OŠ FRAN KONCELAK, DRNJE > U POSJETU ESTONSKOJ ŠKOLI
Za razvoj fine motorike djeca uče plesti i kuhati
Učitelji Osnovne škole Fran Koncelak iz Drnja boravili su u sklopu projekta Erasmus+ SLAM – STEM Learning Activities & Methods šest dana u Estoniji s ostalim partnerskim školama iz Grčke i Cipra. Svrha je projekta popularizacija STEM predmeta.
Estonska škola, Tartu Raatuse Kool, smještena je u Tartuu, drugom najvećem estonskom gradu. Tartu se smatra intelektualnim i kulturnim središtem Estonije, jer je dom najstarijega i najpoznatijega estonskog sveučilišta. Školu pohađa 540 učenika, a da se radi o „najpametnijoj zemlji u svijetu” s vrhunskim obrazovnim sustavom uvjerili su se i učitelji koji su ondje boravili.
U Estoniji učitelje vrlo cijene, ne samo društvo, nego i ravnatelji koji tijekom godine mogu novčano nagraditi učitelje za poseban doprinos radu škole.
Ravnatelj ima šest pomoćnika, koji mu pomažu u vođenju i organizaciji. Uz visoko razvijenu tehnologiju po kojoj su i prepoznatljivi, naglašena je ravnopravnost učenika i učitelja koju smatraju ključnom za uspješan odnos pun međusobnog povjerenja. Prvi znak jednakosti jest nošenje papuča u prostoru škole, koje je obvezatno i za učenike i za učitelje.
Pohađanje osnovne škole jest obvezatno te svima dostupno i besplatno, a traje devet godina.
Od stranih jezika učenici mogu učiti ruski, engleski i njemački, a španjolski jezik u sklopu školskoga kluba. Naglašena je važnost tjelovježbe i njezina utjecaja na zdravlje, što dokazuje i nekoliko igrališta oko škole, atletska staza, glavna sportska dvorana za košarku i ostale sportove u zatvorenome, teretana, dvorana za džudo i hrvanje te sauna – sastavni dio života svakog Estonca.
Učenici često sat TZK-a imaju na vanjskim igralištima, bez obzira na umjerene padaline, što kod nas nije običaj. U hodnicima su stolovi za tenis i nogomet, a odmor se može provesti i u separeima za odmaranje i slušanje glazbe.
Među učenicima je vrlo popularna igra s kendamom, tradicionalnom japanskom igračkom za razvijanje vještina poput koordinacije pokreta i strpljenja.
Zgrada škole stara je tri godine, a projektirana je na vrlo pametan i višefunkcionalan način. Stepenište je intenzivne narančaste boje, koja zahtijeva koncentraciju, čime se izbjegavaju naguravanja i mogući sukobi učenika.
Pregrade u učionicama, osim odvajanja prostora, služe i kao ploče za pisanje, a sastavni su dio svake učionice i pametne ploče. Na nastavi je učenicima dopušteno koristiti se mobitelima isključivo kad to zahtijeva obrada sadržaja, a tablete ne posjeduju.
Unutrašnjost učionica svima je vidljiva, jer su radi transparentnosti od hodnika odvojene staklenim stijenama – učiteljima je važno mišljenje kolega, koji u bilo kojem trenutku mogu doći na sat te kasnije svojim zapažanjima i prijedlozima pridonijeti poboljšanju izvođenja nastave.
Upravo radi takvog načina vrednovanja te ravnateljevih pomoćnika, učitelji nemaju vanjski nadzor, jer nije potreban. Umjesto klasičnih klupa, svaki učenik ima svoj stolac na kotačiće, a za vrijeme nastave može sjediti i na kauču. Smatraju da je sloboda kretanja ključna za nesputanost učenika, koja ih oslobađa i potiče na bolji rad.
Za razvoj fine motrike, rada mozga i preciznosti, sastavni su dio nastave sati pletenja i kuhanja.
Poseban prostor zauzima dvorana namijenjena plesu i dramskim skupinama. S obzirom na hrvatske škole, vrlo je neobično da je školska knjižnica dio otvorenog prostora – prolaza, a posebnu pažnju privlače krugovi među policama u kojima se učenici i učitelji mogu odmarati te nesmetano čitati. Bilo je vrlo zanimljivo na školskim hodnicima vidjeti psa, koji je zapravo terapeutski pas socijalne pedagoginje.
Radionice i aktivnosti za sve učitelje iz partnerskih zemalja bile su cjelodnevne. Izrađivali su robotska kolica, most od špageta za testiranje izdržljivosti pod utezima, stolni nogomet unutar kartonske kutije, a u programu Fusion 360 modelirali 3D narukvice i privjeske.
Tijekom predavanja mnogo su toga naučili o estonskom školskom sustavu i kurikulumu, a svaki učitelj iz partnerskih zemalja održao je po jedan školski sat estonskim učenicima te ih upoznao sa svojim metodama rada. Sudjelovali su u zanimljivoj radionici Out of the box thinking, a natjecali su se u poznavanju simbola periodnog sustava.
Učitelji su posjetili znanstveni centar AHHAA gdje su, među ostalim, sudjelovali u radionici izolacije DNA iz sline te posjetili planetarij.
U SPARK Makerlabu svaki si je učitelj izradio prijenosni punjač, koji su ponijeli kućama. Boravak u Tartuu završio je posjetom Estonskom nacionalnom muzeju i Naopakoj kući (Upside Down House), a boravak u Estoniji izletom u glavni grad Tallinn.
Znanja i iskustva iz Estonije drnjanski će učitelji rado i s nestrpljenjem podijeliti sa svojim kolektivom, a i šire, s nadom da će ipak doći do promjene u načinu razmišljanja, ali ne samo učitelja, nego i okoline koja je ključna za ostvarenje napretka i učenika i škole.
Cijeli je projekt financiran sredstvima programa Europske unije Erasmus+.
….
Stjepana KADIĆ, šk. knjižničarka | OŠ Fran Koncelak, Drnje