Kako motivirati učenike

SAZNAT ĆEŠ, KOLIKO JE TO DOPUŠTENO SMRTNIKU, DA JE PRIRODA U SVEMU SLIČNA SAMOJ SEBI. [PLATON]

Opojni užitak otkrivanja

petak, 27. listopada 2017.

PAPIRNATO je znanje kad učeniku objasnimo što su Mjesečeve mijene (ili kad on to nauči iz udžbenika) pa nam izrecitira odgovor koji je zapamtio.

Opojni užitak otkrivanja

Učenikovo stvarno, kvalitetno znanje, međutim, počinje kad mu prestanem zadavati pitanja NAKON učenja, kad ZAPOČNEM  pitanjima i potaknem ga da sam pokuša pronaći odgovor. Umjesto da ga pitam što su Mjesečeve mijene, krenut ću od pitanja Zašto Mjesec ovaj tjedan izgleda drukčije nego prošli tjedan? i navesti ga da podigne pogled prema nebu. Većina učenika uopće neće pojma imati kako Mjesec izgleda ovaj tjedan, a još manje kako je izgledao prošli tjedan... jer ne obraćaju pozornost na to. A ideja STEM obrazovanja upravo je u tome da ih navedemo da obrate pozornost, da primijete, da se zapitaju, razmišljaju, pretpostavljaju...  da nauče metodologiju kojom će sami pronaći odgovore i riješavati probleme. STEM je, naime, obrazovanje za radoznalost koja vodi inovacijama.

Početak STEM obrazovanja je kad počnemo postavljati pitanja na koja učenik nema naučene odgovore koje sipa iz rukava. Na takva pitanja, dakako, uglavnom ne može odgovoriti na satu na kojem su postavljena jer treba vremena za razmišljanje, istraživanje... Zato je početak STEM obrazovanja u malim učeničkim STEM projektima.

Metodologija malih STEM projekata zapravo je inačica znanstvene metode. Učenik u njima polazi na strukturiranu avanturu otkrivanja. Vodič za strukturu načina razmišljanja u toj avanturi zadan je obrascem kojim ga navodimo da verbalizira pitanje od kojeg kreće, svoju pretpostavku o tome kako bi ga mogao riješiti, zatim da dizajnira pokus kojim će izmjeriti i potvrditi ispravnost (ili neispravnost) svoje pretpostavke, da promisli i o materijalu i o procedurama potrebnim za taj eksperiment, da prati što se događa, zapisuje svoja opažanja i nakon svega sam izvuče zaključak i o pitanju od kojeg je krenuo i o načinu na koji je došao do odgovora na njega. Ovo je primjer takvog obrasca:

 

Primjeri dobrih STEM pitanja od kojih bi učenik mogao krenuti u male istraživačke projekte su bezbrojni. Bitno je da uključuju osobno iskustvo koje učenik mora steći da bi papirnatim činjenicama udahnuo život te od njih izgradio praktično znanje kojim će dizajnirati rješenja za bilo koji problem. Što očekujemo od učenika u tim projektima? Da smisle način kako OTKRITI odgovor na problem, točnije: da SAMI smisle kako dizajnirati pokus kojim će IZMJERITI i na kraju dokumentirano potrkijepiti ono što budu ustvrdili.

Za ilustraciju, evo jednog primjera popisa dobrih pitanja za male projekte otkrivanja i istraživanja:

  1. Utječe li glazba na ponašanje životinja?
  2. Utječe li glazba na rast biljaka?
  3. Koji je najbolji način za usporavanje taljenja ledene kocke?
  4. Koji je najbolji način da rezano cvijeće najduže ostane svježe?
  5. Utječe li boja svjetlosti na brzinu rasta biljke?
  6. Na kojoj se vrsti hrane najbrže razvija plijesan? 
  7. Kako temperatura utječe na rast plijesni?
  8. Pomažu li kišne gliste bržem rastu biljaka? 
  9. Mogu li biljke rasti u loncima ako su okrenuti bočno ili naglavce?
  10. Kakav je učinak soli na temperaturu vrenja vode?
  11. Utječe li okus sladoleda na brzinu njegova taljenja? 
  12. Kako omjer količina sode bikarbone i octa utječu na visinu eksplozije tvoje makete vulkana?
  13. Utječe li površinska temperatura stakla na otiske prstiju?
  14. Kakav utjecaj ima temperatura na snagu različitih vrsta magneta?
  15. Kakav je učinak povećanog ili smanjenog kisika na rast biljaka?
  16. Utječe li duljina žice na jakost električne stuje u strujnom krugu?
  17. Utječe li debljina žice na jakost električne stuje u strujnom krugu?
  18. Utječe li duljina žice na jačinu elektromagneta?
  19. Kako temperatura utječe na magnet?
  20. Koji je materijal najbolji toplinski izolator?
  21. Koja vrsta filtera najbolje čisti onečišćenu vodu?
  22. S obzirom na istu količinu vode, kako veličina posude utječe na vrijeme potrebno za kuhanje?
  23. U kojim vrećicama možeš nositi teži teret: u papirnatima ili u plastičnima?
  24. Utječe li boja majice na količinu topline koju apsorbira?
  25. Što dulje ostaje svježe: organski ili neorganski plodovi?

Prvi poriv dobronamjernih učitelja bio bi da sad uz ta pitanja sastave set naputaka kako bi učenik znao što treba raditi. I to bi bila strašna pogreška. Dovoljno je da zna od kojeg problema kreće i da na kraju mora dokazati svoj odgovor pomoću pokusa koji je za to smislio i mjerenja koja je izvršio i dokumentirao.

Ako (u najboljoj namjeri) učeniku ponudimo odgovore, naputke, ako umjesto njega dizajniramo pokuse... time nećemo potaknuti njegovu radoznalost ni strast za otkrivanjem. Naprotiv! Samo ćemo mu oteti glavnu ulogu u avanturi istraživanja i otkrivanja. Nešto u čemu je mogao uživati, učiti o sebi i svijetu oko sebe, osjećati se pametnim što se nečega dosjetio i ponosnim što je nešto sam izumio... pretvorit ćemo u dosadan školski predmet koji se mora štrebati. I tako umjesto izumitelja i inovatora koji će promijeniti svijet obrazujemo – činovnike koji će učiniti sve što mogu da svijet ostane – isti.

Piše: Dinka JURIČIĆ

 

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…