NAŠE ŠKOLE ✿ OŠ BRAĆE RADIĆA, PAKRAC

Nastava bez školskog zvona i stresa

srijeda, 6. veljače 2019.

Osnovna škola braće Radića u Pakracu najstarija je škola u tome dijelu Hrvatske te je nedavno obilježeno 140 godina postojanja i pola stoljeća od izgradnje školskog objekta u kojem rade i danas.

Nastava bez školskog zvona i stresa

Jedina je to osnovka na području grada Pakraca i ove su godine upisana 633 učenika u matičnu i tri područne škole – Prekopakra, Badljevina i Donja Obrijež. Nemaju svoju sportsku dvoranu već se za potrebe nastave tjelesnog i razne sportske susrete koriste obližnjom gradskom dvoranom.

Unatoč dobroj opremljenosti novom tehnologijom, u ovoj školi još njeguju rad rukama i na taj način razvijaju dječju kreativnost, što brigom o školskom vrtu, što raznim kreativnim radionicama, ali i poticanjem kreativnost i logičkog razmišljanja u samoj nastavi. A upravo pripremaju projekt Erasmus+ Spretne ruke, sretna djeca kojim žele promicati rad rukama u svrhu učenja i izvođenje nastave. Tražit će partnere iz Europe, kako bi upoznali na koji se način takav način rada s djecom njeguje u tim zemljama.

OD UČENICE DO RAVNATELJICE

Najveća se promjena u organizaciji i osuvremenjivanju rada dogodila okupljanjem učitelja u 13 školskih timova, od tima za kulturnu i javnu djelatnost, za zabavu i medijsku kulturu preko humanitarne djelatnosti do tima za pisanje projekata ili pak tima za rad s potencijalno darovitim učenicima.

– Na taj je način cijela škola počela disati i živjeti kao jedan organizan i tek sad smo shvatili koliko jedni od drugih možemo naučiti – govori nam ravnateljica Sanja DELAČ.

Relativno je kratko Delač na ovoj funkciji, tek četvrtu godinu, iako je dubinski povezana sa školom. Ukupno je ovdje već 27 godina, radila je dugo u razrednoj nastavi, a i sama je bila učenicom OŠ braće Radića. Priznaje da se škola uvelike promijenila otkad je ona trčkarala ovih hodnicima, ne samo materijalno, nego i u odnosu s učenicima i njihovim roditeljima.

– Škola je danas mnogo otvorenija, svaki je učitelj spreman pomoći djetetu u bilo kojem trenutku. Nema više strogih, namrgođenih učitelja kao nekad, pa se djeca osjećaju opuštenije, razigranije, slobodnije. Samim time postižu i bolje rezultate u nastavi, a i roditelji više surađuju te nam češće dolaze!

Dakako, rad u razredu mnogo se razlikuje od rukovođenja školom, objašnjava nam ravnateljica. U razredu su rezultati rada s djecom vidljivi svaki dan, dok su na razini škole ti rezultati, poglavito infrastrukturni, vidljivi tek nakon godinu, dvije, tri. Zato smatra da bi se država trebala pobrinuti i osigurati sustavnu edukaciju ravnatelja, jer ih za ovaj posao zapravo ne priprema nitko. Iako je prelazak iz razreda u upravu bio njezin osobni izbor, jer je željela mijenjati svoju školu nabolje, govori nam da je prepuštena sama sebi, vlastitom snalaženju, inicijativi, kontaktima. Previše je i papirologije, pa djecu u razredu i njihovo napredovanje više ni ne vidi.

– Zbog toga je u inozemstvu normalno da ravnatelj ima pomoćnika ili zamjenika. Bili smo na Erasmusovu usavršavanju u Češkoj, gdje ravnateljica ima čak dvije pomoćnice. U takvoj situaciji ravnatelj ima prostora i vremena biti uključen i u pedagoške procese. A ja već četiri godine nisam odradila nijedan sat s djecom, i to mi silno nedostaje.

SJAJNI MATEMATIČARI

Suradnja sa češkom osnovnom školom za darovite učenike potaknula je i pakračke učitelje na veću brigu o učenicima koji mogu i žele više. Tim za darovite učenike izradio je obogaćeni program aktivnosti za koje su učenici motivirani i u kojima mogu pokazati svoje vještine i znanje te ih dalje razvijati.

– Tako se organizira matematički dvojac, smotra pripovijedanja bajki, smotra lijepog pisanja, pisanje ljubavnih pjesama i pjesama o prirodi, radionicestripa… Takve aktivnosti stvaraju ozračje rada i uspjeha, ne samo za učenike, već i nas učitelje. Svake godine obilježavamo Dan darovitih učenika njihovim predstavljanjem na Večeri naših zvijezda na kojoj predstavljamo njihove talente u području glazbe, plesa, glume, likovnom stvaranju – rekla nam je Delač.

Učenici sudjeluju na natjecanjima i smotrama iz gotovo svih predmeta. Zapažene rezultate niz godina postižu mladi tehničari, kao i robotičari koje vodi učitelj tehničke kulture Milan NADAŽDI. U školi radi cijeli svoj radni vijedi, čak 38 godina i žali što je ovaj predmet i dalje marginaliziran i što se i dalje ne planira povećanje satnice. Djeca istodobno iz godine u godinu imaju sve slabiju grafomotoriku, stolovi su im sve neuredniji, ne znaju se koristiti ni najosnovnijim alatima:

– Nemoguće je s djecom napraviti neki tehnički rad u jednom satu, u 45 minuta. Doduše, nisu ni ti praktični radovi kao nekad, jer danas djeca dobivaju gotove elemente, slične kinder-jajima, koje trebaju samo spojiti. Jasno, za to treba manje vremena, ali se ne razvijaju vještine koje bi trebali imati. A ove se nove generacije ne znaju koristiti najosnovnijim alatoms, ne poznaju materijale. Zato su robotičari način da naknadimo tehničko znanje i nedostatak tehničkih vještina u redovitom nastavnom programu.

Na međunarodnom matematičkom natjecanju Klokani bez granica prva su mjesta osvojila četiri učenika ove škole, a još su četiri plasirana među 10 posto najuspješnijih. Na međunarodnom natjecanju iz informatike i računalnog razmišljanja Dabar opet je osam učenika iz Pakraca ušlo u 10 posto najbolje plasiranih. Zato je škola donijela Pravilnik o dodjeljivanju pohvala i nagrada te potiču učenike da budu uspješni u različitim područjima. Svake godine uspješne učenike nagrade izletom.

Na kraju školske godine učenici sedmih i osmih razreda te učitelji biraju najuspješnije učenike generacije, koji se ističu ne samo u znanju i uzornom vladanju već i u izvannastavnim aktivnostima, primjerenom odnosu prema nastavnicima i učenicima, sudjelovanjem na natjecanjima, pomaganju u učenju, sudjelovanju u kulturnim, sportskim, radnim, humanitarnim aktivnostima.

PO MJERI UČENIKA

Svi ti rezultati ne bi bili mogući da s djecom od najranije dobi vrlo kvalitetno ne rade učitelji u razrednoj nastavi, od prvog razreda nadalje. Jedna je od njih Daliborka DUCHAČ, učiteljica mentorica, pojačano educirana iz prirodoslovlja i voditeljica školskog tima za ekologiju i estetsko uređenje. Svjesna je da je današnje generacije teško motivirati pa se služi različitim nastavnim metodama i različitima izvorima znanja.

– Želja mi je što više zainteresirati učenike za nastavne sadržaje kako bih nastavu i boravak u školi učinila što zanimljivijom, a stjecanje znanja i vještina što učinkovitijom. Posebnu pozornost posvećujem međusobnoj suradnji učenika i ekološkom odgoju.

Stoga često s učenicima sudjeluje u različitim natječajima, smotrama, natjecanjima i radionicama. Provodi razredne i školske projekte, organizira integrirane dane, surađuje s roditeljima. Svake godine sudjeluje u provođenju Večeri matematike na koju rado dolaze i učenici njezina razreda. No, učiteljica Duchač potiče djeca da budu dobri u svim područjima, ne samo u matematici:

– Na Smotri lijepog pisanja jedna je moja učenica osvojila prvo mjesto na školskom natjecanju, prvo mjestu na gradskom i drugo na županijskom. Na Natjecanju za najljepšu pjesmu o proljeću također je osvojeno prvo mjesto. Redovito sudjelujemo i na likovnim natječajima. Tri su puta učenici mog razreda bili nagrađeni za skupni likovni na natječaju Volim Hrvatsku HTZ-a vezanom za ekologiju. Osvojili smo jedanput prvo mjesto i dva puta drugo.

Škola se posebno ponosi vrtom, o kojem brinu Vrtlari, izvannastavna aktivnost koju vodi upravo učiteljica Duchač. Zajedno sudjeluju u radu učeničke zadruge Banovac. Zadrugari se predstavljaju na sajmu Slavonski Banovac u gradu Pakracu te na županijskim smotrama zadruga. Svi su učenici svake godine uključeni u školski projekt Kad se male ruke slože kojim razvijaju poduzetničke vještine i već tradicionalnom Sajmu dječjeg poduzetništva koji organiziramo povodom Dana grada.

Ljubav prema prirodoslovlju kod djece razvija i Manuela PAPIĆ koja predaje prirodu i biologiju. Kaže kako od početka rada u školi pokušava osmisliti nastavu po mjeri učenika, odnosno da shvaćaju naučeno i primjenjuju u životu.

– Pokušavam pronaći savršen način poučavanja uz maksimalnu individualizaciju. Integrirana nastava iziskuje međusobnu suradnju učitelja, ali kad u evaluacijskom upitniku 85 posto učenika smatra da je tema izvrsna i da su mnogo naučili tog trenutka zaboravimo na umor i krećemo dalje još motiviraniji za rad – ističe Papić.

EMOCIONALNA NESIGURNOST

Suradnjom sa psihologinjom Natašom MAJOR provodi projekt Mozgajmo za 5, u kojem sudjeluju učenici osmih razreda, radi proširivanja znanja vezanih za mozak, učenje i pamćenje. A sama psihologinja nam govori da joj se djeca sve više obraćaju za pomoć radi emocionalnih problema. Naravno, ima i obrazovnih poteškoća, kao i odgojnih, ali nekako ih emocije najviše muče. Bore se s izražavanjem osjećaja, ne znaju ni sami često što osjećaju:

– Mislim da im nedostaje razgovora o tome, najviše s roditeljima, koji su prerastrgani poslom i jednostavno nemaju vremena više baviti se djecom kao nekad. Nedostaje im razgovora i s vršnjacima, jer su svi zatvoreni u svoje digitalne svjetove, previše tipkaju, a sve manje razgovaraju međusobno. Bojim se da se ne znaju ni igrati više. Evo, pao je snijeg, djeca su imala bijele zimske praznike, što ćete ljepše?! A nitko se ne sanjka vani, ne grudaju se.

Nataša Major i Manuela Papić 

.................

Promijenio se, dakle, način provođenja slobodnog vremena, što utječe na njihove međuvršnjačke odnose, napominje Major.

Budući da su jedina škola u gradu, dobro poznaju svu djecu, sve svoje đake. I na sve što vide, što saznaju, odmah reagiraju. Zato i nemaju odgojnih problema, gotovo nikakvih.

A da bi uspijevali odgovoriti na nove odgojno-pedagoške izazove, potrebno se stalno usavršavati. Svjesni su toga svi djelatnici OŠ braće Radića. Doduše, najčešće je to izvan sustava, samoinijativno i o vlastitom trošku, otkriva nam psihologinja:

– Iako ja na to ne gledam kao trošak, nego ulaganje u sebe i vlastite kompetencije. Završila sam, primjerice, edukaciju za dječjega integrativnog psihoterapeuta. Trajalo je pet godina, tražilo mnogo vremena i novca, ali nije mi žao, jer znam da ću biti bolja u svome poslu.

KNJIŽNICA KAO SRCE ŠKOLE

Omiljeno mjesto dolaženja i druženja, barem za učenike nižih razreda, jest školska knjižnica, za koju se često kaže da je srce škole. U fondu imaju oko 7000 knjiga, od lektira do beletristrike i referentne zbirke. Međutim, viši razredi čitaju sve slabije, sedmaši i osmaši samo ono što moraju, lektiru, a i to jedva, rekla nam je knjižničarka Anita PAVLEČIĆ. Smatra da bi trebalo osuvremeniti popis lektirnih naslova, dok se sama škola bori s nabavkom novih knjiga zbog nedostatka finacija.

– Unatoč tome, naša je knjižnica središte naše škole, kutak u kojem se učenici mogu kreativno izraziti, suradnički učiti, istraživati i razgovarati poštujući pravila kulturnog ponašanja. U knjižnicu su svi dobrodošli – poručuje Pavlečić.

Srećom, uskoro bi financijska slika pakračke škole mogla biti povoljnija. Naime, u svibnju bi trebala biti gotova energetska obnova zgrade, vrijedna pet milijuna kuna, nakon čega će učinkovitost zgrade skočiti za jedan energetski razred, a na razini godine planira se uštedjeti 60 posto energenata.

– Potom počinjemo s uređenjem svih vanjskih i unutarnjih prostora, da ih prilagodimo djeci, njihovim aktivnostima za vrijeme odmora i slobodnog vremena. Planiramo urediti vanjsko igralište klupicama i stolovima, vanjskom učionicom, a i u samoj školi stvorit ćemo prostorije gdje se djeca mogu igrati. Naposljetku, uza svu tehnologiju i ocjene, najvažnije je da djeca u školi budu sretna i da rado dolaze. Mislim da je to najvrjednija misija škole – zaključuje ravnateljica Sanja Delač. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine ]

Vezani članci
Školski portal: Nedostaje nam povezanost predškolskih ustanova i škola

Nedostaje nam povezanost predškolskih ustanova i škola

Dijete koje nema psiho-fizičke sposobnosti za završavanje prvog razreda trebalo…

Školski portal: Za pad godine kriv je sustav, a nikako dijete

Za pad godine kriv je sustav, a nikako dijete

Ipak, zabrinjava podatak da svake školske godine na ponavljanje razreda…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir dječaci stavljaju na glavu…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…