Kako motivirati učenike

NEZRELOST JE NESPOSOBNOST KORIŠTENJA INTELIGENCIJE BEZ TUĐEG VODSTVA. [ KANT ]

Ili znaš, ili muljaš

petak, 9. veljače 2018.

Ima raznih vrsta zlostavljanja. O nekima se stalno priča, neke se stidljivo spominje, ali ima i jedno zlostavljanje o koje se gotovo uvijek šuti: intelektualno zlostavljanje. Kad smo prisiljeni slušati kako netko uporno davi…

Ili znaš, ili muljaš

… svojim izlaganjem, vrijeđajući nas svojim neznanjem,  nepripremljenošću, improviziranjem, besmislicama, izmišljotinama, frazetinama koje prodaje...

Profesor Tomislav Ladan jednom nas je zgodom nasmijao tablicom koju je sastavio neki njegov kolega lingvist želeći pokazati kako se glupost i besmislice lako prodaju, ako su dobro zapakirane. U toj je tablici četrdeset fraza razvrstano u četiri stupca i raspoređeno u 10 redova. Kombinirajući po jednu frazu iz svakog stupca (svejedno iz kojeg reda je uzeta) može se sastaviti golema količna sasvim gramatički ispravnih rečenica s kojima je naizgled sve u redu i koje naizgled nešto znače. Pokušajte se poigrati:

 

Poigrate li se, dakle, dobit ćete golemu količinu prividno mudrozvučećih rečenica birokratskoga štiha kojima možete (uz sasvim male preinake i malo spretnosti ) sastaviti cijeli trosatni govor. Zapravo, što je govor duži, veća je vjerojatnost da je koncipiran baš prema ovom modelu!

Elementarna je komunikacijska pristojnost da to što želimo reći kažemo kratko, jednostavno i jasno. Onaj tko nadugačko i naširoko raspreda nešto što se sasvim lijepo moglo lijepo objasniti u tri minute – zlostavljač je...

Eh, sad... da bi čovjek mogao nešto reći kratko, jednostavno i jasno, nužno je ne samo da vlada sadržajem koji želi prenijeti, nego da ga je u stanju objasniti svojim, a ne tuđim riječima. Naime, ponavljanjem tuđih misli  i kombiniranjem tuđih riječi (kao u onom gore primjeru), dokazujemo da smo nešto zapamtili, da nešto „znamo“, da smo „pametni“...  Ali  to ne mora istovremeno značiti da uistinu i razumijemo to o čemu govorimo. Onaj tko razumije koncept onoga o čemu govori, taj će se pobrinuti da pronađe i  ponudi objašnjenje u nekoliko poteza, pomoću neke usporedbe, analogije, slike...

Doista nema koncepta koji se ne može objasniti jednostavno. Ne vjerujete? Ne vjerujete, na primjer, da se koncept fizikalnoga zakona očuvanja kutne količine gibanja može jednostavno objasniti tako da ga i shvati i predškolsko dijete? Fizičarka Helen Czerski uvjerit će vas da se ipak može... i to pomoću običnog malog pokusa s jednim kuhanim i jednim nekuhanim jajetom.

 Put do kratkog, jednostavnog i jasnog govorenja prilično je dug: Prva je pretpostavka da ti je to o čemu ćeš govoriti kristalno jasno. Ako jest, onda moraš krenuti u nemilosrdno rezanje i odbacivanje svega što je suvišno. Onda to strukturiraš, oprimjeriš, ubaciš malo začina kojima ćeš motivirati one koji te slušaju... Zvuči jednostavno, ali traži vrhunsku komunikacijsku potkovanost, zar ne?

A sad dolazimo do situacije da je netko genijalan matematičar, kemičar, fizičar, da odlično pripremi predavanje, a učenici svejedno (tvrde da) ne razumiju. Što tada?

Zaboravite rečenicu Oni to ne mogu razumjeti! To je tipična zlostavljačka rečenica kojom se krivnja prebacuje na žrtvu. Prava je istina: Ja to ne znam objasniti tako da oni to mogu razumjeti! Tom spoznajom počinje rješenje problema, naime današnji učitelji nisu sami. Imaju neopisivo moćnog saveznika: internet.

Youtube je pun genijalnih stručnjaka zanesenjaka s vodećih svjetskih sveučilišta koji šarmantno jednostavno objašnjavaju i najzaguljenije koncepte. Ne moram JA moći jednostavno objasniti, ali moram znati svojim učenicima ponuditi POVEZNICU  na kojoj će im to što treba jednostavno objasniti – objasniti netko drugi. I to je OK! Učitelj ne mora biti Katica za sve. Samo mora biti KUSTOS koji će odabirući i usmjeravajući na ono najbolje... pomoći učenicima da sami obave sve ostalo.

Piše: Dinka JURIČIĆ

Vezani članci
Školski portal: Rastemo iz dana u dan!

Rastemo iz dana u dan!

O projektu „Webučionica“ pisala sam nekoliko puta: 1. dio −…

Školski portal: Moja matematika

Moja matematika

PRVA PRIČA Svi znate bajku Tri praščića braće Grimm. U…

Školski portal: U razredu

U razredu

... što je učionica izgubila onu toplinu kojom zrači dok…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…