Kako motivirati učenike

GOVOR BI TREBAO BITI POPUT ŽENSKE SUKNJE: DOVOLJNO DUGAČAK DA BI POKRIO TEMU, A DOVOLJNO KRATAK DA BI BILO ZANIMLJIVO. W. CHURCHILL

Jednominutni govor

petak, 20. travnja 2018.

Već više od dvije i pol tisuće godina jednominutni se govor smatra vrhuncem govorništva. Nažalost, svjedoci smo da ta mnogi naši javni govornici još uvijek ne znaju za to.

Jednominutni govor

Oni iz nekog čudnog razloga vjeruju da su vrhunac govorništva opako predugački govori u kojima i govornik i slušatelji povremeno od dosade zadrijemaju.

Jednominutni govor je čvrsto strukturirani govornički oblik, a ne bilo kakvo govorenje natempirano da traje šezdeset sekundi.  Pri njegovu sastavljanju treba dobro istražiti, promisliti, odvagati, odabrati i izdvojiti ono najbitnije o nekoj temi. Zatim to treba složiti tako da bude kratko, zanimljivo i uvjerljivo te na kraju izreći tako da slušateljima bude užitak slušati i da ostavi traga u njima.          

Struktura jednominutnoga govora vrlo je jednostavna. Ima uvod, središnji dio i zaključak. Ali ne bilo kakav uvod, ne bilo kakav središnji dio i ne bilo kakav zaključak.

Uvod

Smisao je uvoda pridobiti slušateljevu pozornost, zainteresirati ih i za sebe kao govornika i za temu o kojoj ćemo govoriti. Dobri govornici počinju neobičnim uvodom, nasmiju publiku, natjeraju je da se zamisli, nečim je oduševe, najave joj da će govor ponuditi rješenje za neki njihov problem, da će im slušanje govora biti iznimno korisno... Zato je početak planiranja govora razmišljanje o sugovorniku ili publici kojoj namjeravamo govoriti: Komu se obraćam? Moram znati što ljude kojima ću govoriti zapravo zanima kako bih mogla smisliti način da u njima potaknem želju da me slušaju... Ne uspijemo li uvodom motivirati ljude da nas slušaju, govor će vrlo vjerojatno biti neuspješan.

U uvodnome se dijelu jednominutnoga govora najavljuju tri glavne tvrdnje kojima ćemo prikazati svoju središnju misao.

Središnji dio

Sadržaj središnjega dijela jednominutnog govora sažeto je iznošenje središnje misli izborom triju tematski povezanih glavnih tvrdnja, njihovih potkrjepa ili primjera kojima ih objašnjavamo:

ZAKLJUČAK

Zaključni dio govora zaključno je sažimanje triju tvrdnji kojima smo objasnili svoju središnju misao, ali to mu nije osnovna uloga. Osnovna mu je uloga poziv, poticanje na slušatelja na neku aktivnost, neko djelovanje, promjenu stava, načina razmišljanja ili ponašanja.Zato  završni dio govora ne smije biti samo suhi sažetak. Govor pamtljivim i dojmljivim sažetkom mora još dugo odzvanjati u sluašateljevu sjećanju i motivirati ga da se odazove onome na što smo ga govorom pozvali.

Pripremanje govora tek je prvi dio posla. Jednako tako važan drugi dio posla je izvedba govora pred sugovornikom ili publikom. I za to postoji nekoliko pravila i dobrih savjeta.

            

Možda se pitate kakve veze ima jednominutni govor s motiviranjem učenika, krovnom temom ove kolumne. Ima, dakako: navikavajući ih da nauče suvislo, artikulirano i uvjerljivo iznositi svoje misli, motiviramo ih da razvijaju svoje izvrsnosti. Trudimo se da jednoga dana kad odu od nas kao životnu poputbinu ponesu Senekinu misao: Da bi bio dobar, nije dovoljno samo da budeš bolji od najgoreg.

Vezani članci
Školski portal: Rastemo iz dana u dan!

Rastemo iz dana u dan!

O projektu „Webučionica“ pisala sam nekoliko puta: 1. dio −…

Školski portal: Moja matematika

Moja matematika

PRVA PRIČA Svi znate bajku Tri praščića braće Grimm. U…

Školski portal: U razredu

U razredu

... što je učionica izgubila onu toplinu kojom zrači dok…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…