TRENDOVI U POUČAVANJU
Nije svaka inovacija najbolja za učenike
Područje obrazovanja stalno se mijenja, dok mi prilagođavamo svoje poučavanje najnovijim istraživanjima i praksama. Nažalost, nije svaka inovacija najbolja za učenike.
Za svaki odličan trend postoji i jedan jednako loš. U tekstu možete pronaći sadašnje trendove poučavanja na koje ćemo se vjerojatno jednoga dana osvrnuti i zapitati se: „Što nam je bilo na pameti!?”
1. Previše vremena pred ekranima
Nije nam namjera tehnologiju opisati kao štetnu. Ona sigurno ima koristi i dobar je način da se povežemo s djecom. No već imamo problem s djecom i ekranima.
Previše vremena pred ekranima može uzrokovati probleme s vidom, promicati neaktivnost, smanjiti raspon pozornosti te čak kočiti društvenost. Također postoji problem gledanja na elektroničke uređaje kao na neku vrstu čarobnog rješenja za sve naše obrazovne probleme.
U rukama uvježbanog učitelja s prikladnom tehničkom podrškom laptopi i tableti za učenike mogu biti odličan resurs. Ali takva vrsta profesionalnog razvoja itekako nam nedostaje.
2. Pisanje zadataka lekcija na ploču (SAD)
U američkim je učionicama česta praksa na ploču pisati zadatke lekcija (primjerice „Učenik će moći...”). Učitelj mora znati koji su njegovi željeni ishodi pri planiranju lekcije, ali moraju li to znati i učenici?
Zapravo, postavljanje zadataka učenja može biti ograničavajuće za učenike. To, da tako kažemo, „odaje završetak”. U praksi zadatci učenicima postaju beznačajni. Zapravo, ova je praksa namijenjena samo jednoj skupini ljudi – promatračima. A iskreno, to je čini golemim troškom vašega neprocjenjivog vremena.
3. Umjetna inteligencija zamijenit će ljudsku
Umjetna inteligencija već se primjenjuje u „miješanom” i personaliziranom učenju, ali stručnjaci očekuju da će njezina upotreba znatno porasti u nadolazećim godinama. Čini se da će škole biti u središtu ove tehnološke „revolucije”.
Obrazovni vođa sir Anthony SHELDON tvrdi da će inteligentni strojevi zamijeniti učitelje do 2027.
Od svih obrazovnih trendova, ovaj nas najviše užasava. Poučavanje je možda najljudskije zanimanje od svih.
Oprostite nam ako ne mislimo da bi roboti ikad mogli imati suosjećanje, strast i odlučnost potrebnu za obavljanje onoga što mi radimo svakog dana.
4. Previsoka očekivanja od djece predškolske dobi
Sa sve većim naglaskom na postignuće učenika i utemeljenje standarda, očekivanja koja su se nekad odnosila na djecu prvog i drugog razreda danas se tiču djece u dobi od pet godina i mlađe. Međutim, vrtić je osmišljen kao mjesto za igru, istraživanje i razvijanje društvenih vještina.
Iskreno, žrtvujemo upravo to na vlastitu štetu (i na štetu djece o kojoj skrbimo) zato što su ove vještine preduvjeti za akademsko učenje. Radi frustriranosti zbog profesionalnog sagorijevanja koje se događa već na vrtićkoj razini, sve više učitelja i roditelja protivi se ovom trendu i zaziva učionice temeljene na igri.
5. Igra kao temelj svega
Igre su možda zabavne i zanimljive, povećavaju sudjelovanje i nude odlične mogućnosti za vježbu. Međutim, ne može se baš sve namijenjeno djeci temeljiti na igri.
I nemaju svi učitelji mogućnosti primjene elemenata igre u učionici, što rezultira neučinkovitim igrama koje ne pomažu učenicima da ostvare zadatke učenja. Štoviše, online igre obično se oslanjaju na nagrade, bodove i „značke” – drugim riječima, vanjske motivatore.
Posljednja stvar koju želimo jest poslati učenicima poruku da učenje nije svojstveno važno.
6. Kurikulum koji se slijepo oslanja na točne učiteljeve riječi, točan broj stranice u udžbeniku i... zapravo sve ostalo
Zahtijevati od učitelja da slijede unaprijed određen scenarij dok poučavaju lekciju ne može funkcionirati u praksi.
Skriptirani nastavni materijali usmjereni su na eksplicitne upute, diskretne vještine i učenje napamet. Skriptirani kurikulum ne omogućava prilagodljivost koju učionica zahtijeva. To je pristup koji možemo nazvati „jedna veličina sigurno ne pristaje svima”.
Ovaj pristup ne uspijeva zadovoljiti različite potrebe učenika, krade vrijeme određenim sadržajnim područjima poput društvenih predmeta i znanosti te uništava kreativnost. Mogao bi doduše ponuditi određen stupanj strukture učitelju nesigurnom u vlastite vještine, ali u osnovi označava sve što mrzimo.
…………………
NAPOMENA
- SAD: We Are Teachers mrežna je zajednica poučavatelja čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
- Izvor: weareteachers.com
- Photo by Gian Cescon on Unsplash
Trendovi koji će utjecati na škole u 2020. godini
S brzim rastom obrazovno-tehnološke industrije, metode poučavanja danas se sve…
Došlo je vrijeme za inovaciju u školama
Ne možemo ispitati jesu li učenici inovativni, ali ih svakako…
Nagrađeni Srednja strukovna škola Samobor i Srednja Tehničke škole Faust Vrančić iz Zagreba
…najvećeg takve vrste u Aziji, koji je od 30. studenog do…