ISKUSTVO JEDNE UČITELJICE

„I meni je šesti sat!”

četvrtak, 5. ožujka 2020.

„Molim te, budi miran na trenutak.” Tko na ovaj način razgovara s učenicima, već je izgubio bitku, kaže gospođa Freitag. Učiteljica je naučila lekciju: poštuje se samo onoga tko provodi pravila.

„I meni je šesti sat!”

Polaganim korakom šetala sam školskim dvorištem nadgledajući djecu. Ispred mene su bila dva starija učenika.

Jedan kaže: „Kako ti se sviđa nova?”

„Gđa. Schmidt?”, upitao je drugi.

Prvi je kimnuo. „Ona je predobra. I uvijek se smije.”

„Da, pričekaj još tri tjedna i pokazat će svoje pravo lice.”

Pričekaj još tri tjedna i pokazat će svoje pravo lice. Pitala sam se što bi to trebalo značiti. Naravno da je novi učitelj dobar. Zašto ne? Uvijek sam bila ljubazna. Kad su mi kolege govorili: „Moraš odmah stegnuti uzde”, mislila sam: „Ah, što oni znaju! Ja ću biti ljubazna.” A što zapravo znači biti ljubazan?

Zbog svoje ljubaznosti za vrijeme stažiranja zapravo nikako nisam mogla nametnuti svoju volju. Gledala sam kako učenici međusobno razgovaraju i nije mi uopće palo na pamet da ih mogu razdvojiti. S obzirom na to da nisam ništa poduzela i drugi su učenici počeli čavrljati na satu, jer su vidjeli da ne kažnjavam ometanje nastave. Nisam poduzela ništa kad su za vrijeme sata vadili hranu iz torbe. Kad bi ustali baciti nešto u smeće, kazala bih: „Mogao si to učiniti na kraju sata.”

Nastava je bivala sve kaotičnija. I to nije zato što sam smatrala da je to dobro, već zato što, s jedne strane, nisam htjela gunđati, a s druge nisam znala što poduzeti. Govorila sam stvari poput:

„Molim te, budi na trenutak miran, želim ti pojasniti zadatak.”

„Možete li prestati razgovarati? Ostali ne čuju što objašnjavam.”

„U redu, idi brzo na toalet, ali sljedeći put, molim te, obavi to za vrijeme odmora.”

Izvana sam ostajala mirna, ali sam iznutra kuhala. Iz sata u sata bivala sam sve bjesnija. Zašto stalno ometaju nastavu iako sam uvijek ljubazna? Zašto ne rade ono što im se kaže? Tad su mi učenici počeli govoriti stvari poput „Morate biti stroži!” i „Previše ste blagi!”. Više mi ništa na svijetu nije bilo jasno. Žele li učenici da im prigovaram i zadajem kaznene zadatke?

Bivalo je sve gore. Katkad više nisam mogla izdržati i izvikala bih se na razred. Vikala sam i prijetila i zbog toga sam se osjećala loše. Pretvaram li se u onu učiteljicu koja uvijek vrišti?

Je li to moje pravo lice? Gunđava, vrišteća učiteljica? Tad nisam shvaćala kako učenici očekuju od mene da se nametnem i budem šef na nastavi.

„Morate biti stroži!” ne znači ništa drugo nego biti dosljedan. Kad netko razgovara, prekinite to! Ako ste nečime zaprijetili, to morate i provesti u djelo.

Koliko li sam samo puta za vrijeme svojih vrištećih ispada prijetila učenicima da ću im pozvati roditelje, a onda to nisam učinila. „Ako se ne smirite, radit ćete za vrijeme odmora!” A onda bih ih sa zvonom pustila iz učionice.

Ali čak i kad otpočetka znate da morate biti dosljedni, nisam znala što učiniti kako bih spriječila ometanje nastave. Nisam znala što mi točno smeta. 

S vremenom otkrijete koji su vam prioriteti. Meni je važno da su klupe uredno poredane i da na njima nema školskih torbi. Ali kako bi učenici to mogli znati?

U školi postoje opća pravila koja poznaje svaki učenik. Za vrijeme nastave nije dopušteno brbljati s kolegom iz klupe, ljuljati se na stolcu, na nastavu treba dolaziti na vrijeme. A tu su i pravila koja postavljaju pojedini učitelji i koja mogu biti različita. Morate sami, što je prije moguće, otkriti što je za vas najvažnije. To nije teško. Vrlo ćete brzo primijetiti što vam najviše smeta.

ZATIM MORATE POČETI PROVODITI SVOJA PRAVILA. Ne sve odjednom, možda svaki sat po nekoliko pravila više. Izložite učenicima pravila i u prvih nekoliko sati obratite posebnu pažnju na njihovo poštivanje.

Neće biti lako, ali bolje je biti izrazito dosljedan u prvih nekoliko sati nego pustiti da sve ide svojim tijekom, a onda nakon nekoliko tjedana vrištanjem zahtijevati sve odjednom.

Učenici očekuju od vas da postavite putokaz i odredite granice.

......................

NAPOMENA

  • NJEMAČKA: Der Spiegel – najprodavaniji europski tjednik ove vrste s tjednom nakladom od 840 tisuća primjeraka, osnovan 1947. godine.
  • Izvor: spiegel.de
Vezani članci
Školski portal: Što god je potrebno da biste kontaktirali roditelja vrijedno je truda

Što god je potrebno da biste kontaktirali roditelja vrijedno je truda

…koji ne mare za njegovo obrazovanje itd. Ti roditelji možda…

Školski portal: Kaos u prvom razredu

Kaos u prvom razredu

UPIT JEDNOG RODITELJA: Moja kći uskoro završava prvi razred osnovne…

Školski portal: Pozitivna razredna kultura trebala bi početi s djecom

Pozitivna razredna kultura trebala bi početi s djecom

Većina učitelja posvećuje tjedne, čak i mjesece da bi u…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…