SANDRINA UČIONICA
Malo edukacije [1. dio]
U ovim ćemo ljetnim danima proći takozvanim ljetnim temama, o kojima ću pisati u sljedeća tri nastavka o primjeni tehnologije (zbog čega "za” i „protiv”), u drugom dijelu prikazat ću vam neke novitete, uputiti vas na stranice…
… na kojima možete pronaći sadržaje za samoučenje, a u trećem nastavku prikazat ću vam kako već međusobno dijelimo znanje, potičemo u nekom školskom „online networkingu” (uopće ne znam koje bih riječi upotrijebila).
Nismo svi na jednakome stupnju usvojenosti računalnih vještina i zapravo nismo svjesni da računalo (i to jako) nosimo u džepu ili torbici. S druge strane jako nam smeta ako učenici imaju telefon u svome džepu ili torbi. Mnogi se odavno „pametnim telefonom” ne koriste da bi telefonirali. Kad ste posljednji put proveli više od deset minuta pričajući s nekime telefonski?
Sve to trebamo imati na umu kad se opiremo današnjim tehnološkim mogućnostima ili ih prihvaćamo bez razmišljanja.
Jer, nama „pametni telefon” služi za interakcije na društvenim mrežama, objavljivanje i uređivanje slika, interakciju s nekim koga nismo dugo vidjeli ili čuli. Moramo isto tako razmisliti o strategijama kojima pluseve zbog kojih mi koristimo pametne telefone; te pluseve pretvorimo i u školske pluseve; tada tehnologija postaje poticajno okruženje u našim učionicama.
Naime, svaki učenik gleda tu istu sliku u svome domu, gleda kako roditelji gledaju u ekran, a ne slušaju njega, pa i on se sam odvaja u taj svoj svijet.
Negativnost toga bila bi zatvaranje u „vlastiti svijet” (u literaturi se upotrebljava riječ bubble odnosno mjehurić), gdje na društvenim mrežama uvijek možete pronaći istomišljenike, možete se zatvoriti i pratiti teme koje vas zanimaju i na taj način svijet tehnologije postaje važniji nego komunikacija.
- Zašto je važno pratiti svoje učenike i biti ukorak s njima?!
Ako se promišljeno primjenjuju, tehnološka rješenja povećat će produktivnost, odgovornost i učinkovitost u učionici.
Zato je potrebno prije uvođenja tehnologije odrediti SVRHU određene primjene.
Koristimo li se najnovijom igrifikacijom da se njome igraju roditelji ili želimo pohvalu prosvjetne zajednice? (Malo razmislite o ovome pitanju.)
1. UHVATITE SE U KOŠTAC S PROMJENAMA
- Prepoznajte da je promjena psihološki proces.
- Promjena kod ljudi često izaziva strah (ne žele iz sigurnog okruženja, što ako pogriješe), a učenici će različito reagirati (i pozitivno i negativno) na postupak usvajanja novoga, uvježbavanje ili provjeravanje na drukčiji način (većina će reći da nema na čemu napraviti zadatak.)
- Generacijske će se razlike smanjiti, dosadašnje iskustvo (pozitivno i negativno) s drugim spoznajama, podrška kolega i pristup obrazovanju i resursima mogu utjecati na učinkovitost upravljanja promjenom i na lakše snalaženje u novome (otkrit ćete sasvim novi svijet, nove ljude).
2. STVARAJTE S UČENICIMA, PITAJTE IH KAKO BI ONI PROMIJENILI PRISTUP NEKOJ TEMI
U timovima u kojima trenutačno radim većinom su kolegice koje su tek diplomirale prije godinu ili dvije. Treba ih poslušati i njihove ideje oblikovati, pitati, zajedno tražiti i istražiti. Posao mentora danas nije sve pokazati, on upućuje, ali uči sa svojim pripravnikom, jer se sve oko nas mijenja i mnogo toga nema u knjigama. Mentor mora postojati, on je tu da promisli i svojim iskustvom daje okvirni nacrt, da sasluša kad je teško, ponudi savjet, ali mora čuti i drugu stranu.
- Zašto ne slušamo učenike u razredu?
Odgovori mojih učenika: Što je to miš i čemu služi? Znamo što je tablet, ali računala nemamo (tata ima poslovno prijenosno računalo). Svi imamo „pametne telefone” (djeca putnici), roditelji nam dopuštaju da se njima koristimo sat ili dva pa čekamo da oni zaspu. Zato je potrebno neke osnove informatičke pismenosti s djecom raditi od prvog razreda, nekad je RAZGOVOR važniji od najsuvremenijih igrica.
3. PROSLAVITE USPJEH
Uvijek proslavite uspjeh s učenicima, istaknite ga, budite ponosni na sve korake (bili opremljeni tehnologijom ili ne, stvar je u razmišljanju).
Zabavna natjecanja služe za poticanje razmjene znanja i prijateljske konkurencije, neka se učenici natječu sa susjednim razredom, jasno im iznesite SVRHU nekog projekta i pustite ih neko vrijeme da sami stvaraju sadržaj.
Vaše razredne uspjehe podržat će i roditelji i truditi se vaš pozitivni primjer istaknuti prijateljima, kumovima, susjedima i na taj način postajemo transparentni u sustavu, ne priča se o nama kao o neradnicima već gradimo pozitivnu priču…
4. PUT UČENJA NOVIH VJEŠTINA I SADRŽAJA
✿ ANALIZIRATI:
postojeće sadržaje i izvore. Nemojte očekivati da ćete odmah postati stručnjak. Koristite se postojećim izvorima. Pročitajte, usporedite i razmislite kako biste to primijenili u svojoj učionici…
✿ STVORITI [SLIČNO]:
većina materijala može se upotrijebiti (ima oznaku dijeljenja), pa bi prvi korak bio da u učionici isprobate već objavljen materijal i vidite koliko se promijenila dinamika i ozračje u razredu nakon nekoga kviza. Potom nacrt/skicu nekog materijala doradite za svoj razred.
✿ SAČUVATI:
kada naiđete na nešto zanimljivo zabilježite tu stranicu ili imajte bilježnicu u koju ćete zabilježiti ideju, rečenicu koja vas je potaknula ili mjesto gdje možete naučiti napraviti isto…
✿ PRIMIJENITI:
recimo da ste ovog ljeta svladali kako izraditi kviz asocijacija u PowerPointu. Pokušajte razmisliti gdje biste sve te NOVE spoznaje mogli primijeniti i koja bi bila SVRHA te primjene.
✿ PROCIJENITI:
Iskustvo vam govori je li to bilo dobro ili tek gubljenje vremena (često čujem tu rečenicu na svojim predavanjima ‒ čovjek koji nešto odmah odbija, novost doživljava kao gubljenje vremena), stoga moramo sami procijeniti čime ćemo se koristiti u radu i na koji način.
Sve je na vama, nema straha…
…………………….
Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja ■ Moj web https://xn--sandrinauionica-z3b.weebly.com/ ■ Razredna stranica 3. B https://sites.google.com/view/svetanedelja3b/ ■ Webučionica web alati za rad u nastavi https://webucionica.weebly.com/ ■
..........
Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige