Dnevnik jednog odrastanja

DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA

Reforma obrazovnog sustava [poljski primjer]

ponedjeljak, 4. prosinca 2017.

Prije nekoliko dana sasvim sam slučajno bila u društvu nekoliko kolegica iz europskih zemalja. Jedno od njihovih pitanja bilo je što bi se točno promijenilo u našem obrazovnom sustavu uvođenjem, odnosno provedbom reforme.

Reforma obrazovnog sustava [poljski primjer]

Iz perspektive učiteljice razredne nastave odgovorila sam da bi se vjerojatno verificiralo ono što ionako radim, a da o novostima o daljnjem tijeku obrazovanja nisam informirana.

Među nama je bila i Poljakinja Agnes koja nam je govorila o obrazovnoj reformi u Poljskoj koja je provedena potkraj 2016. godine. Dotad je poljsko obrazovanje (obvezno) obuhvaćalo tri razine (osnovna škola, srednja škola / strukovna škola, fakultet) i obveznu predškolu. Osnovna škola trajala je devet godina, a nakon šestog razreda djeca su se, s obzirom na svoj uspjeh, opredjeljivala za teža usmjerenja u sedmom, osmom i devetom razredu ili za neki od zanata.

  • Pročitajte ovdje:

Primjer usporedbe dvaju školskih sustava

Završeni srednjoškolac potpuno je spreman za tržište rada ili za studij

Rekla je da je takav sustav bio na snazi od 2006. godine (kao i hrvatski HNOS).

Europska unija je 2016. godine proglasila Poljsku jednom od šest zemalja koje najviše ulažu u školstvo i ostvaruju najbolje rezultate u različitim međunarodnim testiranjima.

  • Pročitajte ovdje:

NAJUSPJEŠNIJE ZEMLJE NA OSNOVI MJERLJIVIH PARAMETARA

Dvadeset zemalja s najboljim obrazovnim sustavom u 2016.

Međutim, tržište rada nije bilo zadovoljno velikim brojem studenata, a malim brojem obrtničkih zanimanja jer je Poljska bila prisiljena uvoziti radnu snagu. Poljska je vlada 2016. godine, bez referenduma ili propisanog natječaja, uvela nov obrazovni sustav (vrlo sličan našem današnjem) s pojačanim smjerom za različita obrtnička zanimanja te pojačanim informatičkim kompetencijama.

Naravno da učitelji/profesori to nisu mirno prihvatili.

Sustav je promijenjen potkraj 2016. godine, pa sada obuhvaća osnovnu školu i dvije vrste srednje škole.

Kad sam upitala Agnes zašto su uveli promjene, a ostvarivali su tako dobre rezultate na međunarodnim testiranjima, samo je slegnula ramenima i rekla da se ne žali jer je zadovoljna plaćom i ima sve što joj je potrebno za rad. Također je rekla da je zajednički cilj svih Poljaka da što manje učenika odustaje od školovanja te da budu posve spremni za tržište rada.

S nama su bile i prijateljice koje ne rade u obrazovanju, stoga nisu razumjele o čemu razgovaramo, ali meni je taj razgovor bio iznimno važan iako sam ostala zatečena nekim informacijama.

U mnogočemu držimo korak s unutarnjom reformom: uočavamo potrebe učenika i znamo na koji je način najbolje raditi s njima. Naš sustav (osim deklarativno) ne prepoznaje darovite učenike. On se tobože jako brine o djeci s posebnim potrebama, a zapravo sve ovisi o pojedincu (učitelju) koji često nije kvalitetno obrazovan za neke od teškoća s kojima se susreće u radu s djecom. Na primjer, kolegica iz Slovenije rekla je da kod njih sva djeca koja dođu s područja na kojima se ne govori slovenskim jezikom automatski idu na dopunsku nastavu slovenskog jezika. Ne čekaju se dopuštenja različitih ministarstava, nego je to automatizirano. O povezanosti s vrtićem i načinu rada u odgojnim zanimanjima mogla bih napisati još jednu kolumnu s primjerima iz europskih zemalja (informatika u sedmom i osmom razredu, a odgoj je nešto što se posebno potiče…).

Učitelji iz europskih zemalja, barem oni koji su sudjelovali u tom razgovoru, prošli su neku vrstu edukacije o upotrebi IKT-a, a u Hrvatskoj edukacije organiziraju različite udruge, grupe korisnika ili nam, nažalost, preostaje da sami učimo.

Taj slučajan susret dokazao mi je da su, i bez velikih reformi, mnogi među nama proveli reformu u svojem razredu te da se educiraju sami. Isto tako, sami kupuju knjige, naprave za plastificiranje i ostala sredstva koja su potrebna za rad, a oni koji su u Saboru ne prepoznaju i ne cijene taj rad i trud.

Međutim, djeca su ta koja shvaćaju i cijene trud. Djeca su naša budućnost i za njih to sve radimo iako je katkad teško.

…………………….

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/  | UHURN Zvono

...........

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.

 

 

Vezani članci
Školski portal: Prodajem Pinokija

Prodajem Pinokija

U ovoj drugoj, gudačkoj, ništa im se ne da, sve…

Školski portal: Druga strana medalje

Druga strana medalje

Naime, dosta pojedinaca drži da mogu raspolagati našim slobodnim vremenom.…

Školski portal: Malo edukacije (3. dio)

Malo edukacije (3. dio)

U suradnji sa svojim pripravnicama Lanom Jager i Nevenom Petrović…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…