Dnevnik jednog odrastanja

DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA

Kritičko mišljenje

ponedjeljak, 12. veljače 2018.

Kolumna "Imamo problem, a to je priroda i društvo" izazvala je veliko zanimanje čitatelja. U toj je kolumni predmet Priroda i društvo zapravo poslužio samo kao primjer novog trenda u nastavi – učenje bespotrebnih ...

Kritičko mišljenje

… činjenica i primjera koji učenicima mogu biti korisni ako se prijave za sudjelovanje na nekom televizijskom kvizu znanja. Međutim, istodobno se govori da bi cilj kurikularne reforme trebao biti povezivanje znanja s kompetencijama koje će učenici steći, odnosno da stečena znanja i kompetencije mogu primijeniti u stvarnom životu.

  • Zavaravamo li sami sebe na taj način?

U ovoj će mi kolumni kao primjeri (naglašavam da su to samo primjeri da biste uočili u čemu je pravi problem) poslužiti predmeti koji u svom nazivlju imaju riječ kultura, zatim GOO i različite vrste vjeronauka.

Glavna je svrha tih predmeta ista – razvoj mladog čovjeka koji će znati djelovati u zajednici, biti kulturan, imati osnovna znanja (u GOO-u je to nazvano usvajanjem ishoda) o tome kako komunicirati, kako prihvatiti tuđe/drukčije mišljenje itd.

Međutim, ako pogledate oko sebe, shvatit ćete da su današnji osamnaestogodišnjaci o svemu tome učili na spomenutim nastavnim predmetima od prvog razreda osnovne škole. Jesmo li dobili nove generacije mladih empatičnih ljudi – ljudi koji pomognu, pristojno komuniciraju, koji posjećuju izložbe i idu na koncerte u KD Vatroslava Lisinskog? Naravno, ne trebate me hvatati za svako slovo – ne mislim da su svi mladi ljudi takvi.

Moje je pitanje retoričko. Mi (prosvjetni djelatnici) pišemo u pripreme da ćemo u učenika razviti određene kompetencije i postići određene ishode. Međutim, odgajamo/obrazujemo li bolje i kvalitetnije ljude u odnosu na dvadesetak godina prije, odnosno kad nismo imali današnje kompetencije i ishode? Je li to puko nabrajanje dovelo do pozitivnog pomaka u društvu? Naslućujete li odgovor?

Naravno da nije. Nažalost, papir trpi sve – što mi više govorimo i  „lickamo“ pripreme, to su ti mladi ljudi zatvoreniji. Što im je više toga nametnuto, to se u njima budi veći poriv da naprave suprotno od onoga što od njih tražimo.

Znači li to da treba odustati ? Naravno da ne, ali treba trestistablo“ raznih učiteljskih fakulteta da hitno provedu istraživanje, to jest dubinsko „snimanje“ o tome što je stvarnost, što učenici (u današnje vrijeme) trebaju znati, što im je potrebno za život u ovom društvu te koje metode primijeniti u njihovu obrazovanju.

Zatim treba usporediti izlazne rezultate. Moramo sami sebi priznati što nam je važnije – da taj mladi čovjek stekne znanja i vještine potrebne za život ili da nauči koja je prosječna plaća u Argentini te koje se rude  i u kojoj količini nalaze u Južnoj Africi.

  

Treba se spustiti u „bazu“. Stalno to pišem. Znate li u kojem trenutku fakultetski profesori obrate pozornost na osnovno i srednje školstvo? Samo onda kad njihova djeca krenu u školu. To je jako, jako loše jer vlastita djeca nisu objektivno mjerilo stanja u školstvu.

Nerijetko se događa da nam se svima sudi na temelju jednog primjera. I to javno. Ako je učiteljica, prema iskazu djeteta, pred pločom učeniku rekla: „To treba naučiti kod kuće“, sutra će šokirana majka na različitim portalima objaviti „svoju istinu“ i dati svoj sud o učiteljici, hrvatskom školstvu te će drvljem i kamenjem napasti sve oko sebe. Onda tu vijest preuzimaju drugi portali i razvlače priču sve dok učiteljica ne ode na bolovanje ili pokloni peticu za neznanje.

Moja starija kći me nedavno upoznala s načinom na koji studenti uspješno polažu ispite. To izgleda otprilike ovako: uče primjere iz skripti, knjiga, predavanja od slova do slova (tako se traži na fakultetu). Čak i zareze pamte. Na ispitu (ili kolokviju) važno je prvih deset rečenica napisati od slova do slova kao što piše u skripti/knjizi. Nakon položenog ispita, prema njezinim riječima, rade delete (brisanje) tih stvari iz glave. Dakle, sve je naučeno samo privremeno, znanje je reproducirano bez razumijevanja i zatim ga se briše. Ako mislite da jedino ona tako radi, razgovarajte s uspješnim studentima i čut ćete istu priču.

Zašto? Moja kći kaže da joj znanje o tome  kako se ocjenjuje u Čileu ili kako izgledaju pisane provjere u Argentini neće puno pomoći u njezinu radu, ali da se na ispitu to traži (od slova do slova). Nabubaj – reproduciraj – obriši, tako to oni zovu.

Ima i jedan pozitivan primjer – razredna se nastava još uvijek dobro snalazi u tom moru činjenica i svatko od nas prosuđuje koliko duboko treba u nj zaroniti i koliko učenike nešto zanima. Što se događa od petog razred nadalje najbolje znaju učenici i roditelji. Na nama je da oplemenimo i kritički razmišljamo o onom području u kojem smo stručnjaci.

….

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/  | UHURN Zvono

...........

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.

 ..................

DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA > Imamo problem, a to je priroda i društvo > kolumna je objavljena  22. siječnja 2018. 

 

Vezani članci
Školski portal: Prodajem Pinokija

Prodajem Pinokija

U ovoj drugoj, gudačkoj, ništa im se ne da, sve…

Školski portal: Učiteljica koja je kolegama blizu i na daljinu

Učiteljica koja je kolegama blizu i na daljinu

Svi koji znaju Sandru ili prate njezin rad znaju s…

Školski portal: Malo edukacije (3. dio)

Malo edukacije (3. dio)

U suradnji sa svojim pripravnicama Lanom Jager i Nevenom Petrović…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…