Igra i dječje stvaralaštvo

ponedjeljak, 26. svibnja 2014.
Igra i dječje stvaralaštvo

„Kult se razvio u svetoj igri. U igri se rodilo i pjesništvo koje i dalje iz njezinih oblika crpi svoju najbolju hranu.

Glazba i ples bijahu čista igra.

Mudrost i znanje izraziše se u posvećenim nadmetanjima.

Iz običaja jedne društvene igre proizišlo je i pravo...

Stoga nam valja zaključiti: u svojim prvobitnim fazama kultura se zbiva u igri.

Ona ne potječe iz igre onako kao što živi plod potječe iz majčine utrobe, već se razvija u igri i kao igra.”                                                                                                                                                                                                                             Johan Huizinga: Homo ludens

 

IgraIgra i stvaralaštvo pojmovi su koje je teško razdvajati. Jednom je igra uvod u stvaralačko reagiranje, trenutak pripreme, opuštanje prije prelaska iz uobičajenih oblika mišljenja i ponašanja u njihove mogućnosti, a drugi put je sama bit stvaralačkog akta i rezultata, kad nam njezin tijek otkriva neku univerzalnu zakonitost ponašanja u fizičkom i duhovnom svijetu. Oba se aspekta najčešće događaju istodobno.

Psiholog D. W. Winnicott u svojem djelu L'enfant et le monde extérieur  (1957. god.) iz igre ili psihičkih stanja koja uvjetuju igru izvodi samu kreativnost. On kaže: Tek kad se igraju, ili možda samo kad se igraju, dijete i odrastao čovjek slobodni su pokazati vlastitu kreativnost. Winnicott naglašava da u igri nije bitan sadržaj, nego određeno stanje koje je dosta slično koncentraciji kao u veće djece i odraslih, stanje koje dopušta upravo stvaranje, poseban transfer između unutarnjeg i vanjskog svijeta, nagona i realnosti.

Igra je prelaženje iz uobičajenih oblika mišljenja i ponašanja u njihove nove mogućnosti.

Na razini igre i spontanosti, koja sadržava dječje bogatstvo dispozicija, trebamo postići svjesno, intelektualno obogaćivanje djeteta. Tako američki psiholog J. P. Guilford razlikuje konvergentno i divergentno mišljenje.   

Konvergentno mišljenje je ono koje se kreće po uhodanim shemama, ograničenim normama, mišljenje koje vodi do jedinstvenog rješenja.

Divergentno mišljenje zbiva se u širokim okvirima Ono pogoduje isticanju maštovitosti i originalnosti pojedinca. Dominira u posebno kreativnih pojedinaca. Prepušta se samo slučaju i avanturi. Takva je vrsta mišljenja karakteristična za dijete predškolske dobi i općenito u slobodnim djelatnostima djeteta kada nije sputano disciplinom.

Stavljanje težišta na konvergentno mišljenje u postupcima učenja, a zanemarivanje divergentnog mišljenja, vodi prema ograničavanju kreativnosti i u djeteta i u odraslog čovjeka.

Stvaralačka igra vrata su prema nevidljivoj realnosti iz koje se stalno obnavlja naše biće, odnosno vidljiv i opipljiv svijet.

Igra, sloboda u njoj, sloboda u čovjeku, stvaralački impuls koji se tada oslobađa uvjet su i temelj humanijeg i radosnijeg društva u materijalnom i duhovnom smislu.

Zlatka Bakotić, prof.

Vezani članci
Školski portal: Očaravajuće čarolije u kemiji

Očaravajuće čarolije u kemiji

Učenici trećih i četvrtih razreda OŠ Ivana Gundulića iz Zagreba…

Školski portal: Zašto mozak voli vježbu

Zašto mozak voli vježbu

Isto vrijedi i za ljudski mozak. Pažljivo ponavljanje u našem…

Školski portal: Obrazovanje - izvor ponosa

Obrazovanje - izvor ponosa

... koji su sustavno ispitivali učenje na svim razinama izobrazbe…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…