Kako motivirati učenike

TAJNA USREDOTOČENOSTI JE U ZAMUĆIVANJU

Stabiliziranje pozornosti

utorak, 30. svibnja 2017.

Kraj je godine, vani pripeklo, u učionici pakleno vruće, učenici nervozi, zuji kao u košnici. Ispitujete. Jedan učenik sve odgovara točno i tečno. Drugi zamuckuje, vrpolji se, odgovara u natuknicama.

Stabiliziranje pozornosti

Prvome date peticu. Drugome trojku jer vidite da dosta toga zna, ali niste sigurni koliko: zvuči nesigurno, odgovor mu je nestrukturiran...

U čemu je problem s tim dvjema ocjenama? U tome što zapravo niste ocijenili znanje, nego generičku kompetenciju.Prvi se učenik uspješno usredotočio na zadatak i u odgovaranju (rješavanju problema) nije ga omela ni vrućina, ni stres, ni buka u razredu. Drugome to nije uspjelo. A zna možda isto toliko koliko i prvi učenik ili čak i više. Nije li u tom slučaju trojka nepravedna i demotivirajuća ocjena? I jest i nije, zar ne? Naime, ocjenjujemo rezultate onoga što smo poučavali učenike. Poučavali smo ih gradivo i to moraju znati. Ali jesmo li ih poučavali i vještinu usredotočenost? Ako nismo, otkud nam pravo dopustiti da ona bude presudna pri ocjenjivanju znanja?

Usredotočenost, pozornost... obje riječi znače usmjeravanje psihičke aktivnosti na određeni sadržaj. Problemi nastaju kad ili nismo u stanju dovoljno dugo zadržati pozornost na nekom sadržaju ili kad ne možemo upravljati pozornošću prebacujući je s jednog sadržaja na drugi. Ostajemo na površini, ne uranjamo.

Usredotočenost je vještina, a svaka vještina zahtijeva vježbu. Današnja djeca razvila su multitasking - vještinu da odjednom rade sto stvari, uglavnom rutinskih. To je vještina raspršene pozornosti. Međutim, razvila su i vještinu koju je Mihaly Csikszentmihalyi nazvao flow, zaneseno oduševljenje, uranjanje, uživljavanje koje čovjeka obuzme kad radi ono što voli, na primjer satima i danima igra igrice na računalu i pritom zaboravi jesti, piti, spavati...  Nisu, dakle, naša djeca nesposobna usredotočiti se, samo ih treba naučiti da svoju usaredoočenost stabiliziraju i pri učenju i odgovaranju kao što je uspješno stabiliziraju dok rade ono što vole.

Tajna usredotočenosti kod učenja je u – zamućivanju. Kao na slici na početku ovoga članka: zamuti sve što nije bitno, fokusiraj se samo na ono što ti treba. Uoči veliku sliku, a onda se odmaknim, zamuti sve što je suvišno i usmjeri se samo na ono što je važno. Eto, u tome je problem s onim drugim učenikom na početku ove priče: u načinu razmišljanja i selektiranja. Ako se učeniku čini da je sve važno, ništa ne odbacuje, ništa ne isključuje, utapa se u moru detalja, nesiguran je i obeshraren: istovremeno balansira s prisjećanjem onoga što je naučio, prezentacijom toga te raznim vrstama buke u razredu i u samome sebi koje ga ometaju u prezentiranju. I rezultat je – nakon svog učenja i truda – trojka.

Kako naučiti učenike da zamute sve ono što ih ometa i usredotoče se na bitno? Jedan od načina koji će im pomoći usredotočiti kako bi naučili brže, kvalitetnije i bolje učiti jest često im zadavati da sami vade bilješke, sastavljaju podsjetnike, kvizove, postavljaju pitanja. Sve su to aktivnosti koje traže selekciju, odvajanje bitnog od nebitnoga i strukturiranje onoga što su izdvojili.

Odličan način da im pomognemo naučiti usredotočiti se na prezentaciju naučenoga jest da im često zadajemo da pripreme i pred razredom kao pred publikom održe jednominutni govor o nekoj temi iz gradiva. Dakle, umjesto da im na satu postavljamo pitanja, unaprijed im damo nekoliko pitanja kako bi ih kod kuće prostudirali i na svako pripremili odgovor u obliku jednominutnoga govora. Sad, dakle, više nije zadatak samo zapamtiti podatke koje treba znati, zadatak je jako proširen: pri sastavljanju govora moraju odabrati podatke da bi im govor bio informativan, moraju ih strukturirati tako da publika može lako pratiti, a u prezentaciji moraju biti zanimljivi i uvjerljivi. Odgovarajući kod kuće pripremljenim jednominutnim govorima učenici će se istovremeno naučiti nositi s ometanjima, primjedama, vrpoljenjima onih koji ih ne slušaju i kojima je dosadno. Vježbat će naučiti obraćati pozornost na povratne informacije koje im slušatelji na taj način šalju kako bi sljedeći puta svoj govor drukčije pripremili ili prezentirali. Vježbat će kako se nositi sa stresom i tremom. Kad jednom budu sigurni u svoj govor i u svoju prezentaciju – znat će zamutiti sve ono što ih ometa i fokusirati se samo na bitno.

Dug je put do toga. Naučiti se usredotoči (na ono što je važno) i zamuti (sve ono što ometa) jedna je od ključnih generičkih kompetencija. Nije urođena. Mora se razvijati uvježbavanjem kako slika koju šaljemo o sebi, svome znaju i vještinama ne bi bila nejasna, zbrčkana, pogrešna...

Dobar će učitelj poticati učenike da se nauče usredotočiti u učenju: da sami izdvajaju bitno i pitaju ono što ne razumiju. Ali dobar će učitelj pomoći učenicima i da na najbolji način prezentiraju ono što znaju: navest će ih da se usredotoče i na izvedbu; dobro se pripreme, budno prate reakcije na svoju prezentaciju (odgovaranje), uče iz toga. A sve ostalo i nebitno da – zamute.

Piše: Dinka JURIČIĆ

 

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…