Kako motivirati učenike

DJECA VIŠE VIDE NEGO ŠTO ČUJU

Previše energije, premalo pozornosti…

petak, 12. listopada 2018.

Sva su ponašanja posljedice. Želimo li utjecati na promjenu nečijih ponašanja nema baš puno smisla ono što često radimo: pokušavamo suzbiti posljedice, a uzroke zanemarujemo.

Previše energije, premalo pozornosti…

Učenik nam je naporno aktivan na satu, radi pet stvari odjednom, na svaku se koncentrira krajnje površno, tek toliko da je ofrlje obavi, ni u jednu se ne udubljuje… Ili je pak trom, spor, postojano nezainteresiran i nemotiviran… Ili je agresivan i na najrazličitije načine zlostavlja učitelje i roditelje, druge učenike… Sva su ta ponašanja samo posljedice.

Svi znamo da se ne odgaja prijetnjama ni propovijedima nego živim primjerom. Dijete modelira svoja ponašanja prema uzorima koje samo odabire, a ti uzori često nisu ni roditelji, ni učitelji. Vrlo često kao uzore odabiru one koji ih zabljesnu trolistom uspjeha, slave i novca. Pogotovo ako je sve troje došlo brzo i bez puno uloženoga truda. Poseban čar u dječjim očima imaju „junaci“ koji su do uspjeha, slave i novca došli grubim kršenjem najrazličitijih pravila i zakona, a da za to nisu kažnjeni. A takvih je „junaka“ prepun javni život u cijeloj vertikali od političkih vrhova do sitnih lokalnih šerifića, kvartovskih štemera, sponzoriranih posvuduša… Iscrpljujuć je i dugotrajan posao u djecu zaslijepljenu takvim uzorima usaditi radne navike i naučiti ih preuzimati odgovornost za svoja ponašanja. Jedini način da se odgoj ne pretvori u borbu protiv vjetrenjača jest da roditelji i učitelji budu na istoj strani, da surađuju.

Prva navika oko koje se treba dogovoriti u toj roditeljsko-učiteljskoj suradnji je sprečavanje predoziranosti šećerima i ugljikohidratima. Od predoziranosti šećerima postajemo preaktivni i nefokusirani. Predoziranost ugljikohidratima uspavljuje i utromljuje. Proizvođači gaziranih i prezaslađenih napitaka svoje proizvode reklamiraju kao stil života, a zavodljivo mirisnih pekarnica ima kao gljiva poslije kiše… Mnoštvo zdravstvenih problema i problema s učenjem i ponašanjem ublažilo bi se ili spriječilo kad bismo vodu i nezaslađene čajeve te orašaste grickalice, u štapiće izrezano povrće i voće uspjeli učiniti trendovskom prehrambenom navikom.

Druga navika oko koje se roditelji u učitelji moraju dogovoriti žele li djetetu pomoći da bolje uči  da se bolje koncentrira je – fizička aktivnost. Stvoreni smo za kretanje, a ne za sjedenje. Naš je mozak gladan kisika, a da bi se povećao dotok krvi i kisika u mozak potrebno se nakon pola sata sjedenja ustati i kretati: otvoriti prozore i duboko disati, gimnasticirati, zaplesati, izići van i potrčati… Ima u našim školama sve više učitelja koji učenike s vremena na vrijeme prodrmaju nekom od dvadesetak laganih, a moćnih Brain Gym vježbica.

Ima i onih koji učenicima pomognu nekom ciljanom joga vježbicom.  Da bi nam djeca bolje učila, treba im razviti naviku aktivnih vikenda: igre u prirodi, šetnje, planinarenje, plivanje, bicikliranje, košenje trave, čišćenje snijega… Fizičku aktivnost treba učiniti obiteljskom vrijednošću, stilom života kojim se iz sebe istresa stres, učvršćuju obiteljski odnosi, njeguje i duh i tijelo i – um. 

I napokon, treća korisna navika: navika dovođenja sebe u opušteno budno stanje kad smo najprijemčiviji za učenje. To znači očistiti mozak, isprazniti ga od emocija i gomile lutajućih misli. Ima učitelja (i roditelja) koji su uredili kutak za meditiranje. Ima i onih koji u takvom kutku imaju slušalice za slušanje opuštajuće glazbe popraćene zvukovima iz prirode. Za dovođenje sebe u opušteno budno stanje mnogi koriste binauralne ritmove za stimuliranje mozga  pomoću zvukova različitih frekvencija. 

Ponašanja su poruke. Umjesto nerviranja zbog lošega ponašanja, problema s učenjem, nemotiviranošću… svojih učenika i svoje djece, mudrije je istovremeno u školi i kod kuće polako i uporno graditi jednostavne, zdrave životne navike: očistiti se od pretjeranih šećera i ugljikohidrata, pokrenuti se i naučiti se opustiti. Jednostavno i djelotvorno ako ih zajednički pretvorimo u stil života.    

 

Vezani članci
Školski portal: Prodajem Pinokija

Prodajem Pinokija

U ovoj drugoj, gudačkoj, ništa im se ne da, sve…

Školski portal: Druga strana medalje

Druga strana medalje

Naime, dosta pojedinaca drži da mogu raspolagati našim slobodnim vremenom.…

Školski portal: Nova učenica u razredu

Nova učenica u razredu

Ne zaostaje za drugom djecom, jer gradivo lovi svojim ritmom,…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…