Dnevnik jednog odrastanja

DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA

Imamo problem, a to je priroda i društvo

ponedjeljak, 22. siječnja 2018.

U današnje je vrijeme djeci sve dostupno – ako ne u stvarnom svijetu, onda u virtualnoj stvarnosti. Dovoljno je da dvaput pritisnu tipku miša i mogu promatrati ljeto u Australiji ili obilne kiše koje padaju duž Atlantske obale.

Imamo problem, a to je priroda i društvo

Nadalje, djeci se kupuju različite enciklopedije dok su još sasvim mala. Stoga su djeca postala poput malih košnica u kojima ima mnogo bespotrebnog znanja, a iznimno malo onog stvarnog, odnosno funkcionalnog, primjenjivog u praksi.

Kao primjer će mi poslužiti sadržaj prirode i društva za prvi razred koji je vezan za 8. listopada, to jest Dan neovisnosti naše domovine.

Ključni pojmovi za tu nastavnu jedinicu su blagdani Dan neovisnosti.

Ishodi/ciljevi nastavne jedinice:

  • sudjelovati u obilježavanju blagdana
  • integracija i korelacija programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja: sudjelovati u obilježavanju blagdana, čestitanju blagdana
  • kompetencija komunikacije na materinskom jeziku: učenik će u govornom obliku izražavati svoje dojmove o obilježavanju Dana neovisnosti i njegovu značenju; prikupljat će ključne informacije na temelju izvorne stvarnosti te teksta i slikovnog prikaza u udžbeniku; usmeno će sudjelovati u dijalogu sa sugovornicima (učiteljem/učiteljicom i suučenicima)
  • kompetencija učenja – učiti kako učiti: učenici će razvijati vlastite metode učenja; oblikovat će ustrajnosti u učenju i pozitivan stav prema učenju te primjenjivati naučeno u različitim situacijama
  • društvene i građanske kompetencije: učenici će kao aktivni članovi društvene zajednice sudjelovati u obilježavanju Dana neovisnosti; obilježavanjem blagdana iskazat će poštovanje prema kulturnoj tradiciji u RH.

Kad ste to pročitali, iznenadit će vas da u jednoj anketi više od 75 % građana u dobi od 17 do 89 godina nije znalo koji je to praznik, a kamoli objasniti značenje i podrijetlo pojma neovisnosti, a očekujemo da to zna dijete s nepunih 7 godina.

 

Djeci sam to pokušala objasniti govoreći im o ljubavi prema domovini i samostalnosti, a onda sam ih upoznala sa simbolima naše države. Usred mojeg izlaganja jedan je učenik podignuo ruku i pitao: „Znate li koliko država u Europi ima te iste tri boje na zastavama?” Rekla sam da ne znam, a on je nastavio „sipati” podatke iz enciklopedije (ili neke knjige o zastavama) kao iz rukava.

Učenikov monolog trajao je neko vrijeme, a zatim sam ja njega pitala, da bih provjerila funkcionalnost tog znanja, kako se zove mjesto/grad u kojem živi. Učenik je veselo odgovorio misleći da sve zna.

Moje sljedeće pitanje potpuno ga je iznenadilo: „Znaš li kako izgleda zastava ili grb tvojega grada, možeš li mi ih opisati?”

Naravno da nije znao odgovor. Nijedan učenik u razredu nije znao – lakše im je u tražilicu upisati francuska zastava i zapamtiti da su nam boje na zastavi iste nego bolje upoznati mjesto u kojem žive.

Takvih je tema u sadržajima prirode i društva puno. Najnovija je da jazavac spava zimski san. Na to su djeca rekla da su možda vidjela jazavca u ZOO-u ili njegovu fotografiju u knjizi. Nažalost, u udžbenicima prirode i društva ne piše da kukci, žabe i zmije spavaju zimski san – ono što mogu vidjeti, mogu primijetiti i čemu ih uči iskustvo.  Nadalje, mjesto u kojem se nalazi naša škola poznato je po crnim vjevericama. Učimo (iz udžbenika) da spavaju zimski san, a one veselo skakuću po našoj prozorskoj dasci i uveseljavaju nas, čak nam znaju kucati po prozoru…

Stalno imamo isti problem – sadržaji u udžbeniku nisu u skladu sa stvarnim životom.

Da ne ostane samo na prvom razredu, navest ću primjer i iz drugog razreda – nastavna tema Jesen u zavičaju.

KLJUČNI POJMOVI­­: jesen, promjene u prirodi

OBRAZOVNA POSTIGNUĆA­: uočiti glavna vremenska obilježja jeseni u zavičaju

TEMELJNE KOMPETENCIJE:

  • kompetencija komunikacije na materinskom jeziku: učenici će navesti činjenice i izraziti misli i osjećaje povezane s promjenama u prirodi i vremenskim prilikama ujesen u govornom i pisanom obliku; bit će sposobni odabrati ključne informacije o vremenskim obilježjima jeseni i integrirati ih u razgovor i pripovijedanje o promjenama u prirodi
  • temeljne kompetencije u prirodoslovlju: učenici će rastumačiti temeljne prirodne zakonitosti i navesti pojmove povezane s promjenama u prirodi i glavnim vremenskim obilježjima jeseni; kod učenika će se razviti interes za prirodoslovna pitanja i razumijevanje promjena u okolišu
  • kompetencija učenja – učiti kako učiti: učenici će učinkovito upravljati vremenom u procesu učenja i informacijama o promjenama u prirodi i glavnim vremenskim obilježjima jeseni i biti sposobni organizirati vlastito učenje; razvit će pozitivan stav i radoznalost u traženju mogućnosti učenja i primjene naučenoga u različitim životnim situacijama povezanim s jesenskim promjenama u prirodi.

CILJ NASTAVNE JEDINICE:

  • uočiti, opisati i objasniti glavna vremenska obilježja jeseni u zavičaju.

Šećemo dvorištem škole, uočavamo bitna obilježja jeseni i fotografiramo ih. U susjednim dvorištima raste mnogo voćaka i djeca zorno primjećuju da su jabuka, kruška, šljiva i trešnja listopadno drveće jer gube lišće. Čak i skupljamo to lišće, odnosno učimo u stvarnosti.

Međutim, prije provjere učenici uče iz udžbenika u kojem se ne spominje ono što su vidjeli i doživjeli, ali se u njemu nalaze fotografije  jasena, hrasta i bukve. Zbunjeni roditelji pitaju me: „Učiteljice, što oni moraju znati: sadržaj udžbenika ili ono što ste im Vi pokazali? Nemamo šume u blizini, živimo u gradu, a i mi ne bismo prepoznali jasen. Što da radimo, učiteljice?” 

Držim da nam treba revizija sadržaja. Imamo problem, a to nisu nove generacije djece. To su autori udžbenika koji nemaju puno veze sa stvarnim životom i traže uzore u stranim udžbenicima.

Učenici i roditelji su zbunjeni. Kako je tek učiteljima? Umjesto da od 1. razreda krenemo od primjećivanja i učenja onoga što je oko nas i to znanje proširujemo, učimo neke nepotrebne sadžaje, to jest preskačemo ono što nam je pred nosom (voćke ujesen).

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/  | UHURN Zvono

...........

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige. 

Vezani članci
Školski portal: Prodajem Pinokija

Prodajem Pinokija

U ovoj drugoj, gudačkoj, ništa im se ne da, sve…

Školski portal: Učiteljica koja je kolegama blizu i na daljinu

Učiteljica koja je kolegama blizu i na daljinu

Svi koji znaju Sandru ili prate njezin rad znaju s…

Školski portal: Malo edukacije (3. dio)

Malo edukacije (3. dio)

U suradnji sa svojim pripravnicama Lanom Jager i Nevenom Petrović…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…