteriju prvo prevela na poznati nam jezik i također zalijepila na komad tvrđeg papira. Arteriju i venu posebno se treba umetnuti u za to predviđena mjesta [iscrtana mjesta blizu srca] tako da igraća ploča poprima 3D efekt, a igra time postaje zanimljiva, jer igrači mogu u srcu mijenjati smjer kretanja na više načina.

Nisam baš puno vremena izgubila bojanjem, jer sam rabila debele markere.

Najviše sam vremena izgubila pokušavajući prilagoditi pravila igre mojim mališanima. Ali opet, nije ni to zahtijevalo previše vremena, jer sam igru pronašla kad su moji učenici bili u drugom razredu. I eto, nakon dvije godine, napokon sam dočekala da ju i zaigraju.

Pravila sam malo skratila, nešto izbacila i nešto svoje dodala. Promijenila sam i žetone za igru te napravila djeci slikovnu uputu kako bi znali što kamo trebaju slati.

Žetone sam ispisala na papirima u dvije boje, zalijepila na tvrđi papir i kružnim bušačem izrezala kako bih dobila okrugle i debele žetone za igranje.

U nastavku pročitajte kako igrati igru po mojim pravilima.

■  KAKO IGRATI IGRU

POTREBAN MATERIJAL:

  • ploča za igranje
  • žetoni za igru: ugljikov dioksid, kisik, hrana, otpad, stanice [po 10 žetona od svake, u dvije različite boje]
  • srce sa „spinerom” za određivanje broja otkucaja, odnosno kretanja žetona po ploči za igranje

■  POČETAK IGRE:

Ovu igru igraju dva tima, a jedan tim može činiti od jednog do pet igrača.

Na samom početku potrebno je pravilno rasporediti žetone:

  • CO2 [ugljikov dioksid] – po jedan od svake boje staviti u polje sa stanicama [jedna stanica je u glavi, a po dvije su na nogama i rukama]
  • otpad – po jedan od svake boje staviti u polje sa stanicama [jedna stanica je u glavi, a po dvije su na nogama i rukama]
  • hrana – staviti sve žetone u crijeva [nije važno u koju stranu crijeva – staviti po želji učenika]
  • O2 [kisik] – staviti sve žetone u pluća [nije bitno koja boja ide u koje plućno krilo]
  • crvena krvna zrnca – postaviti žetone u bedrenu kost [lijevu ili desnu – po želji igrača].

■  CILJ IGRE je dostaviti:

  • KISIK i HRANU u stanice
  • UGLJIKOV DIOKSID u pluća
  • OTPAD u bubrege.

■  TIJEK IGRE:

Igrači su podijeljeni u dva tima. Bacanjem novčića ili dogovorom odlučit će se koji tim započinje prvi.

Prvi igrač okreće srce sa spinerom. Broj koji kazaljka na spineru pokazuje predstavlja broj otkucaja srca, odnosno broj polja za koje igrač pomiče svoj žeton. Jedan tim u jednom krugu igra DVA puta: vrti spiner, pomiče npr. crveno krvno zrnce pa zatim opet vrti spiner i tada pomiče neki drugi žeton [hranu ili otpad ili neko drugo krvno zrnce].

Kako bi se hrana kretala, treba ju pomaknuti iz crijeva i uključiti u krvotok. Hrana i otpad samostalno se kreću po igraćoj ploči, dok se kisik i ugljikov dioksid kreću „vozeći” se na crvenim krvnim zrncima.

[Kisik i ugljikov dioksid inače putuju krvotokom „vozeći” se na CRVENIM KRVNIM ZRNCIMA. Crvena krvna zrnca su poput malenih kamiona koji prevoze O2 i CO2.]

Crvena krvna zrnca u igru se uključuju iz bedrene kosti.  

[Kod dojenčadi i male djece krvne se stanice stvaraju u koštanoj srži [mekom tkivu unutar kostiju] mnogih kostiju u cijelom tijelu. No, kako djeca postaju starija, krvne se stanice stvaraju većinom u koštanoj srži kralježaka [kosti kralježnice], rebara, zdjelice, lubanje, prsne kosti, dijelova nadlaktice i bedrene kosti. Stoga je bedrena kost logično mjesto za početak kretanja crvenih krvnih zrnaca.]

Crvena krvna zrnca mogu se kretati iznova po ploči [ne treba ih micati s ploče nakon završenoga jednoga kruga]. U stvarnom se životu zrnca zamjenjuju i nadopunjuju. U prosjeku, krvna zrnca „traju” nekoliko tjedana, pa je zato dozvoljeno kruženje zrncima i u ovoj igri.

Žetoni se u igri kreću venama i arterijama, polje po polje, slijedeći strjelice. U srcu je moguće promijeniti smjer kretanja.

Crveno krvno zrnce u PLUĆIMA može pokupiti jedan žeton kisika ili može ispustiti jedan žeton ugljikova dioksida.

Žetoni hrane i kisika koji su ostavljeni u stanici glave, nogu ili ruku ostaju tamo do kraja igre. [Zbog lakšeg praćenja igre, žetone koji su dostavljeni na pravo mjesto mogu biti okrenuti naopačke da ne zbunjuju igrače.]

Žeton otpada koji je ispušten u bubrezima ostaje tamo do kraja igre.

Dogodit će se, na primjer, da imate 20 otkucaja srca, tj. možete se pomicati za dvadeset polja, a da biste pomaknuli žeton otpada do bubrega potrebno je samo osam. Tada se ostatak, tj. 12 preostalih pomaka prebacuje na neki drugi žeton, primjerice da biste pomaknuli žeton hrane.

Krvno zrnce koje ostavlja kisik u stanici odmah na sebe može preuzeti žeton ugljikova dioksida, no ne može nositi i jedno i drugo u isto vrijeme.

  • Kisik i ugljikov dioksid NE KREĆU se samostalno po ploči. Oni se „voze” na žetonu crvenih krvnih zrnaca.

Igrači se moraju međusobno dogovarati kako bi si pomogli pri dostavljanju žetona na prava mjesta.

■   Pobjednik je onaj tim koji prvi dostavi KISIK i HRANU u stanice, OTPAD u bubrege, a UGLJIKOV DIOKSID u pluća.

Na sljedećoj poveznici nalazi se stranica s igrom koju možete preuzeti [na engleskom jeziku] a ja vam nudim moju verziju pravila, žetona za igranje te slikovna pravila kako bi djeci bilo jednostavnije pratiti igru.

Da biste igru u komadu uspjeli odigrati, bit će potreban cijeli školski sat. No, ako ne želite, ne morate ni igrati. Ispišite listove za igru u boji i dajte učenicima da ju oboje pa ćete imati lijepi plakat ljudskog krvotoka za razredni pano.

………………......

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske.


Vezani članci
Školski portal: U gostima nam mađarski metodičari

U gostima nam mađarski metodičari

Na Visokoj učiteljskoj školi Józsefa Eötvösa u Baji u Republici…

Školski portal: Aktivne predstavnice Udruge hrvatskih učitelja razredne nastave „Zvono”

Aktivne predstavnice Udruge hrvatskih učitelja razredne nastave „Zvono”

Ove je godine održana 10. Međunarodna znanstveno-metodička konferencija i jubilarno…

Školski portal: Hajdemo u planine

Hajdemo u planine

Ovu matematičku igru osmislila sam kad sam s učenicima željela…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…