ZNATI JE ZABAVNO, SAMO UČENICIMA TREBA DATI PRILIKU DA TO OSJETE
Učenje je muka. Znanje je moć.
četvrtak, 17. siječnja 2019.
Kad sam išao u školu, imali smo neki čudan kult učitelja koji su pokušavali uvjeriti učenike da je učenje zabavno. Učiti nije zabavno. Znati jest.
Znati govoriti strani jezik tečno euforija je prelivena karamelom! Ali učiti govoriti strani jezik tečno zapravo je poput ispijanja pokvarenog mlijeka iz stare kante u tamnici.
Govoriti ljudima da je učenje zabavno, kad to zapravo nije točno, tjera ih na put prema neuspjehu, posebno mlade ljude. Na taj se način njeguju nemoguća očekivanja i, kad zabave nema na vidiku, učenici se povlače i upadaju u samosažaljenje, govoreći „mrzim školu” i „baš me briga”. Ako ne dožive zabavu u procesu učenja, često pomisle kako s njima nešto nije u redu.
S njima je sve u redu. Lagali smo im. Učenje je muka.
Znanje je moć. Ako je to točno, onda je naše učenje izlaganje našoj nemoći. Neugodno je.
Radost ovladavanja materijom, zadovoljstvo koje proizlazi iz vlastite kompetentnosti ono je što nas čini gladnima znanja. Znati je zabavno, samo moramo dati priliku učenicima da to osjete. Pokušavajući učiniti učenje zabavnim uvijek djeluje lažno i manipulirajuće. Zato prestanite govoriti o zabavi učenja i uložite više truda izlažući učenike uzbuđenju i osjećaju moći koje proizlazi iz onoga što su naučili.
Svi veliki umovi iz povijesti to su razumjeli. Rene DESCARTES bio je toliko neimpresioniran idejom zabave u obrazovanju da je rekao svojim učiteljima: „Bolje učim sam kod kuće.”
Charles DARWIN posjedovao je veliku strast za učenjem, ali ona se nije razvila u učionici: „Ništa mi na Cambridgeu nije moglo pružiti toliko zadovoljstvo kao skupljanje kukaca”, prisjetio se u svojoj autobiografiji. Cambridge, jedna od najjačih obrazovnih institucija, nikad nije bila dorasla Darwinovoj urođenoj znatiželji. Zanos koji je razvio bio je neporeciv.
„Jednog sam dana otkinuo koru starog drveta i ugledao dva rijetka kukca. Uzeo sam po jednog u svaku ruku, a tad sam vidio treću vrstu kukca, vrlo rijetku. Nisam mogao podnijeti da mi umakne, pa sam jednoga kukca kojeg sam držao u ruci stavio u usta. Izbacio je neku oštru tekućinu koja mi je zapalila jezik pa sam bio prisiljen ispljunuti ga. Izgubio sam ga, kao i onoga trećeg.”
Mislite li da bi prikazivanje kukaca uz pomoć projektora moglo probuditi takvu strast? Nema šanse! Njegova je strast potaknuta njegovim prijašnjim znanjem o kukcima koja je potekla iz njegova interesa za skupljanjem kukaca, koja je pak potekla iz znatiželje o tome na koji način kukci proizvode određene zvukove, koja je potekla iz njegova susreta s kukcem izvan škole.
Naravno, učenik može razviti ljubav prema učenju. Ali ta se ljubav prema učenju razvija kao inercija od doživljavanja moći i uzbuđenja onoga što već znamo. Korištenje onime što već znamo otvara apetit i razvija toleranciju prema učenju. Ipak, potrebno je više truda od puke primjene onoga što znamo.
Učenje može biti zabavno, ali svakako ne zbog nametnutih pokušaja da ga učinimo zabavnim. Učenje postaje zabavno otkrivanjem i doživljajem o tome koliko je zabavno znati. Kao učitelj, otkrio sam da će moje poučavanje biti učinkovitije budem li bolje približio novo gradivo onome što moji učenici već znaju.
..................
NAPOMENA
-
SAD : Medium – stranica široke tematike, mjesto gdje svatko može podijeliti svoju priču.
-
Izvor: medium.com
-
Photo by Annie Spratt on Unsplash
Vezani članci
Učenje počinju kod kuće, a produbljuju ga u učionici
Zatim postavlja pitanje i radi stanku prije nego što odabere…
Kultura učenja: kako nastava zaista unaprjeđuje učenje
… pod nazivom „Auf die Lehrer kommt es an” („Sve…
Diferencijacija: na kraju se sve svodi na učitelja
Naša blogerica, učiteljica Elizaveta KAPUSTINA objašnjava što uzrokuje probleme u…