Kako motivirati učenike

PREOBILJE PODATAKA SMANJUJE MOĆ RASUĐIVANJA

Muke s preobiljem

petak, 28. rujna 2018.

Živimo u vrijeme preobilja informacija, preobilja teorija, dokaza, istina, ideja, stručnjaka i samozvanih stručnjaka, proroka, preobilja isključivih mišljenja…

Muke s preobiljem

Preobilje informacija ima svoju dobru stranu: neurolozi tvrde da internetom omogućena laka dostupnost informacija izaziva ovisnost – samo još jedan klik miša do neke još važnije, još zanimljivije informacije, još nekog otkrića, popunjavanje još jedne rupe u znanju… Dopamin skače do neba! Nažalost, preobilje informacija, vele neurolozi, ima i svoju lošu stranu: postajemo površniji.

Brzina kojom gutamo informacije ne ostavlja vremena za promišljanje, uživljavanje, empatiju.

Nasjedamo neprovjerenim informacijama, lažnim vijestima, demagogiji… Iz šume informacija nesvjesno odabiremo  one s kojima rezoniramo i umjesto da o njima kritički razmišljamo – vjerujemo.

I umjesto da dijalogom bistrimo i oštrimo, monolozima branimo svoje vjerovanje na isti način odabranim informacijama koje smo prikupili kao dokaze…

Nemamo vremena usustavljivati informacije, praviti velike sinteze. Skloniji smo se prikloniti nekoj koja nam zvuči uvjerljivo.

Zamislite učitelja nekog od STEM predmeta koji svojim učenicima kaže „ Ja vjerujem da je Zemlja ravna ploča (ili Ja ne vjerujem u evoluciju). Objasnit ću  vam zašto ne vjerujem. U udžbeniku, međutim, imate drukčiju teoriju. Kad čujete moje argumente, proučite i one iz udžbenika da možemo debatirati!“ ja bih pljeskala takvom učitelju i obožavala bih njegove satove.

Ali to ne znači da bi svi bili jednako oduševljeni: neke bi vjerojatno nerviralo gubljenje vremena i energije na debatiranje, radije bi samo zapamtili ono što je za ocjenu.

Sad dolazimo do vrlo zanimljive hipotetičke situacije: STEM učitelj koji vjeruje da je Zemlja ravna ploča i ne vjeruje u evoluciju… i kaže da mu ne treba udžbenik jer je cijeli internet njegov resurs.

Pronalazi na internetu preobilje materijala kojima može potkrijepiti svoje vjerovanje. A učenici nemaju udžbenik koji filtrira informacije prema nekim propisanim standardima i usustavljuje ih. Učitelj ima pravo vjerovati da je Zemlja ravna ploča i da je evolucija glupost. Ali učenik isto tako ima pravo znati dokazati da je Zemlja kugla i objasniti razvoj vrsta evolucijom.

Htjedoh reći: intenet je preobilje. Adrenalinska avantura. Svatko na internetu pronalazi upravo ono što traži i previđa upravo ono što ne želi vidjeti. Udžbenik je drugo: provjerena, probrana, pojašnjena i organizirana informacija. Što je količina informacija na internetu veća, veća će biti i važnost udžbenika.   

 

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…