OŠ DOBRIŠE CESARIĆA, ZAGREB

Kako urediti urbani školski vrt?

četvrtak, 29. lipnja 2017.

Potreba za uređenjem školskih vrtova, posebno u urbanim sredinama, posljednjih je godina sve veća. Nedavni okrugli stol 'Urbani školski vrtovi – izazovi i mogućnosti' pružio je priliku ravnateljima i učiteljima…

…da s predstavnicima Grada Zagreba, Ministarstva znanosti i obrazovanja te Agencije za odgoj i obrazovanje i udrugama O.A.ZA. i Centar za civilne inicijative rasprave o izazovima s kojima se susreću u održavanju školskog vrta. Udruga O.A.ZA. od 2013. godine provodi projekt OAZA ZA DJECU putem kojeg učenici od prvog do osmog razreda osnovne škole stječu iskustvo u radu s biljkama, tlom i vrtnim alatima.

Svoje iskustvo podijelile su i predstavnice OŠ Dobriše Cesarića u Zagrebu, čiji su učenici uredili tri kamenjara, napravili vrt u obliku visokih gredica, uredili učionicu u prirodi, napravili staništa i hranilice za kukce, ptice, ježeve i leptire.

Uvođenje vrtlarenja u školski kurikulum potaknulo je mnoge učenike na uređenje vlastitih vrtova i pozitivno utjecalo na njihov osobni razvoj, zaštitu okoliša i društveno poduzetništvo.

Učenici se raduju radnim akcijama, učenju na otvorenom, druženju s volonterima i konzumaciji proizvoda koje su sami uzgojili i čije podrijetlo dobro poznaju.

Članovi lokalne zajednice (predstavnici gradske četvrti, sportski klubovi, pojedinci i razne organizacije) prepoznali su vrijednost školskog vrta i zato nikad nije teško naći volontere.

U sklopu projekta Oaza za djecu sa školama surađuju volonteri Europskog volonterskog centra koji s učenicima komuniciraju na engleskom jeziku i pomažu u održavanju vrta. Kad razmišljate o uvođenju vrtlarenja u školu, možda pomislite da bi to današnjoj djeci bilo nezanimljivo. Ali, sjetite se svog djetinjstva i usporedite ga sa svakodnevicom današnjih učenika.

  • Osnovne potrebe djece za neposrednim druženjem, tjelesnom aktivnošću i boravkom na otvorenom danas su čak izraženije nego prije, poglavito u urbanim sredinama.

Vrtlarenje u OŠ Dobriše Cesarića prve je godine promatrano sa sumnjom u održivost. Bilo je tu izjava kao što su: „Vrt zahtijeva puno vremena, ne smijemo zanemariti gradivo“. Tri godine kasnije gotovo svakodnevno se dio nastave provodi baš pokraj vrta, u učionici na otvorenom, a ocjene i ponašanje učenika su bolji nego ikad.

Što se tiče strahova od vandalizma, odlučili smo se za pozitivan pristup prema susjedima. Plakati s porukama učenika potiču na odgovoran pristup svih članova lokalne zajednice prema zajedničkoj imovini i okolišu.

Uvijek nam je drago vidjeti roditelje iz obližnjeg vrtića, umirovljenike i tinejdžere koji rado posjećuju školski vrt i zaštitnički se prema njemu odnose.

  • Razumljivo je da djeca vole vrtlariti, ali što je s tinejdžerima?
  • Je li je vrtlarenje dovoljno cool?

Naše iskustvo pokazuje da jest, osobito kad se u održavanje našeg vrta uključuju sportaši, poznate osobe i bivši učenici. Radne akcije i učenje izvan učionice izvrsne su prilike za stvaranje zajedničkih uspomena i komentiranje na društvenim mrežama. Korisno je komunicirati o planovima i vrtnim aktivnostima na društvenim mrežama jer se tako cijela lokalna zajednica povezuje s vrtom, brže se organiziraju radne akcije, pronalaze najučinkovitija rješenja, izmjenjuju iskustva i vrijedne informacije. Iako urbani školski vrt pripada cijeloj lokalnoj zajednici, on je ipak školski projekt i važno je u školi imati grupu ljudi koja koordinira sve aktivnosti.

Stručnu podršku mogu dati razne udruge (npr.O.A.ZA.), ali i pojedinci. Imate li među roditeljima vrtlare, arhitekte, ekonomiste ili obrtnike raznih profila?

Ako želite imati školski vrt, stvorite vlastitu mrežu entuzijasta, delegirajte zadatke i uspjeh će biti osiguran. Ne opterećujte se vrstom i količinom plodova.

Školski vrt Trnoslav Osnovne škole Davorina Trstenjaka, najljepši školski vrt Grada Zagreba, razvio se iz gredica salate, a danas je prekrasna oaza za djecu i susjede koji ubiru plodove, druže se i odnose se prema njemu kao prema svom vlasništvu.

Neka i vaš školski vrt služi kao mjesto učenja i druženja, razvijanja vrtlarskih vještina i motivacija za osnivanje novih vrtova. Sigurno ćete naići na brojne izazove, ali lijepo je znati da vam na raspolaganju stoje razni izvori stručne i financijske podrške.

  • Do svog školskog vrta možete doći na razne načine. Možete krenuti od izrade ozbiljnog projekta krajobraznog arhitekta, postojećih gredica ili uređivanja zapuštenog vrta. Važno je da počnete i stvorite vlastitu priču, svoju oazu za djecu.

.........................

Antonija LUJANAC, školska knjižničarka | OŠ Dobriše Cesarića, Zagreb

..........

Diplomirala je pedagogiju i informacijske znanosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Radi kao školska knjižničarka u Osnovnoj školi Dobriše Cesarića u Zagrebu. Još tijekom studija bavila se proučavanjem i izradom školskog kurikuluma i ulogom školske knjižnice. Voditeljica je projekata za promicanje čitanja, organsko vrtlarenje u školama, volontiranje, razmjenu učenika i Erasmus+.

Vezani članci
Školski portal: Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

… a u njoj podjednako sudjeluju učenici i učenice od…

Školski portal: Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

…a u zadruzi djeluje pet sekcija: voćari – uzgajaju voće…

Školski portal: Što radimo u domaćinstvu

Što radimo u domaćinstvu

…IV Razvoj ljudskih potencijala – Promocija poduzetništva. Ostali partneri bili…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…