■ LIPANJ ■ BLIŽI SE KRAJ NASTAVNE GODINE

Nastavnu godinu privodimo kraju

ponedjeljak, 10. lipnja 2019.

Kako vrijeme postaje toplije, i kraj se nastavne godine bliži, razina učeničke energije raste, a koncentracija pada. Trebamo pronaći načine da konstruktivno iskoristimo energiju i uspješno, bez stresa i nervoze, privedemo druženje kraju.

Ključno je isplanirati rad sve do sitnih detalja. Učenici uvijek trebaju jasno definiranu strukturu, a najviše na kraju godine.

Edukativne igre, kvizovi i ostale zanimljive strategije kojima usustavljujemo i sintetiziramo usvojene sadržaje sigurno će i učenicima i nama biti učinkovitiji i ugodniji način od šturog, suhoparnog ponavljanja naučenih činjenica.

Koje pogreške učitelji rade na kraju nastavne godine i kako ih riješiti pročitajte OVDJE.

AKTIVNOSTI

Svoj rad planiram tako da do kraja svibnja odradimo (gotovo) sva ponavljanja, uvježbavanja i provjeravanja pa nam lipanj ostane za produktivno uživanje u zajedničkom druženju bez brzine, stresa i nervoze, tako svojstvenih za kraj nastavnih godina u nastavku školovanja.

  • U prvom tjednu idemo na jednodnevnu terensku nastavu, tijekom koje u neposrednoj stvarnosti ponovimo, sintetiziramo i utvrdimo ono što smo radili tijekom nastavne godine koja je na izmaku (iako razmišljam kako možda ne bi bilo loše prebaciti je na početak nastavne godine, o čemu ću se dogovoriti s kolegicama u aktivu i roditeljima, jer i ta opcija ima mnogo opravdanih razloga i prednosti).

Kolegica i ja sadržaje naših terenskih nastava uvijek vezujemo uz NPIP PID-a pa nam je tako u:

  • prvom razredu terenska nastava Grad – selo (Farma Happy horse Dubrava, Sokolarski centar Dubrava, Etnoland Dalmati Pakovo Selo, grad Skradin, s radionicom Mali rendžeri u JU NP Krka, OPG u okolici Skradina)
  • drugom razredu Obala – otoci (brodom sa staklenim dnom: tvrđava sv. Nikole, Krapanj – spužve, Zlarin – koralji, Zavičajna zbirka i spomen-soba Vesne Parun, Prvić – Memorijalni centar Faust Vrančić)
  • trećem razredu Moja županija (Krčić, Kninska tvrđava s muzejom, Otavice – crkva Presvetog Otkupitelja – grobnica obitelji Ivana Meštrovića, Drniš – Gradski muzej, Visovac, NP Krka – edukativne etnoradionice, mlinovi, slapovi, vodocrpilište, hidroelektrana)
  • četvrtom razredu četverodnevna škola u prirodi Upoznajmo domovinu (Lika, Međimurje, Hrvatsko zagorje, Podravina, grad Zagreb). Sva ova odredišta preporučujem svima, jer su edukativna, zanimljiva i primjerena dobi.

Nakon povratka radimo izvješće, svake godine na različit način, ali uvijek s glavnim odrednicama.

Slijedi sintetiziranje sadržaja, analiza postignuća i predlaganje poboljšanja te zajedničko zaključivanje ocjena (sve tri vrste vrednovanja) po predmetima.

Budući da mi je izrazito važno ne samo obrazovati nego i odgajati, nastojim kod svojih učenika kontinuirano razvijati:

  • samosvijest (svijest o svojem JA, unutarnjoj jezgri, bez obzira ili neovisno o onome što znamo i možemo)
  • samopouzdanje (svijest i pouzdanje da nešto ZNAMO I MOŽEMO, uvjerenje da smo u nečemu sposobni, daroviti i da imamo umijeće)
  • samopoštovanje (uvjerenje o VLASTITOJ VRIJEDNOSTI, naša procjena koliko vrijede osobine za koje vjerujemo da ih posjedujemo i osjećaji koji prate te procjene).

Zato često provodim vrednovanje kao učenje (samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje: listama procjena, rubrikama za vrednovanje, izlaznim karticama itd.). Najčešće upotrebljavam: boje (semafor), ruke (palac gore/u sredini/dolje), smješkiće, stepenice itd.; tablično, pisano, usmeno, gestama, u prostoru i sl., a razine, dubina i širina su različiti, opet: ovisno o potrebama i ciljevima. Ako je listić u pitanju, uvijek ostavim zadnji redak prazan, kako bi učenici imali priliku napisati ono što ih zanima, a nije već rečeno o onome što vrednujemo. Prilažem jednostavnu listu procjene za rad tijekom godine i završnu samoprocjenu, jer ih smatram iznimno važnima i vrijednima za sve dionike procesa (učenike, roditelje i nas u školi), a poglavito za razvijanje odgovornosti, samostalnosti i svijesti o upravljanju svojim radom i rezultatima samoregulacija učenja.

  • U nekom od razreda aktivnost Moja obitelj u svijetu basni možemo iskoristiti za isti ishod, ali u razredu, pa ćemo napraviti Moj razred u svijetu basni po istom principu. Moje je iskustvo da je ovu aktivnost bolje provesti u trećem ili četvrtom razredu, kad se međusobno dobro poznaju i mogu koncentrirano napraviti zadatak, jer je zahtjevniji nego kad se radi obitelj, budući da nas je više.
  • Jako je konstruktivna i aktivnost Svi o svima, u kojoj, sjedeći u krugu, provodimo usmenu refleksiju o ponašanju i postignutim rezultatima.
  • Prva aktivnost u prvom razredu nam je Svi smo različiti, ali smo jednako važni, u kojoj se svi povezujemo rukama. S obzirom na to da se, nakon četiri godine, rastajemo, nekako mi je logično u četvrtom razredu završiti aktivnošću Što nakon četiri godine nosim u život, koja simbolizira odlazak (na panou su zato svi radovi okrenuti u istom smjeru: petom razredu): najprije na satu Likovne kulture (primijenjeno oblikovanje – dizajn) učenici opcrtaju svoja stopala (ponavljamo obrisnu crtu) i naprave personaliziranu ljetnu obuću (ponavljamo sadržaje slikanja i modeliranja) koju doista mogu obuti, a zatim na Satu razrednika (obično nam vremena bude malo pa nastavimo i satu Hrvatskog jezika – jezično izražavanje) na njih napišu asocijacije na naše četiri zajedničke godine te ih usmeno obrazlože. Učenici svoje radove s panoa uzmu na podjeli svjedodžbi.

Predzadnji ili zadnji dan nastave na kraju svakog razreda imamo zajednički roditeljski sastanak, koji osim dva uobičajena ima i treći dio:

  • informativni (popis radnih materijala za iduću školsku godinu, tekuća problematika – materijali, vraćanje knjiga u knjižnicu, dugovi... rezime ovoga i uvod u novi razred, termin podjele svjedodžbi...)
  • edukativni: učenička prezentacija jednodnevne terenske nastave/škole u prirodi roditeljima (tijekom godine u ovom dijelu radim različite radionice s roditeljima)
  • zabavni: učenici roditelje i mene iznenade svojim točkama koje su nam pripremili po osobnom izboru i sklonostima. Ni s čim ih ne ograničavam, može biti nešto što smo radili u školi, ali ne mora – mogu glumiti, pjevati, plesati, driblati, provoditi ankete, crtati, čitati, recitirati, žonglirati, pričati viceve, što god odaberu (nabrojala sam samo dio aktivnosti koje djeca prezentiraju); sami, u paru ili skupinama, što i kako god hoće – jedini je uvjet da svatko treba sudjelovati. I učenici i njihovi roditelji jako su ponosni kad pljesak zaori učionicom na kraju svake točke.

Službeni dio roditeljskog sastanka završimo razmjenom vlastoručno napisanih poruka mene, učenika i roditelja (tijekom koje redovito zasuzimo, a u četvrtom se razredu i rasplačemo pa razmažemo šminku), jer su mi izravne, iskrene, konkretne povratne informacije iznimno važne zbog budućeg planiranja rada i odnosa i s učenicima i s roditeljima.

Neslužbeno druženje nastavimo najčešće na obližnjoj gradskoj plaži Banj, gdje se djeca igraju, a mi odrasli provedemo vrijeme ugodno razgovarajući, umorni, ali zadovoljni postignutim rezultatima u nastavnoj godini na izmaku.  

Učenicima slijedi zasluženi odmor, a nama privođenje godine kraju i početak planiranja za iduću. U tome nam vodilje mogu biti i neke od sljedećih misli. 

Svima želim uspješan i nestresan završetak ove, ispunjujući i potpuni odmor te svjež i nadahnjujući početak nove godine!

.....................

Piše Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno, neformalno i informalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati [generičke kompetencije]. 

Vezani članci
Školski portal: Život nije podijeljen na predmete

Život nije podijeljen na predmete

Mi koji radimo u razrednoj nastavi mnogo smo očekivali od…

Školski portal: Dragi Lastane, ne zabrinjavaju me promjene, je li sve u redu sa mnom?

Dragi Lastane, ne zabrinjavaju me promjene, je li sve u redu sa mnom?

… koliko se toga u našem radu doista promijenilo? U…

Školski portal:  Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Dokazano je da rad u vrtu ima blagotvoran učinak na…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…