23. TRAVNJA ■ SVJETSKI DAN KNJIGE
Čitajući rastemo...
Svjetski dan knjige obilježava se 23. travnja kao simboličan datum u svjetskoj književnosti, jer su na taj dan umrli Miguel de Cervantes i William Shakespeare, jedni od najvećih svjetskih književnika.
Taj je dan ujedno blagdan sv. Jurja te se po katalonskom običaju poklanjaju knjige i ruže.
UN-ova organizacija za obrazovanje i kulturu, UNESCO, trudi se već niz godina obilježavanjem ovog datuma potaknuti ljude na čitanje, posebno djecu i mlade. Organiziranjem različitih radionica, projekata uz pomoć izdavača, knjižara i nakladnika, učitelja i odgojitelja potiče se čitanje od ranog djetinjstva. U to se uključio i UNICEF sa svojom kampanjom ČITAJ MI. [ Izvor: unicef.hr ]
Samo petnaestak minuta dnevno čitanja pomaže djetetovu cjelokupnom razvoju.
U Hrvatskoj ima niz projekata koji potiču čitanje kod djece.
Neki su od njih:
- Nacionalna kampanja „Čitaj mi”
- Mjesec hrvatske knjige
- Noć knjige
- Ruksak pun kulture
- Nacionalni kviz za poticanje čitanja
- Čitamo mi, u obitelji svi
- AMORES – CARNetov EU projekt za poticanje ljubavi prema čitanju.
- Ove godine NOĆ KNJIGE uključuje jako zanimljiv natječaj koji možemo predstaviti učenicima i potaknuti ih na sudjelovanje. [ Izvor: nocknjige.hr ]
AKTIVNOSTI:
Budući da ovogodišnji Svjetski dan knjige obilježavamo tijekom proljetnih praznika, kad su naši učenici na zasluženom odmoru, evo nekoliko aktivnosti koje možemo odraditi prije, a i nakon povratka na nastavu:
✿ učenicima zadati da izaberu slikovnicu odnosno knjigu koju će tijekom praznika pročitati i predstaviti je svojim prijateljima iz razreda. Trebaju je predstaviti iz uloge urednika te knjige i što je moguće bolje potaknuti svoje prijatelje na čitanje baš te knjige
✿ organizirati prikupljanje rabljenih knjiga i slikovnica koje djeci kod kuće više ne trebaju i napraviti malu razrednu knjižnicu
✿ objasniti djeci što je to antikvarijat i, ako ga ima u njihovu mjestu, potaknuti ih da ga posjete i možda kupe pokoju knjigu u njemu
✿ izraditi popis najboljih knjiga u razredu / školi / školskoj knjižnici. Ti se popisi onda mogu usporediti s popisima u gradskim knjižnicama (ako postoje)
✿ potaknuti djecu na bilježenje pročitanih naslova u raznim umnim mapama, tablicama i sl. Evo neke od ideja kako se u nižim razredima može prikazati broj pročitanih djela. Svako dijete izradi svoj cvijet, ali bez latica. U tučak ili na listove upiše svoje ime, a nakon pročitane knjige na pojedine latice upisuje naslov djela koje je pročitao i lijepi ga na svoj cvijet. Na kraju školske godine možemo proglasiti najuspješnijeg i najmarljivijeg čitača.
Već nekoliko godina nabavljam za svoje đake neke naslove koji nisu na popisu lektire i polako punimo razrednu knjižnicu. Tako su kod nas, u trećem razredu, najčitaniji Tom Gates, Gregov dnevnik i Najgora djeca na svijetu. Često su, posebice lani dok su još bili u produženom boravku, posezali za knjigom i čitali je u tišini. Mislim da za mene kao učitelja nije bilo boljeg trenutka od uživanja u tom prizoru.
…………
Piše Vjekoslava BIBIĆ ŠTULA, učiteljica mentorica | OŠ Bukovac, Zagreb | Više od deset godina radi u OŠ Bukovac. Svaki joj je dan u školi novi izazov. Misli vodilje u radu > Uči se cijeli život (cjeloživotno učenje) | Svako je dijete posebno | Svako dijete može uspjeti, samo treba vjerovati u njega.