Kako motivirati učenike

NAJBOLJI SMO JER VIŠE I BOLJE TRENIRAMO. [IVICA KOSTELIĆ]

Genij se ne rađa, nego stvara

utorak, 29. studenoga 2016.

Moram pronaći obrazovanu ženu koja će mi pomoći da na našoj vlastitoj djeci dokažemo da se geniji ne rađaju, nego stvaraju – odlučio je mađarski pedagog László Polgár. I pronašao je takvu ženu, oženio je, dobili su tri kćeri i stvorili od njih genije.

Genij se ne rađa, nego stvara

Odlučili su  da djevojčice neće dati u školu, da će ih sami odgajati i da će od njih napraviti šahovske genije.  Polgár je sasvim prosječno igrao šah, a njegova žena o šahu nije imala ni pojma. Zašto su odabrali baš šah?  Polgár je to objasnio ovako: „Da smo odabrali stvoriti od kćeri genijalne umjetnice, ljudi bi raspravljali jesu li njihova djela doista svjetska klasa ili nisu. Uspjeh u šahu, međutim, objektivan je lako mjerljiv. Zato smo odabrali šah.“   Polgári su uspjeli u svome naumu: sve  su tri kćeri postale velemajstorice i najbolje šahistice svijeta, a najmlađa (Judith) proglašena je najboljom šahisticom svih vremena.  „Neopisivo me nerviralo kad su mi nakon pobjeda mojih kćeri prilazili drugi roditelji i čestitali mi na tako bistroj i talentiranoj djeci. Bistrina i talent ne stvaraju genija, genija stvara vježba i poticajno okruženje“. Treći čarobni sastojak u stvaranju genija nije odao Polgár, nego njegove kćeri:Nisu nas prisiljavali da igramo šah. Samo su učinili da smo fascinirane šahom. Strastveno fascinirane... u svim sobama su bile knjige o šahu, zidovi prekriveni prikazima velikih otvaranja i zanimljivih šahovskih problema, šah je bio naša avantura,  čarobni svijet u kojem smo obožavale živjeti.“

Tu strastvenu fascinaciju šahom osjetit ćete u videu Susan Polgár (najstarija sestra), koja danas vodi svoju šahovsku školu u New Yorku. Video je divan primjer kako nekoga zaljubiti u to što ga poučavaš, uvući u avanturu, stvoriti čaroliju i navesti ga da zamišlja, razmišlja, planira, kombinira...

Svi možemo biti uspješni u onome čime se bavimo dajemo li prednost trudu, a ne urođenim sposobnostima. Neuroznanstvenici imaju vrlo uvjerljive dokaze o djelotvonome utjecaju vježbanja na razvoj našega mozga. I psiholozi imaju svoje dokaze. Jedan od najpoznatijih testova kojima su nastojali otkriti tajnu genijalnosti sestara  Polgár bio je onaj u kojem su Judith (najmlađu sestru) zamolili da na 3 sekunde pogleda ploču ispunjenu šahovskim figurama i zapamti sve figure i njihov razmještaj. Uspjela je svaki put kad su figure bile namještene u neke strateške pozicije. Međutim,  nije joj uspjelo zapamtiti njihove pozicije kad su figure bile nasumice razmještene na ploči. Iz svega toga, izvukli su zaključke o finoj razlici u načinu ponašanja i razmišljanja na putu dugogodišnjeg marljivoga vježbanja kojim prosječno dijete postaje genijalac.

Priča o obitelji Kostelić slična je po mnogočemu priči o Polgárima. I Ante Kostelić bio je uvjeren da snažnim i pravilnim treningom od svoje djece može stvoriti svjetske prvake. Izračunao je da njegova djeca (da bi izrasli u skijaške genijalce) moraju godišnje najmanje 200 dana trenirati na snijegu. Budući da nije imao novaca za smještaj u hotelima na skijalištima, cijela je obitelj noćima spavala u snijegu na minus 20 kako bi djeca danju mogla trenirati.

I opet su ista tri sastojka dovela do uspjeha: poticajno (obiteljsko)okruženje i strast koja je djecu iznutra motivirala da uporno i marljivo vježbaju, koja je Janici i Ivici pomogla da se natječu i pobjeđuju čak i onda kad su liječnici bili sasvim sigurni da to zbog teških ozljeda i kompliciranih operacija više nije moguće.

U svakome od nas postoji neki naš lutalački i neki naš sjedilački dio. Onaj lutalački čezne za avanturom, radoznao je, neovisan, iskustven, intuitivan, okretan i kreativan, a pokreću ga strasti i emocije, izvori naše unutarnje motivacije. Onaj sjedilački dio nas čezne za redom, za pravilima, sigurnošću, racionalan je, oslanja se na naučena znanja i vještine. Taj je dio nas izvanjski motiviran. 

Najvažniji posao učitelja koji želi odgojiti genija jest paziti na ravnotežu: potaknuti u jednakoj mjeri oba učenikova dijela. Pritom mora budno paziti da ne zarobi lutalicu, a da istovremeno onog sjedilački raspoloženoga lukavstvom namami iz zone sigurnosti u avanturu. I to je zapravo to: kad se i lutalica i sjedilac u nama probude i udruže, nema toga što ne možemo učiniti... dakako, ako dovoljno vježbamo i ne odustanemo prerano.

Dobra je vijest: U svakome od nas čuči genijalac. Tri loše vijesti su: Nema nabrzaka. Nema kratica. Nije lako.

Piše: Dinka JURIČIĆ

 

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…