KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Matematička slagalica
Završava druga školska godina kako pišem ovu kolumnu. U nešto više od 80 kolumni predstavila sam i podijelila s vama barem 80 različitih igara i aktivnosti koje rabim u radu s djecom.
Neke od objavljenih igara i aktivnosti jednostavne su za izvedbu ili izradu, a neke su malo zahtjevnije. Ta, i ja razvijam svoje vještine tijekom godina. Izrada „običnih” igara mi je dosadila. Na tavanu imam više od 150 različitih igara.
Neke od njih neće doživjeti slavu i nećete o njima čitati u kolumni, a neke su već prave medijske zvijezde.
Danas ću vam pisati o genijalnoj igri koje će se možda kolegice i kolege moga godišta (i oni stariji) sjetiti. Igra je tematski vezana uz matematiku.
Ovog će puta profitirati djeca drugih razreda. A budući da je školska godina gotova, imate dovoljno vremena da zasučete rukave. Ako zapnete, zovite me. Tu sam da pomognem.
Prije više od nekoliko godina jedan je učitelj, inače otac moje prijateljice, išao u mirovinu pa mi je dopustio da „njuškam” po njegovu tavanu punom školskih udžbenika, priručnika, blaga…
Među knjigama sam pronašla i knjigu Nade Manestar: Brojevi – moji prijatelji. Iako mi je naslovnica knjige bila jako poznata, nije mi baš bilo jasno sve što se nalazilo u knjizi (osim zadataka koji su potpuno jasni) pa sam knjigu stavila na svoju policu, no nisam ju zaboravila.
Nakon nekog me vremena druga prijateljica, inače profesorica matematike, nazvala u želji da mi pokaže nešto za što je bila potpuno sigurna da će mi se jako svidjeti. Zamislite, pokazala mi je baš onu knjigu s police.
Uz knjigu mi je dala i slagalicu koja je s njom u kompletu. E, sad mi je mnogo toga jasnije.
Knjiga je puna zadataka koji su gradivom namijenjeni učenicima drugog razreda. Jedan je „paket” ispisan u stupcima i sastoji se od 20 matematičkih zadataka, a ispod svakog je stupca neka apstraktna slika složena od geometrijskih likova.
Ta je igra rađena po uzoru na Logolino verziju edukativnih slikovnica za djecu.
Sličnu takvu slikovnicu poklonila mi je (treća) prijateljica. Pripadala je njezinim kćerima koje su ju odavno prerasle, a željele su da ju upravo ja imam, jer znaju da ću ja to dobro iskoristiti. I jesam. Svaka čast kreatoru ove vrste slikovnica.
LOGO LINO
..............
Djeca rješavaju 20 ponuđenih zadataka. Svakom zadatku (označeni su rednim brojevima od 1 do 20) pripada jedna pločica kojoj rješenje zadatka „govori” u koje polje treba stati. Postoji ukupno 20 polja posloženih u pravokutnu mrežu (5x4). U svakom je polju ukupno po pet brojeva (od 1 do 100). Ti brojevi određuju kamo koju pločicu postaviti.
Nakon što su svi zadatci riješeni, kad se sve pločice zajedno okrenu, na poleđini je vidljiva slika sačinjena od geometrijskih likova koja je simetrična. Ako u slici „nešto ne štima” to je znak da neki zadatci nisu točno riješeni.
Slagalica poput one u originalnom izdanju bila mi je dosta teška za napraviti, no zamolila sam tetka, koji je „majstor kreativac” da mi napravi slagalicu od drveta, što je on, naravno, savršeno napravio. Ja sam onda pločice sredila, obojala i pripremila za igru.
DRVENA SLAGALICA
..............
Problem je nastao kad sam željela igru podijeliti s mojim učenicima, a zaista nisam imala srca moliti tetka da mi napravi 16 takvih slagalica. To bi zaista bilo previše pa sam odlučila sama napraviti slagalice od papira i kartona.
Nacrtala sam si sve potrebne oblike i šare te ih isprintala u boji na samoljepljivim naljepnicama A4 formata.
Naljepnice sam potom nalijepila na čvrsti karton te sve (oštrim!) skalpelom izrezala.
Okvir koji će držati kartonske pločice radila sam od valovitoga kartona.
No, izrada samog okvira oduzimala mi je jako puno vremena pa sam odustala od toga. Napravila sam samo jedan i poklonila jednoj djevojčici za rođendan. Njezina mi je majka nakon nekog vremena javila kako je mala matematičarka oduševljena slagalicom.
PRVA VERZIJA
..............
Tada sam definitivno odlučila izraditi slagalice za sve učenike.
Okvire sam, na kraju, radila od čvrstih fascikala (to mi je bio malo veći financijski izdatak), no napravila sam ukupno deset slagalica tako da se učenici mogu igrati i slagati u parovima, pomažući si pritom pri računanju.
Svaki je fascikl različite boje, a unutra sam zalijepila i drukčiju sliku pa je i to učenicima bila dodatna motivacija za rad.
Učenici su jako dobro reagirali na ovakav oblik rada. Uvijek su s veseljem dovršavali slagalicu, a kad vide „dobru” sliku pa uvide kako su sve točno riješili, nastaje cika i veselje. „Učiteljiceee, novi zadatak!! Jooooš!!”
Uče se raditi u paru, poštuju jedno drugoga i pomažu si. Neki su učenici čak pokazali pozitivan napredak u radu.
Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci
Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske.