UČENJE PRESTAJE KAD POVJERUJEŠ DA ZNAŠ
Priručni podsjetnik o vještinama razmišljanja
Sokrat je bio znamenit po tome što je učio ljude da se ne boje neznalica koje priznaju da ne znaju, jer takvi su ljudi otvoreni za učenje.
Upozoravao je, međutim, na one koji samo misle da znaju, ne propitkuju svoja znanja i nisu ih spremni nadograditi, usavršiti, produbiti, samo odmahnu rukom i kažu da nemaju što o nečemu učiti jer već sve o tome znaju.
Hm, hm... Jedno škakljivo pitanje: Kad ste s zadnji put ubili svoju znatiželju? Znatiželju ubijamo svaki put kad odmahnnemo rukom i nešto odbijemo poslušati/pročitati/pogledati/promisliti... smatrajući da iz toga nemamo što naučiti jer o toj temi znamo sve što nam treba. Ili još gore: kad odbijemo razmišljati o nečemu smatrajući se dovoljno bistrima i inteligentnima da to znamo i bez razmišljanja.
Jednu od najljepših priča o znatiželji kao ključu znanosti i o znanosti kao procesu učenja nije ispričao pedagog ni učitelj, ispričao ju je u svom TED govoru Kevin Jones – liječnik, znanstvenik koji je život posvetio proučavanju raka.
Velika je i česta zabluda da pametni ljudi znaju razmišljati i ne moraju učiti kako se razmišlja. Razmišljanje je vještina stečena učenjem i vježbom. Može je naučiti svatko komu je do toga stalo.
O čemu govorimo kad govorimo o vještinama razmišljanja?
PROCESIRANJE INFORMACIJE – prikupljanje informacija iz raznih izvora, odabir, razvrstavanje, uspoređivanje, usustavljivanje i organiziranje informacija, pohrana informacija.
PROMIŠLJANJE – uočavanje veza, razloga, stvaranje zaključaka dedukcijom, razmatranje o trenutnoj iskoristivnosti prikupljenih informacija ili dijelova informacija za rješavanje problema na kojem radimo, donošenje odgovornih (informiranih) odluka i prosudbi.
PROPITKIVANJE
Postavljanje relevantnih pitanja koja vode definiranje problema, vrijednosti informacije za rješenje problema; planiranje istraživanja za nalaženje novih potrebnih informacija i veza; predviđanje ishoda i posljedica planiranih rješenja; testiranje svojih zaključaka; i dorada (poboljšavanje) polazišnih ideja.
KREATIVNO RAZMIŠLJANJE
Razmišljanje o problemima za koje nemamo naučene odgovore pa se potrebno maštovito domisliti, iznjedriti mnoštvo novih ideja, drukčije povezati, organizirati, kombinirati, stvarati neobične pretpostavke; pokušavati bez straha od pogreške i od tuđih prosudbi; neopterećeno iznalaziti originalna rješenja.
PROCJENJIVANJE
Razvijanje kriterija da bi se moglo kvalitetno i samouvjereno prosuđivati istinitost, vrijednost i korisnost informacija, smislenost i vrijednost procedura, rješenja i uradaka; obvjektivno prosuditi svoje i tuđe postupke i ponašanja.
I što reći na kraju? Ništa. Samo se iskreno zapitati razvijamo li kod svojih učenika vještine razmišljanja. Ili, još bolje: Ako vještine razmišljanja postavimo kao željeni ishod poučavanja, kakve bismo sve zanimljive aktivnosti mogli smisliti da svoje učenika doista dovedemo do takvih ishoda?
Piše: Dinka JURIČIĆ