15. SVIBNJA ■ MEĐUNARODNI DAN OBITELJI ■

Obitelj – naša sigurna luka

srijeda, 15. svibnja 2019.

Međunarodni dan obitelji 15. svibnja proglasili su Ujedinjeni narodi svojom rezolucijom 1993. godine. Prvi se puta taj dan obilježio 15. svibnja 1994. godine pod sloganom „Da obiteljski dan ne čine stvari nego srdačni odnosi roditelja i djece”.

Međunarodni dan obitelji počeo se obilježavati sa željom da se naglasi važnost obitelji kao osnovnog elementa svakog društva, tj. da se potakne djelovanje društva u korist obitelji, donošenje odluka koje će osigurati bolji standard i kvalitetu života obitelji te pružanje podrške uvažavanja obiteljskog života, tradicija i običaja.

Ovim poticajnim ciljevima želi se naglasiti da se bitna obilježja čovječanstva (zajedništvo, tolerancija, demokracija, svjetski mir…) počinju izgrađivati u obitelji.

 

Obitelj je institucija koja čuva ljudske vrijednosti, kulturni i povijesni kontinuitet generacija, faktor je stabilnosti i razvoja. Zahvaljujući „zdravim” obiteljima društvo napreduje i jača, kao i sveopća dobrobit. Kroz povijest se razvijenost neke zemlje procjenjivala stanjem njezinih obitelji. Razlog je taj što blagostanje neke zemlje i danas izravno ovisi o njezinim građanima.

Sve su države pozvane da svojim obiteljima jamče jednakost i ljudska prava, potiču zajedništvo u obavljanju kućanskih poslova i odgovornosti uz eliminiranje svake diskriminacije po spolu, pružaju im mogućnost zapošljavanja, omoguće im obrazovanje i pomognu im da same brinu o sebi i pridonose razvoju društva.

Toga su dana i sve obitelji pozvane da proslave svoje zajedništvo, vezanost i ljubav koju osjećaju jedni prema drugima, u zajedničkim aktivnostima i uživanju jedni s drugima. [ Izvor: skole.hr ]

AKTIVNOSTI

Prije sadržaja koji se odnose na sam Međunarodni dan obitelji, dijelim ideju koju sam dobila pretražujući „bespuća interneta” i prilagodila je nama, koja nam je na simpatičan i nenametljiv način pomogla u školskim pravilima: na ulazu u hodnik u kojem su učionice razredne nastave na početku ove školske godine zalijepili smo plakat s porukom da se djecu ne treba pratiti do školske klupe, što su mnogi roditelji dosad radili. Vjerujte: upalilo je !

Moram naglasiti da mnogo radim na razvijanju podjednake odgovornosti i uključenosti obaju roditelja u odgoj i obrazovanje djece, kao i općenito svakodnevici u obitelji pa mi je Međunarodni dan obitelji još jedna izvrsna prigoda za provođenje kvalitetnog i sadržajnog vremena s učenicima i roditeljima, po jednakom principu kao i za Majčin dan: integrirani dan uz priredbu i razmjenu iskustava. Kako je proljeće u punom jeku, nastojimo ga provesti izvan učionice, što ovisi o volji i mogućnostima koje imamo u svom okruženju.

Bilo bi jako dobro organizirati pametno osmišljeno zajedničko druženje roditelja, učenika, učiteljice i stručne službe, s radionicama i igrama (jedno je vrijeme to na našem području organiziralo Društvo Naša djeca).

Budući da stalno naglašavam učenicima da život nije podijeljen na predmete pa tako i da sadržaje koje radimo u jednome ne znači da se njima nećemo koristiti u drugome (primjerice, nećemo pravopisno točno pisati samo na Hrvatskom jeziku, a griješiti u drugima), istaknula bih simpatičnu korelaciju Prirode i društva i Likovne kulture, do koje učenici sami dođu: kad obrađujemo sadržaje teme Obitelj, sami odaberu da riječ mama na listiću (djeca sama izrezuju oblik srca, budući da koristim svaku priliku razvijati im finu motoriku i osamostaljivati ih, jer smatram kako im time što im sve pružamo servirano na pladnju uopće istinski ne pomažemo nego radimo medvjeđu uslugu!) istaknu crvenom, a tata plavom bojom (iako nastojim razbijati stereotipe, ovdje ipak toleriram „klasičnu” podjelu žensko/crveno – muško/plavo, jer mi je potrebna za ponavljanje likovnih sadržaja J a na pokazivanju besmislenosti i netočnosti stereotipa radim u mnogo drugih prilika). Kad ih pitam kojom ćemo bojom istaknuti riječ djeca, većina ih predloži ljubičastu, a za one kojima nije jasno zašto, zamolim nekoga da im objasne. Užitak ih je gledati kad kažu kao nešto samo po sebi razumljivo: „Pa kad pomiješamo crvenu i plavu – dobijemo ljubičastu!”

Također je važno naglasiti da učenicima trebamo osvijestiti da postoje različite obitelji, ali da im je svima zajedničko da se članovi vole, paze i brinu jedni o drugima, bez obzira na to žive li zajedno ili ne (mnogo djece iz razvedenih brakova nesvjesno preuzima krivnju na sebe). 

Aktivnost koju bih svakako preporučila jest Moja obitelj u svijetu basni, koja je najučinkovitija u prvom razredu, ali je možete provesti u bilo kojem, ako niste do sada. Iako u prvom razredu ne obrađujemo basnu kao književnu vrstu, učenici vrlo brzo shvate što želimo ako im približimo primjerima: „Kako se kaže: hrabar kao..., brz kao..., lukav kao..., mudar kao...”

Zadatak je (bez mnogo pojašnjavanja i navođenja primjera, upravo da dobijemo što iskreniji i vjerniji dojam) na Likovnoj kulturi nacrtati (crte po toku i karakteru) članove svoje obitelji u svijetu basni, a na satu Hrvatskog jezika na poleđini svoga rada pisano objasniti. Nakon pisane aktivnosti slijedi usmeno pojašnjavanje.

Svakako roditeljima podijelim radove njihove djece pa se, nakon što se, u pravilu, najprije nasmiju, kažem da okrenu papir i pročitaju kako ih vide njihova djeca, što je izvrstan način osvješćivanja roditelja o tome kako djeca vide sebe i ukućane.

Nama kao učiteljima ovi radovi mogu mnogo reći o dinamici odnosa u obitelji i percepciji djece o sebi i svom položaju u obitelji.

 .....................

 Piše Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno, neformalno i informalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati [generičke kompetencije]. 

Vezani članci
Školski portal: Život nije podijeljen na predmete

Život nije podijeljen na predmete

Mi koji radimo u razrednoj nastavi mnogo smo očekivali od…

Školski portal: Dragi Lastane, ne zabrinjavaju me promjene, je li sve u redu sa mnom?

Dragi Lastane, ne zabrinjavaju me promjene, je li sve u redu sa mnom?

… koliko se toga u našem radu doista promijenilo? U…

Školski portal:  Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Dokazano je da rad u vrtu ima blagotvoran učinak na…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…