ZDESLAV HREPIĆ, HRVATSKI PROFESOR IZ SAD-A TVRDI:

Tableti u nastavi su zgodni, ali mogu biti "dvosjekli mač"

petak, 11. siječnja 2019.

Profesor na američkome Sveučilištu Columbus Zdeslav Hrepić u iscrpnu je predavanju o obrazovnim reformama u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) u proteklih pola stoljeća istaknuo kako je za kvalitetno obrazovanje presudna metodologija…

Tableti u nastavi su zgodni, ali mogu biti

…te upozorio da treba paziti da korištenje tableta ne šteti djeci.  

Fizičar koji je fakultetsku diplomu stekao u rodnoj Hrvatskoj, čije obrazovanje smatra kvalitetnim i boljim nego u mnogim zemljama koje u obrazovanje ulažu više novca, znanstvenu karijeru nastavio je u SAD-u. Trenutačno predaje fiziku na Sveučilištu Columbus u američkoj saveznoj državi Georgiji, a u četvrtak poslijepodne održao je višesatno predavanje u Nacionalnome centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO).

Predavanje su s pozornošću pratili mnogi zainteresirani za američka iskustva u reformi obrazovanja u kontekstu istoga procesa koji se 'zahuktava' u Hrvatskoj, gdje u tijeku eksperimentalna provedba reforme obrazovanja, a od iduće bi se godine trebala frontalno uvesti u sve hrvatske škole.

Među ostalima, na predavanju su bili i predsjednica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora Vesna Bedeković, pomoćnik ministrice znanosti i obrazovanja Momir Karin, zamjenica zagrebačkoga gradonačelnika Jelena Pavičić Vukičević i ravnateljica NCVVO Ivana Katavić koji su uvodno pozdravili predavača i istaknuli važnost primjera dobre prakse drugih zemalja za obrazovnu reformu u Hrvatskoj.  

'ZALJUBLJENIK' U TABLETE U NASTAVI, ALI ONI NE POMAŽU DA STUDENTI VIŠE UČE

Iako je osobno 'zaljubljen' u primjenu tableta u nastavi i na svome je sveučilištu jedini koji ih i koristi u nastavi, profesor Hrepić spomenuo je i neke rezultate istraživanja koje je osobno proveo, a pokazuju da to ne znači da, kako je rekao, "studenti koji koriste tablete uče više".

Posvjedočio je kako je s velikim entuzijazmom počeo koristiti tablete u nastavi još 2006. te da je puno truda uložio u pronalaženju dobroga softvera koji je ključan da bi tablet mogao ostvariti one ciljeve zbog kojih ga je i odlučio primjenjivati u nastavi, a to su, među ostalim, interakcija, preglednost materijala i koncentracija na sadržaj poučavanja.

I dok su početni rezultati primjene tableta u nastavi pokazali 'idealnu sliku', profesor Hrepić istaknuo je kako se u daljnjoj evaluaciji njihove primjene pokazalo da je ta idealna slika počela 'blijediti'.

TABLETI SU 'DVOSJEKLI MAČ'

Rezultati istraživanja tako su dali tri lekcije, rekao je predavač. Prva govori o tome da, ako ste vi i vaši studenti pasionirani korisnici novih tehnologija, ne znači da će studenti i učiti više. Druga lekcija kaže da neki studenti mogu imati koristi od primjene tableta, te da su oni koji su ih sustavno koristili bili u prosjeku za jednu ocjenu bolji od onih koji ih uopće nisu koristili, a najgore rezultate pokazali su studenti koji su samo djelomično koristili tablete i bili su za jednu ocjenu lošiji od studenata koji nikada nisu koristili tablete. Hrepić je rekao kako su neki od razloga za to nesustavne bilješke koje imaju takvi studenati a koji su često i puno više znanje 'tražili' i na društvenim mrežama. 

Zato su, rekao je Hrepić, tableti 'dvosjekli mač', jer njihova primjena može dati lošije rezultate nego njihovo nekorištenje, a pogotovo ako ih upotrebljava netko tko ih zapravo ne voli koristiti i ne zna ih upotrebljavati. Treća lekcija je da treba razlučiti jesu li bolji rezultati učenja rezultat primjene tableta ili promjene metodologije poučavanja, a Hrepić je sklon vjerovati kako je za kvaliteno obrazovanje presudna baš metodologija.

Smatra da kompjutori sami po sebi neće i ne mogu unaprijediti nastavu što se, rekao je, pokazalo i u SAD-u. S tim u vezi, postavio je pitanje zašto se u Hrvatskoj misli da će u tome uspjeti, iako drugi to nisu ostvarili.

REFORMA SE NE MOŽE PROVESTI 'IZVANA'         

U prvome dijelu predavanja Hrepić je govorio u obrazovnim reformama u SAD-u u proteklih pola stoljeća. Ocijenio je kako su te reforme bile neuspješne jer su se pokušale provesti 'izvana' . Nakon svih reforma rekao je, rezultati pokazuju da je obrazovanje manje kvalitetno, iako su, u skladu s reformama obrazovanja, s više novca financirane škole u kojima je trebalo smanjiti nejednakosti, a zakonom je, primjerice, utvrđeno i da se djeca s posebnim potrebama trebaju obrazovati u najmanjoj restrikciji. Utvrđeno je i da se znanje provjerava na testovima za koje je pak razvijena posebna industrija koja priprema učenike za te testove, a ignorira se to što dijete stvarno može postići.

Hrepić je i osobno primjetio da svaka nova generacija studenata ima nižu razinu znanja, te ocijenio kako se podcjenjuje činjenično znanje, a studenti imaju i sve slabije grafomotoričke sposobnosti.

Zato, zaključio je, profesor Zdeslav Hrepić, treba biti jako oprezan u primjeni tableta kod djece kako im oni ne bi štetili i spriječili razvoj njihovih grafomotoričkih sposobnosti. Ustvrdio je i da se uspjeh obrazovne reforme temelji na dobrim učiteljima koji "vrijede više od tisuća dolara". [ HINA ]

Vezani članci
Školski portal: Tableti imaju negativan utjecaj na akademski uspjeh učenika

Tableti imaju negativan utjecaj na akademski uspjeh učenika

U prosjeku, nema dobrobiti programa „jedan na jedan” za akademski…

Školski portal: Zadatak je omogućiti jednake prilike svakom djetetu

Zadatak je omogućiti jednake prilike svakom djetetu

… kako bi se omogućile jednake prilike svakom djetetu. Ali…

Školski portal: Više ulagati u ljude nego u strojeve

Više ulagati u ljude nego u strojeve

… postojećih pozitivnih iskustava, postupne promjene koje ne potiru prethodna…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…