UNICEF > ISTRAŽIVANJE O TOME KOLIKO SU ŠKOLE U SVIJETU SIGURNE

Oko polovice tinejdžera u svijetu doživljava nasilje u školi i oko nje

petak, 2. studenoga 2018.

Koliko su sigurne škole širom svijeta? Tim se pitanjem bavi novo izvješće Dječjega fonda Ujedinjenih naroda te ističe da bi škole mogle i trebale biti mnogo sigurnije.

Oko polovice tinejdžera u svijetu doživljava nasilje u školi i oko nje

Izvješće, objavljeno u rujnu ove godine, otkriva da oko polovice učenika u dobi od 13 do 15 godina širom svijeta – odnosno njih čak 150 milijuna – kaže da su iskusili nasilje, poput tučnjava ili nekog oblika nasilničkog ponašanja, od svojih vršnjaka u školi i oko nje. Osim toga, u izvješću se navodi da učenici doživljavaju i druge oblike nasilja u školi, poput napada na učionice ili tjelesnih kazni učitelja. Na globalnoj razini, oko 720 milijuna djece školske dobi žive u zemljama u kojima zakonom nisu potpuno zaštićeni od tjelesnoga kažnjavanja u školi, navodi se u izvješću.

– Škole nisu sigurne koliko bi trebale biti, i to zbog nasilničkog ponašanja, tjelesnoga kažnjavanja nastavnika te napada na škole – rekla je Claudia CAPPA, viša savjetnica za statistiku UNICEF-a i suradnica u novom izvješću, dodavši:

Škole bi trebale biti sigurno mjesto za djecu u kojoj će učiti, ali izvješće nam kaže da oko polovice mladih učenika redovito doživljava vršnjačko nasilje tijekom školovanja.

Izvješće se temelji na podatcima iz nacionalnih studija o zdravstvenom ponašanju školske djece, a obuhvaćaju 122 zemlje, odnosno 51 posto svjetske populacije djece između 13 i 15 godina.

VEĆA SVIJEST O POSLJEDICAMA

Ipak, nisu svi podatci loši, čini se da postoji sve veća svijest o štetnim posljedicama koje školsko nasilje može imati na djecu i adolescente, kazala je Cappa:

Sve se više djece suprotstavlja nasilju u školama, a nastavnici su sve educiraniji o tom problemu. Imamo razloga biti optimistični i nadati se da će nasilje biti prepoznato kao ozbiljan problem u školama. Također, zanimljivo je da većina zemalja pokazuje slične stope samoprocjene nasilja u školama, dakle oko 50 posto.

Na globalnoj razini, oko 35 posto učenika u dobi između 13 i 15 godina izjavilo je da doživljava zlostavljanje, a nešto manje od toga bilo je uključeno u fizičke borbe. S druge strane, 17 milijuna adolescenata u 39 industrijaliziranih zemalja priznalo je da je u školi prijetilo nasiljem.

Seksualno nasilje također se može pojaviti u školama i među vršnjacima, navodi se u izvješću. Na primjer, u Keniji je otprilike petina žena i muškaraca koji su prijavili seksualno nasilje prije 18. godine rekli da se prvi incident dogodio u školi. U istraživanju provedenom u Meksiku 2013. godine 7 posto mladića i 5 posto djevojaka u srednjoj školi reklo je da su u prošloj godini pretrpjeli seksualne uvrede svojih kolega iz razreda.

U svom najstrašnijem obliku, nasilje u školama i oko njih – poput ratom pogođenih područja – može imati znatan utjecaj na nasilje koje školska djeca doživljavaju, navodi se u izvješću, koje bilježi da oko 158 milijuna djece i adolescenata između 6 i 17 godina žive u područjima opterećenima sukobima. Prošle su godine Ujedinjeni narodi potvrdili napade na 396 škola u Demokratskoj Republici Kongo, 26 napada na škole u Južnom Sudanu, 67 napada u Siriji i 20 napada u Jemenu.

POZIV SVJETSKIM VLADAMA

A kad je u pitanju nasilje koje učenici doživljavaju od nastavnika, tada su na udaru češće mlađi učenici, navodi se u izvješću. Na primjer, u indijskim je zemljama Andhra Pradesh i Telangana 78% osmogodišnjaka – u usporedbi s 34 posto 15-godišnjaka – izjavilo da su ih učitelji u školi barem jednom u prethodnom tjednu fizički kažnjavali.

Takvo ponašanje nastavnika šalje poruku djeci da je nasilje u školama prihvatljivo, što nije točno – naglašava Cappa.

Izvješće poziva vlade diljem svijeta da razvijaju i provode zakone koji potpuno zabranjuju tjelesno kažnjavanje, uspostavljaju učinkovite i dostupne sustave koji će rješavati takve probleme i kažnjavati nasilne radnje te educiraju školsko osoblje za borbu s nasiljem i nasilnicima u školama.

Ostale sigurnosne mjere uključuju pozitivne pristupe discipliniranju te izradu nastavnih planova i programa za promicanje izgradnje mira u školama i zajednicama općenito, navodi se u izvješću.

UNICEF surađuje s partnerima diljem svijeta kako bi provodio niz mjera s naglaskom na postavljanje djece u središte ove promjene, potičući ih da govore protiv nasilja u školama i da se nauče prema drugima odnositi s poštovanjem. Mnogo zemalja uvodi politike za rješavanje ovog problema – dodala je Cappa.

POLITIČKA ŠPITANJA I MIGRACIJE 

Ron Avi ASTOR, profesor na Sveučilištu Southern California, novi je UNICEF-ov izvještaj nazvao važnim i hrabrim.

Istaknuli su velike potrebe u školskim sustavima širom svijeta, a posebno mi se svidjelo u ovome izvještaju što se ne usredotočuju samo na SAD, Kanadu i Europu – rekao je Astor, koji nije bio uključen u izradu izvještaja, ali je surađivao na knjizi o zlostavljanju, školskom nasilju i ozračju, koja će biti objavljena u studenome.

Dodao je kako bi se novo izvješće moglo više usmjeriti na to kako politička pitanja i drugi čimbenici mogu utjecati na nasilje u školama. Na primjer, još postoje zemlje širom svijeta koje ne obrazuju djevojke ili promiču ideje koje su štetne, ne samo na političkoj ili socijalnoj razini, već i na međuljudskoj.

Također, vidimo da se u svijetu određene skupine, pa čak i vlasti koriste školama u reklamne razloge i na taj način zapravo stvaraju škole koje potiču mržnju djece prema drugim skupinama – rekao je Astor i istaknuo kako velike migracije među zemljama u izvješću nisu navedene kao mogući čimbenici nasilja u školi, ali također igraju ključnu ulogu u širenju ovoga problema.

Kad izbjeglička djeca uđu u novu školu, u novu zajednicu, mogli bi doživjeti nasilje ili zlostavljanje zbog predrasuda. U Sjedinjenim Američkim Državama to zasad nije veliki problem, ali se već polako može nazrijeti. Potiče ga se, primjerice, u političkim raspravama o podizanju zida koji bi migrantima branio ulazak u zemlju. Te vrste političkih komentara infiltriraju se i u škole odnosno učionice te sigurno imaju utjecaja na ponašanje učenika – zaključio je sveučilišni profesor. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema CNN ]

Vezani članci
Školski portal: Nedostaje nam povezanost predškolskih ustanova i škola

Nedostaje nam povezanost predškolskih ustanova i škola

Dijete koje nema psiho-fizičke sposobnosti za završavanje prvog razreda trebalo…

Školski portal: Za pad godine kriv je sustav, a nikako dijete

Za pad godine kriv je sustav, a nikako dijete

Ipak, zabrinjava podatak da svake školske godine na ponavljanje razreda…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir dječaci stavljaju na glavu…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…